Spänningsfall Lösning till detta .
Spänningsfall Lösning till detta .
Hej jag har en bygg plats som har en 3 fas matning där det finns ett 220v uttag .
problemet är att när jag ska starta kompressorn blir Spänningsfallet för stort så kompressorn orkar inte dra runt .
min lösning var att skaffa ett el aggregat som levererade 2,5 kw eftersom kompressorn behövde 2 kw . detta var ej fallet för den drar mycket mer vid start tillfället . att dra en ny kabel med mindre motstånd ( större diameter ) är inte att tänka på eftersom den är 300 meter lång , och därav kostar en semester .
min tanke är om man kan utnyttja 3 fasen så den går från 380 till 240 v . för jag kan driva alla mina 3 fas maskiner bland anat en som jag vet drar 7 kw .
har ni några bra ideer är jag intresserad .
problemet är att när jag ska starta kompressorn blir Spänningsfallet för stort så kompressorn orkar inte dra runt .
min lösning var att skaffa ett el aggregat som levererade 2,5 kw eftersom kompressorn behövde 2 kw . detta var ej fallet för den drar mycket mer vid start tillfället . att dra en ny kabel med mindre motstånd ( större diameter ) är inte att tänka på eftersom den är 300 meter lång , och därav kostar en semester .
min tanke är om man kan utnyttja 3 fasen så den går från 380 till 240 v . för jag kan driva alla mina 3 fas maskiner bland anat en som jag vet drar 7 kw .
har ni några bra ideer är jag intresserad .
Re: Spänningsfall Lösning till detta .
Har din kompressor avlastning eller startar den med mottryck?
Bästa alternativet:
Byt till trefaskompressor.
Annat alternativ: använd någon form av mjukstartare
Annat möjligt alternativ: använd en transformator från 400V till 230V (man måste räkna på ifall det hjälper)
Bästa alternativet:
Byt till trefaskompressor.
Annat alternativ: använd någon form av mjukstartare
Annat möjligt alternativ: använd en transformator från 400V till 230V (man måste räkna på ifall det hjälper)
Transformator är ok , har inte hittat någon som är pris värd
ny kompressor , nej tack , min var svindyr i inköp . för den har väldigt hög kapacitet för att vara 2 fas .
hur skulle en mjukstartar seut och fungera på en 1 fas kompressor som har en el motor som driver 2 kolv cylindrar , om inte spänningen finns där . så utlöser säkerhets vakten på kompressorn så inte motorn ska brinna .
jag vet hur mjukstart fungerar på 3 fas , för det har jag bytt ut på en av mina maskiner .
ny kompressor , nej tack , min var svindyr i inköp . för den har väldigt hög kapacitet för att vara 2 fas .
hur skulle en mjukstartar seut och fungera på en 1 fas kompressor som har en el motor som driver 2 kolv cylindrar , om inte spänningen finns där . så utlöser säkerhets vakten på kompressorn så inte motorn ska brinna .
jag vet hur mjukstart fungerar på 3 fas , för det har jag bytt ut på en av mina maskiner .
Senast redigerad av TitanDuke 8 september 2016, 00:15:56, redigerad totalt 1 gång.
Långa kablar och enfas(inte 2-fas) motorer är alltid problem, har du vettiga tre-faskablar du kan dra ända fram till kompressorn och sedan en övergång till 1-fas så är det en bättre lösning då dessa oftast är kraftigare!
ja jag mena 1 fas är tröt , jobbat från 6 på morgon till nu .
ja jag har provat att ta direkt från kabeln . det är där jag har en låda med uttag 3 st 230 och en 380v
ja jag har provat att ta direkt från kabeln . det är där jag har en låda med uttag 3 st 230 och en 380v
En transformator i rätt storlek innehåller tre gånger så mycket koppar som en lämplig trefasmotor.
Alltså bör billigaste och även bästa lösningen vara att byta motorn (eller hela kompressorn om dom inte går att dela). 2kW trefasmotor är billigt både ny och begagnad.
Alltså bör billigaste och även bästa lösningen vara att byta motorn (eller hela kompressorn om dom inte går att dela). 2kW trefasmotor är billigt både ny och begagnad.
- prototypen
Finns ju bara en lösning, trefaskompressor.
Du kan ju prova att sätta en kran direkt efter cylindern som är öppen när du startar kompressorn men det blir en massa manuellt mekk.
Jula har trefas för 5300 och Biltema för 7700, och då har du en standardlösning "of the shelf"
Trafo räcker ju inte med en 2,5 kVA.
Men 300 meter kabel, hur har du det med utlösningsvilkoret? Vad får du för kortslutningsström, räcker det att lösa säkringen inom 0,4 sekunder?
Du kan ju prova att sätta en kran direkt efter cylindern som är öppen när du startar kompressorn men det blir en massa manuellt mekk.
Jula har trefas för 5300 och Biltema för 7700, och då har du en standardlösning "of the shelf"
Trafo räcker ju inte med en 2,5 kVA.
Men 300 meter kabel, hur har du det med utlösningsvilkoret? Vad får du för kortslutningsström, räcker det att lösa säkringen inom 0,4 sekunder?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag är mycket tveksam till att några utlösningsvillkor uppfylls. Om vi antar att det är en 2,5-kvadratare, är den högsta strömmen vid kortslutning mellan fas och nolla 57A. Minsta tillåtna kortslutningsström för 16A diazed är 110A. Även om man har jordfelsbrytare och får gå på 5s utlösning för diazed så är det minst 65A som gäller.
Dvärgbrytate C 16A ska ha 160A.
Brandrisk med andra ord.
En enfaslast på exempelvis 10A får bara 190v då resten blir till värme i kabeln. 400W värmeförlust.
Dvärgbrytate C 16A ska ha 160A.
Brandrisk med andra ord.
En enfaslast på exempelvis 10A får bara 190v då resten blir till värme i kabeln. 400W värmeförlust.
För att krångla till det i lämplig EF anda... Hur blir det med "roterande transformator"? Dvs en trefasmotor som drar en enfasgenerator?
Det blir ju samma problem där, problemet är att effekten är för hög för den kabeln. Det blir inte mindre effekt med en roterande omformare mellan, den har ju inte 100% verkningsgrad så den lösningen kommer att dra mer ström.
Men den kommer ju att fördela belastningen över alla tre faser..
...utan ström i nollan dessutom. Så jämfört med nuläget borde det bli bättre. Men bra blir det väl aldrig, om vi tror att kabeln är för klen, som verkar sannolikt.
hm,
en 3 fas motor som drar en enfas generator?
då kan man lika gärna dra kompressorn direkt.
en 3 fas motor som drar en enfas generator?
då kan man lika gärna dra kompressorn direkt.
Om kabeln är 5-ledare kan man parallellkoppla jordkabeln med neutralledaren eller den fasen som går till enfaslasten för att minska spänningsfallet. Inte helt enligt regelverket men det kanske löser problemet.
Visst är en motor lättare lösning än tre st, men det var inte en accepterad lösning här.
Tänkte också tanken att parallelkoppla två och två(/tre), om man vill få fram bara en fas och kan glömma de andra, men det känns inte som en bra idé. Eller varför inte parallellkoppla alla och använda ett rejält jordspett som nolla?
(Hoppas ingen tog dethär på allvar.)
Tänkte också tanken att parallelkoppla två och två(/tre), om man vill få fram bara en fas och kan glömma de andra, men det känns inte som en bra idé. Eller varför inte parallellkoppla alla och använda ett rejält jordspett som nolla?