Natten till i måndags bestämde sig microsoft för att uppdatera min W10. Jag antar att det var uppdateringen som brukar kallas Anniversary update.
För det första så försvinner då mina ej sparade anteckningar i Notepad och excel, eftersom datorn tvingas till omstart.
Sedan när jag ska börja jobba och startar Solidworks 2016 så går inte det! Kommer nu inte ihåg om jag fick något kryptiskt felmeddelande, men jag tror inte det. Jag tror bara det blinkade till och så var det som om jag aldrig klickat på ikonen...
Jag hittade dock ett felmeddelande i windows-loggboken. Efter googlande så var lösningen att installera om Visual C++ Redistributable package, kommer nu inte ihåg vilket årtal det var.
Så trots stor irritation var det snart glömt.
Idag skulle jag jobba med ett plc-programmeringsverktyg. Allt såg ut att fungera, förutom att ett val i en lista av möjliga fältbussar (Modbus) saknades och gick inte att lägga till i mitt projekt. Jag testade Modbus-funktionen för 2-3 veckor sedan och kunde inte förstå vad jag gjorde annorlunda nu än då. Men jag är ny i detta verktyget, så jag testade allt möjligt i form av omkonfigurering av projektet på andra ställen. Läsa dokumentation, Kolla exempelprojekt från tillverkaren.
Men även i exempelprojekten som skulle visa just Modbus så saknades möjligheten att göra inställningar för Modbus! ytterst skumt.... Allt annat fungerade.
Jag avinstallerade och installerade om programvaran. Hjälpte inte.
Efter många timmars testande, så blev jag misstänksam mot windows-uppdateringen igen. Jag installerade nu om Visual C++ Redistributable package 2005, 2008 och 2010.
Startade om datorn och plötsligt fanns Modbus-funktionerna igen i listan av tillgängliga alternativ att konfigurera i programmeringsverktyget!!
Så om ni upplever "osynliga" eller uppenbara fel i vilka program som helst, så kolla windows loggbok om där finns SideBySide errors, så installera om Visual C++ Redistributable package.
För att undvika fler försvunna osparade arbetsdokument så tänkte jag ställa om så att windows inte installerar uppdateringarna automatiskt, utan meddelar mig så att jag kan starta om manuellt. Men då visar det sig att efter senaste uppdateringen så finns inte den möjligheten längre

Lillahuset m.fl.: Ingen idé att säga att man ska köra Linux, varken Solidworks eller 99% av de olika plc-programmeringsverktygen jag måste använda för mitt jobb finns för Linux.