Brandvägg - konfiguration?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Brandvägg - konfiguration?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag ska göra en liten dokumentation för konfigurering av en brandvägg. Tänkte använda D-Link 604 i exemplen eftersom den är ganska vanlig fortfarande. Dokumentationen är tänkt att vara en liten guide när man ska konfigurera brandväggen till ett litet nätverk.
Nätverket ska bestå av 4 datorer som är kopplade till brandväggen. Brandväggen är i sin tur kopplad till ett ADSL-modem, precis som det brukar vara alltså. Datorerna ska kunna dela filer och skrivare mellan sig och även komma åt internet.

Jag skulle vilja få lite tips på vad jag bör ha med så jag inte missar något.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jag köpte en D604 i går. Det var ju bara koppla in allt så så funkar det klockrent. Förutom att en kabel som jag hadde fått från BBB var felkontakterad så den funkade inte på fullduplex villket var måtligt irriterande.
Hmm detta är nog OT men va fan man lever bara engång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

Tänkte lite på saker som filter och regler. Hjälpen för DI604 är inte så utförlig direkt. Sedan kommer jag inte på hur man ska förklara vad och hur brandväggen spärrar om man inte gjort några ändringar från "standardkonfigurationen".
Skriv svar