Hjälp med lödning?
Hjälp med lödning?
Hej jag har en sk surfplatta där jag behöver få hjälp att byta ut Micro usb kontakten som har gått sönder.. Jag löder normalt själv men detta är så litet och insatsen är för hlg för att misslyckas.. Surfplattan är en OBD 2 scanner/programmerare och fabrikatet heter x-tools modelen ps90.. Jag har köpt den från England så det är massa bök att skicka iväg den Utomlands för reparation.. I all enkelhet så är det bara att skruva loss moderkortet och löda loss och montera en ny Micro usb kontakt.. Trodde i min enfald att någon av alla dessa "fix my phone" butiker skulle kunna hjälpa till med detta men alla jag har konfronterat problemet med ryggar tillbaka så fort det handlar om lödning.. Vill som sagt inte försöka själv utan söker en butik eller dyligt som löder och kan hjälpa till med bytet av denna kontakt.. Jag bor i Järfälla så gärna någon i Stockholms närområden.. Men ligger det längre bort går det ju alltid att skicka med posten.!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med lödning?
WOOOW 92 visningar och inte ett enda tips ,, ere verkligen så illa ? jag har iallafall varit runt på massor med "we fix you phone" typ av ställen och möts överallt med att "nää vi löder inte" .. allt som har med lödning att göras skickas till Tillverkaren av produkten och "Tja" i detta fall vet jag inte ens om det är Xtools själva som gjort "plattan" elelr om den är tillverkad /branded" av någon annan och så länge man inte kan hänvisa till modell och fabrikat så finns det ingenstans att skicka till
har iallfall ett möjligt napp , nägrasom faktiskt jobba mer lödkolv är ju dom som "fixar" spelkonsoler som tex inne i stockholm PSXCARE ,, där är det ett "nästan" napp men dom är osäkra på om dom kan få tag i rätt typ av kontakt ,,, naturligtvis kan dom få tag i en micro-usb men en micro-usb med rätt lödöron för att fästa på moderkortet så kan jag a fram rätt kontakt så kan dom med största sannolikhet hjälpa mig ,, så min fråga är om det är någon som är haj på dom olika modellerna av micro usb ,, är detta en standardmodell eller special ? om du vet är jag tacksam för en länk till exakt rätt modell / produkt
har iallfall ett möjligt napp , nägrasom faktiskt jobba mer lödkolv är ju dom som "fixar" spelkonsoler som tex inne i stockholm PSXCARE ,, där är det ett "nästan" napp men dom är osäkra på om dom kan få tag i rätt typ av kontakt ,,, naturligtvis kan dom få tag i en micro-usb men en micro-usb med rätt lödöron för att fästa på moderkortet så kan jag a fram rätt kontakt så kan dom med största sannolikhet hjälpa mig ,, så min fråga är om det är någon som är haj på dom olika modellerna av micro usb ,, är detta en standardmodell eller special ? om du vet är jag tacksam för en länk till exakt rätt modell / produkt
Förmodligen därför att ingen vill riskera att misslyckas med det.
Kontakten i sig är standard, däremot kan "foot-printen" skilja en hel del mellan olika tillverkare, så det gäller nog att få fram rätt typ, vilket inte är lätt.
Kontakten i sig är standard, däremot kan "foot-printen" skilja en hel del mellan olika tillverkare, så det gäller nog att få fram rätt typ, vilket inte är lätt.
javisst jag fattar men det handlar ju "bara" om en kontakt inte en ic krets med "herrejösses" massa anslutningar runt om ,, det MÅSTE ju finnas folk även i detta land som hanterar lödkolv proffesionellt fakum är att ett flertal av dom jag pratat med föreslagit att jag ska skicka tillbaka den till england ,, jag har själv tidigare chippat både X-boxar och PS och det var extremt mycket tunnare kopplingar än här via razorblade solvering metoden MEN det var med det gamla lödtennet och det e huvaligen nästan 20 år sen ,, dvs när man var betydligt stadigare på handen än idag
,, det här blyfria är mycket bökigare att jobba med och jag saknar utrustning att jobba med det så därför söker jag något ställe att lämna den på
elfa verkar ha rätt kontakt ,, den hämtar jag imorgon så får jag ta en sväng till Psx care och se om dom har tid ,, enligt hansi på psx fixar dom det bara dom har tid

elfa verkar ha rätt kontakt ,, den hämtar jag imorgon så får jag ta en sväng till Psx care och se om dom har tid ,, enligt hansi på psx fixar dom det bara dom har tid
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Hoppas att du får rätt på det! Ser inte svårt ut! Men att beklaga sig över att ingen har anmält sig inom sju timmar känns lite sådär!
Alla som läser och är aktiva bor inte i Stockholmsområdet!
Så jag önskar dig lycka till.
Alla som läser och är aktiva bor inte i Stockholmsområdet!
Så jag önskar dig lycka till.
Om du lyckas hitta en ny kontakt som passar så kan jag göra själva bytet..
Men jag tror inte du är så villig att betala mig per timme för att sitta och läsa datablad för att hitta rätt komponent..
Men jag tror inte du är så villig att betala mig per timme för att sitta och läsa datablad för att hitta rätt komponent..
det tror jag inte du ska behöva ,, jag har mailat allting till andrew i england och bifogade denna länk och han svarade
yes that one looks correct
https://www.elfa.se/sv/uttag-micro-usb- ... simi=88.59
vart i el stokolmo finns du ?
du kan ju kollla bilderna och jämnföra med elfa länken så kan du berätta vad du tror , dvs om det är rätt kontakt (om du har lust asså
)
yes that one looks correct
https://www.elfa.se/sv/uttag-micro-usb- ... simi=88.59
vart i el stokolmo finns du ?
du kan ju kollla bilderna och jämnföra med elfa länken så kan du berätta vad du tror , dvs om det är rätt kontakt (om du har lust asså

