Har sökt massa, både på forumet och utför utan att hitta svar på alla frågor och funderingar.
Jag har köpt på mig en Prusa stål ram och tänkte försöka få ihop en skrivare, bra kvalitet på utskrifterna är högst önskvärt med även en balans mellan kostnad/kvalitet.
Tänkte fylla på med massa funderinga allt efter som, men första funderingen är:
Styrningen, hela eBay är fullsmetad med olika alternativ.
Önskemål som jag har (inget är ett måste och det kanske inte är möjligt!)
24v till heatbed och gärna till stegmotorerna.
Gärna 32-bit processor, inte ett krav dock.
Helst lösa steg stegmotor drivare.
Får gärna vara öppen hård/mjukvara.
Helt fristående, alltså att den kan skriva ut från ett SD kort, el en Raspberry pi etc.
Gärna Ethernet anslutning (bara önskemål!)
Har kikat på allt från RAMPS till smoothieboard.
Tyvärr så går "värstingarna" bort då jag inte vill lägga 1500-2000:- på "bara" en styrning.
Hittade RAMPS-FD och en arduino DUE som var en god kandidat till jag såg att V1 har lite brister och V2 har utgått ur produktion.
Nästa fundering, hotend!
Är inte intresserad av någon klon av igentligen två anledningar, någon/några har lagt ner ett otroligt jobb för att en kines skall kopiera det och sälja för peanuts, och sen så är hela nätet fullt av folk som köpt en billig hotend med en massa bekymmer!
Har igentligen snöat in på en E3D V6, anledningen är att många verkar nöjda och den klarar av att printa de flesta trådarna man matar i den.
Några fler alternativ att kolla på?
Samma här, lägger gärna en slant på bra grejjer men inte en halv lön

Sen extrudern, skall den igentligen sitta på skrivarhuvet eller på ramen?!?
Förstår att det handlar om kompromisser, men jag är ute efter en skrivare som gör fina utskrifter med dom flesta materialen (PLA, ABS, gärna Ninjaflex osv)
Ett alternativ är att börja med "bowden extruder" och sedan se till att kunna byta extrudern med enkla medel när man skall köra typ Ninjaflex eller andra "udda" trådar.
Bör tilläggas att jag tänkte köra med 1,75mm tråd då det verkar bli nya standarden.
Med det går ännu att ändra på!
Detta är bara början, har jättemånga funderingar kvar men dom tar vi senare!