Brandlarm i arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
andnord

Brandlarm i arduino

Inlägg av andnord »

Hej!

Jag har planer på att bygga ett brandlarm med arduino och skulle vilja ha era åsikter och idér. Jag tänkte koppla en vanlig rökdetektor. Denna ska drivas från arduinon och övervakas av den analoga porten A0 och om den larmar så ska lysdioden och högtalaren på de analoga portarna D0 och D1 skicka ut ström så att denna larmar.

Problemet är dock att arduinon kan mata ut en spänning på max 5v normalt sett och en sådan här rökdetektor kräver en spänning på 12v för att fungera. Kan man lösa detta med en transformator eller vilket sätt är enklast? Har någon någon annan bra idé på detta?

Jag har ritat upp en ungefärlig skiss på hur detta skulle kunna se ut och funka.
brandlarmArduino.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Brandlarm i arduino

Inlägg av Swech »

Hur tänker du lösa strömförsörjningen till Arduinon då?
Eftersom det är ett brandlarm så kan du inte räkna med att
det finns ström i vägguttaget om det börjar brinna.
Det är ju tråkigt med ett brandlarm som inte funkar då det behövs

Swech
andnord

Inlägg av andnord »

Jo det har jag tänkt på och tänkte då använda ett 9volts batteri. Det optimala är väl kanske att använda både ett sådant samt strömförsörjningen genom vägguttag.

Många larmsystem drivs ju från vägguttaget men har även ett backup batteri som räcker ett visst antal timmar om det blir strömavbrott.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Måste även ha möjlighet att känna av olika fel.
Programfel, kabelbrott och gärna möjlighet att känna av trasig deckare är två till problem förutom spänningsbortfall.
Möjlighet till att manuellt kunna prova systemet också.
andnord

Inlägg av andnord »

OK intressant. Har du något förslag hur man lösa dessa problem?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Måste var väl fel ordval men är bra om det går. Annars kan man förlita sig på något som inte fungerar.
Vårt brandlarm på jobbet har de funktionerna därav jag vet att dom finns. Hur man löser det vet jag inte.

En bättre väg som jag skulle se det är nog att köpa ett "vanligt" brandlarm som dessutom har funktionen att det finns en styrutgång. Vill minnas det finns sådana på marknaden iaf. Då har varje brandvarnare eget batteri också.
andnord

Inlägg av andnord »

Tack men jag tycker det är roligare att bygga själv och det lär jag mig mest på. Hoppas någon har nåt tips till mig då vore jag mycket tacksam.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Om man vill göra själv så kan man även läsa på lite grundläggande fakta om att man t.ex. inte kan använda en transformator för att göra 12 v likspänning av 5v likspänning, en MYCKET basal kunskap om el.

Men för att inte bli en sådan som klagar på TS så kan jag komma med förslaget att inskaffa en sluten bly ack på 12V och en laddare för dito. Från acken ansluta en ställbar DC/DC omvandlare (switchad regulator) som gör typ 7 till 8 volt ut som får driva Arduinon. Acken kan då direkt driva sensorn och eventuell "larmskrika" via ett relä som styrs av utgången från Arduinon.
Till det krävs TVÅ ledare till LED och TVÅ till "Skrikaren" (du kan inte ansluta en högtalare) och du bör undvika att använda Tx och Rx pinnarna.
Detta kan sedan byggas på med avkänning av om nätspänningen försvinner, t.ex. genom att med analog port känna av att spänningen på acken tar ett "hopp" ner då den slutar laddas och då börja "skrika" i korta stötar, vad vet jag.

Slutligen, att be om en lösning på ett problem man inte ens är i närheten av att klara själv ger inte så mycket kunskap.
Lägg tid på att läsa på om HUR saker funkar så kan du fråga när du provar. Jag svarar mer än gärna när någon vill lära men det kommer du inte göra om du inte själv först försöker. Så vill du ha funktionen och inte kan, köp färdigt, vill du lära så lägg ner TID!

Tack och lycka till! :-)
Castor

Inlägg av Castor »

:bravo:
andnord

Inlägg av andnord »

RoPa skrev:Om man vill göra själv så kan man även läsa på lite grundläggande fakta om att man t.ex. inte kan använda en transformator för att göra 12 v likspänning av 5v likspänning, en MYCKET basal kunskap om el.

Men för att inte bli en sådan som klagar på TS så kan jag komma med förslaget att inskaffa en sluten bly ack på 12V...
Ja du var minst sagt kritisk må jag säga men jag ska ta till mig det du har skrivit. Tack!
Användarvisningsbild
Berrabongo

Inlägg av Berrabongo »

Sådana är grabbarna här. :D Det är alltid bra att vara påläst när du ställer frågor i forumet.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Alla måste vi börja med "vax on, vax off, vax-on vax-off" ;-)

Men seriöst, om man inte vet att man inte kan omvandla likspänning med en trafo så krävs det ett ganska långt svar med förklaringar för att komma fram till hur man kan/bör göra för att göra det själv.

Det är inte speciellt användbart att få svar på frågor om man inte ens förstår frågan, eller hur?
Någon hade kunnat svar nej på frågan och vad lärde man sig på det?
Eller nej, använd en DC/DC omvandlare, lärde man sig mer då?

Jag har inget emot att svara på frågor (vilket jag också gjorde) men när man först får svar på den nivå man är och svarar att "roligare att bygga själv" så blir det lite knepigt att fortsätta.

@andnord, från din profil verkar du vara inne på programmeringsspåret och inbyggda system och inte hårdvara i sig så då kanske det är en lagom nivå att köpa färdiga hårdvarudelar och koncentrera sig på programvaran?
Vill du lära dig elektronik och bygga själv så är det väldigt kul och jag svara gärna på frågor om det, men då föreslår jag att du börjar i en enklare ände än den du är i nu.

Trevlig helg och "friskt kopplat, hälften brunnet" på er där ute.
andnord

Inlägg av andnord »

Fast jag har i och för sig aldrig påstått att jag inte är påläst så jag förstår inte vart ni fått det ifrån.

Vad gäller transformator så kan man använda en s.k DC/AC boost för att konvertera en spänning/ström till växelström om det är likström eller vise versa och därefter transformera det om man så önskar men visst kan jag hålla med om att det är en omständig lösning och det var ju också därför jag publicerade detta i forumet för att gå höra andras synpunkter på alternativa lösningar.
andnord

Inlägg av andnord »

RoPa skrev:sensorn och eventuell "larmskrika" via ett relä som styrs av utgången från Arduinon.
Till det krävs TVÅ ledare till LED och TVÅ till "Skrikaren" (du kan inte ansluta en högtalare) och du bör undvika att använda Tx och Rx pinnarna.
Detta kan sedan byggas på med avkänning av om nätspänningen försvinner, t.ex. genom att med analog port känna av att spänningen på acken tar ett "hopp" ner då den slutar laddas och då börja "skrika" i korta stötar, vad vet jag.
Ja alltså detta var ju bara en skiss på ungefär hur det hade kunnat funka. Jag hade ju inte ritat dit något motstånd till lysdioden och eller hur exakt det skulle kunna kopplas med speakern så detta var bara en skiss med idér som jag vid ett senare skede skulle kunna fylla på med information om hur jag skulle lösa alla problem senare.
Borre

Inlägg av Borre »

Mata både detektorn och Arduinon med en 12-volts nätadapter, du måste ju ändå driva Arduinon med något och detta är en mycket enklare lösning än att gå från 5V till 12V.
Skriv svar