Tänkte göra en egen avmagentiseringsspole och behöver lite råd Jag har plockat ut en spole från en trasig TV, TVn jag plockade ut spolen ifrån var ganska stor dock så när man viker spolen på mitten och gör den hälften så stor blir den cirka 50cm i diameter, är det för stort? kan man vika den en gång till? antar dock att det blir för stort magnetfält eller nånting dock om man viker den två gånger? Sen vet jag att man ska typ sätta dit en lampa, hur många watt behöver lampan vara på? och kan man typ seriekoppla lampor i rad om det behövs? Och om man kan vika spolen en extra gång kan man koppla in fler lampor då för att jämna ut det liksom? eller hur funkar det? Och kan man använda nått annat än lampor istället? Hoppas nån kan hjälpa med detta och hoppas inte frågorna är för dumma!
Eftersom spolen är så pass stor är det gissningsvis en avmagnetiseringsspole som sitter runt bildröret på en gammal TV.
Det behövs ett PTC-motstånd i kretsen som tonar ut växelspänningen sakta när den bryts, i annat fall får den motsatt effekt, dvs. magnetiserar det som finns i närheten.
Går ju fint att lösa PTC problemet med att ta bort spolen från det man vill avmagnetisera innan man bryter matningen.
Har avmagnetiserat ett antal bildrör med en hemmabyggd spole, vill minnas det var två eller tre CRT avmagnetiseringsspolar i serie, ihopvridna till en ring om ca 20cm, utan förkoppling.
Gick att ha igång nån halvminut innan den blev så varm att det inte gick att hålla i den.
Det går inte att vika ihop den, då går strömmen på olika håll och motverkar själva effekten, utan man får vrida den till en 8 och sedan fälla ihop ringarna i 8:an eller till fler 8:or ovanpåpå varann om den ska bli mindre i diameter, lite svårt att förklara.