Planer på liten svarv. Frågor om olika maskiner.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ncc1701d
Kontakt:

Planer på liten svarv. Frågor om olika maskiner.

Inlägg av ncc1701d »

Jag har inga möjligheter eller lust att frakta nån 1 tons maskin hem och in i verkstan så jag funderar på en bänksvarv.
Jag kan inget om svarvar eller svarvning..än.. Det enda jag har svarvat är när jag gick på verkstadsteknisk ett år innan jag bytte utbildning till el-tele ;)

Det finns ju ett antal bänksvarvar att välja på, men jag gissar att alla är i princip identiska.
Har tänkt mig nåt runt 10-15 tusen kr. Och man ska kunna gänga både mm och tum på den.
Som:
http://automatic.jetshop.se/tillfalle-s ... c-888.aspx
http://automatic.jetshop.se/tillfalle-s ... c-888.aspx
Gissar på att de är liknande de som verktygsbodens PELA.

Eller nån Sieg som tex:
https://www.globaltools.se/maskiner-556 ... sieg_c3-se
eller:
https://www.globaltools.se/maskiner-556 ... nk-edm-350

Ja ni ser på ungefär vad jag är ute efter.
Någon som har erfarenhet av dessa maskiner?
Det finns ju en massa videos på youtube om tex Sieg.
Jag vill inte ha nåt glapperi a-la' jula MEEC tex.

Sen undrar jag: går det att svarva härdat stål? Inte för att jag behöver det, men går det?

PS:
Min mors gubbe hade ett stort fanstyg 1.5tons typ som jag ville köpa av honom då han flyttar ut från sin verkstad (som är min) .
Då säger han att bara 3 dagar innan jag frågade honom så har han skurit sönder den och lagt den kontainern utanför.. GAAAAHHHHH!!!!!
Jag räddade lite kugghjul, axlar lagerbockar. Men hittade inte chucken (än) och jag vet inte om det fanns några verktyg.
Hur kan man ha sån otur att man frågar bara några dagar efter skrotningen, och hur dum är han som inte frågade mig först.
Han säger han skrotade den för ett kugghjul i växellådan var trasigt..
bbenderman

Re: Planer på liten svarv. Frågor om olika maskiner.

Inlägg av bbenderman »

Nej vad har du tänkt svarva?
De där duger å spinna fjädrar å putsa i.
Harrisson M300 är några storlekar större.
De är inte svåra att hitta då den är vanlig som elev svarv och även som verktygs svarv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Arhoolie

Inlägg av Arhoolie »

Som föregående sade så är det intressant att överväga vad den ska användas till. Vid lättare bearbetning så tror jag att en sån svarv du länkade till är bra men en växer snabbt ur sådana maskiner har jag märkt...

Instämmer att Harrison m300 är en bra svarv men som är svår att hitta i din prisklass.
Jag skulle nog kolla efter en Blomqvist men nortonlåda(gänglåda) där det ingår lite verktyg. Det borde man kunna hitta i din prisklass. Men då får du nog lägga några timmar på att byta bussningar,lager osv. Men det är ganska pang på.
Då får du en riktig maskin med bra gjutgods och ok precision som går att bära på två (typ).
ncc1701d
Kontakt:

Inlägg av ncc1701d »

Jag hade bara tänkt svarva lite bussningar, munstycken i mässing och lite såna småsaker. Har inga planer på att svarva bromsskivor om man säger så.
Och som vanligt är det platsen som är problemet. Jag har varken lust eller plats till att ha en fullstorleks maskin stående.

Allt jag hittills har behövt göra har jag fått snickra till i pelarborr med koordinatbord för fräsning. Skulle ekonomin och utrymmet ändra sig i framtiden
så får man ju se då..

Det finns ju miljoner videos på folk som använder såna här kines svarvar och jag har nog inte hittat nån videomakare som avråder från sina maskiner.

Och jag har inte tid eller lust att sitta i ett år och vänta på att en lämplig maskin dyker upp 100mil från där jag bor.

De där harrison 300 finns på ebay ett antal, men över 25000:- men det är ju bara hämtning som gäller.. utomlands.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Löp å köp det du tycker passar ditt behov.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

ncc1701d skrev:Sen undrar jag: går det att svarva härdat stål? Inte för att jag behöver det, men går det?
Det går, men man behöver en ganska stabil maskin.
Arhoolie

Inlägg av Arhoolie »

Med de förutsättningarna skulle nog en china maskin funka jätte bra. Han på clickspring kör ju typ sådana grejor.
Väldigt skönt att ha en ny maskin också. Inte behöva börja pilla och renovera det första man gör..

Härdat kan man köra men som Säter sa behöver man en stabil maskin. Har svarvat lite härdat i en Harrisson m300.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag hade köpt en maskin från 50- till 80-talet alla dagar i veckan istället för en Kina-svarv. Tro mig, det är mindre underhåll på en sådan maskin än en ny från Kina för 10-15 tusen.
Arhoolie skrev:Instämmer att Harrison m300 är en bra svarv men som är svår att hitta i din prisklass.
Finns på eBay om man har möjlighet att ta släpet och köra till UK.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Den Blomman som tecno länkar är nog sjuuuukt prisvärd, och går före alla nya Kinamaskiner.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Finns en till för samma summa men ej på långa vägar så bra som den jag länkade till.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dahlman

Inlägg av dahlman »

Har också rätt begränsat med yta, så jag skaffade en kines. Försökte få fatt i en Blomqvist...men det dök inte upp någon så det slutade med en BVB25L. Den fungerar, efter lite mek. Man får byta en del skruvar omgående. "Känslan" på reglagen och dylikt är inte jämförbart med en "riktig" svarv. Men den duger fint, speciellt med tanke på att jag inte kör den dagligen. Prisvärd? Nätt o jämt, man får precis vad man betalar för. Så man ska inte ha för höga förväntningar på en chinesvarv. Fick även reparera dubbdockan direkt vid leverans för att några gängor skurit direkt från fabrik

.
ncc1701d
Kontakt:

Inlägg av ncc1701d »

Jag köpte en D210x400G vario HBM modell. Den fungerar bra, har inte upptäckt några glapp eller saknade skruvar.
Dock stod där inget om oljepåfyllning i växellådan. Det sitter ett litet titthål i glas under shucken, det anser jag vara nivåmätare.

Så jag vågar inte riktigt köra den så mycket innan det är utrett.
ncc1701d
Kontakt:

Inlägg av ncc1701d »

Automatic produktions har fortfarande inte fått tag på nån info om ifall den ska oljefyllas. Och jag tycker det är konstigt, för de måste
ju ha sålt fler maskiner av denna modell och ingen annan verkar ha frågat om det.

Är det någon här som vet nåt om ifall det ska vara olja i växellådan? Och fylls på var isf??

Jag har smygkört den lite ändå och den fungerar bra för mig. Fortfarande inte hittat några glapp eller konstigheter med den.
Tydligen hade jag tur som köpte den 2 dagar innan de höjde priset på den..
Skriv svar