Den är så pass trasig att den behöver bytas, det är inte bara att lödningarna som har spruckit/släppt?
Kontakten ser ut att vara samma, men visst är dom bakre benen inböjda på kortet?
Om du inte hittar någon närmare så kan jag eventuellt hjälpa till.
Kontakten ser ut att vara samma, men visst är dom bakre benen inböjda på kortet?
Om du inte hittar någon närmare så kan jag eventuellt hjälpa till.
Du behöver ju inte använda blyfritt tenn, om du har vanligt och kan löda med det, funkar det ju, det är ju bara ett krav på tillverkarna av utrustning för att minska miljöpåverkan. Att löda några ben på en kontakt är försumbart i det stora hela.
Jag finns i Liljeholmen.
Komponenten ser inte ut att vara av rätt modell , jag tror inte man böjer "benen" på en serieproducerade grejer för att få det passa.
Komponenten ser inte ut att vara av rätt modell , jag tror inte man böjer "benen" på en serieproducerade grejer för att få det passa.
oki .. och du har rätt ang komponenten ,, det är fel ,, jag har iallafall lyckats få hjälp med att få den bytt .. Iphone-service eller något liknande heter butiken ,, ligger på kungsgatan 21 tror jag (osäker på nummret) ,, hur som helst så tittade jag på skillnaden mellan komponenterna när dom demonterat orginalet och det stämmer som du sa att benen var felaktiga ,,men det var inget problem som inte gick att lösa med en sidavbitare
sen satt chassiet perfekt mot den tidigare lödön så det gick att löda den på plats för en säker montering utan benen ,, provade den i butiken och allt fungerade MEN ( det ska alltid vara ett "men" ) att få detta utfört skulle ta en timme , totalt tog det nästan 4 H ,, och sen när jag kommer hem igen och tänkte skruva ihop den igen så konstaterade jag att alla tre bandkablar som förbinder skärmen med moderkortet hoppat loss !! om det var ren slöhet eller om man glömt låsa dom vet jag inte men slarvigt som F-&&%¤ tyvärr ,, så nu har jag fått ytterligare ett problem ,, ,, dom här kopplingarna är så små och jag har stor respekt för att bruka våld på dessa småsaker ,, eftersom jag inte riktigt ser hur dom är gjorda så törs jag inte knäppa till dom som man ibland bruka behöva göra med såna här fästen men är dom som jag tror så ska man försiktigt föra tillbaka den svarta delen (och det är där det brukar bli ett litet "knäpp") och sen vika den uppåt ,, peta in bandkabeln/filmen och sen vika ner och trycka in så läser den fast ? vore guld att slippa åka tillbaka med detta imorgon oxå

Tycker inte det liknar en sådan man flippar upp utan en vanlig som man bara trycker in efter att flexkabeln är intryckt och på rätt håll.
dra ut delen med flänsar på längsmed kabeln (där den ska sitta), stoppa in kabeln, och skjut in den igen. ..men försiktigt.
Tack för tipsen ,, fegade ur endå och tog det säkra före det osäkra och åkte tillbaka till iphone care som dom heter ,, så nu är paden ihopmonterad och ligger på laddning igen ..
med tanke på att maskinen kostar en bit över 20 lök (det är alltså inte bara en "pad" utan en felkodsscanner /programmerare och programvaran och två års uppdateringar ingår i priset ) gör att jag inte hade någon större lust att "learning by doing" eller i värsta fall "gör om gör rätt"
den springande punkten var ju som topicet lyder att jag behövde hjälp med att byta micro usb kontakten och att den inte satt modulmonterad dvs att man behöver ha lite "löd-skills" en egenskap jag trodde samtliga dessa "fix your phone" butiker klarar av men som visade sig vara en EXTEMT ovanlig egenskap hos dagens "tekniker"
men hos denna butik hanterar man denna ovanliga färdighet ,, det finns även en annan butik i samma företag .. västberga teknik service tror jag dom heter ,,
så lägg dessa företag på minnet om någon annan behöver hjälp med denna tjänst ,, för sakens skull så erbjöd även PSX care att göra detta jobb oxå .. dom ligger på söder i stockholm
återigen tack för all hjälp //Åke
med tanke på att maskinen kostar en bit över 20 lök (det är alltså inte bara en "pad" utan en felkodsscanner /programmerare och programvaran och två års uppdateringar ingår i priset ) gör att jag inte hade någon större lust att "learning by doing" eller i värsta fall "gör om gör rätt"
den springande punkten var ju som topicet lyder att jag behövde hjälp med att byta micro usb kontakten och att den inte satt modulmonterad dvs att man behöver ha lite "löd-skills" en egenskap jag trodde samtliga dessa "fix your phone" butiker klarar av men som visade sig vara en EXTEMT ovanlig egenskap hos dagens "tekniker"
men hos denna butik hanterar man denna ovanliga färdighet ,, det finns även en annan butik i samma företag .. västberga teknik service tror jag dom heter ,,
så lägg dessa företag på minnet om någon annan behöver hjälp med denna tjänst ,, för sakens skull så erbjöd även PSX care att göra detta jobb oxå .. dom ligger på söder i stockholm
återigen tack för all hjälp //Åke