Diskmaskin Cylinda DM 560

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Sforskarn »

Hej!
Fick en diskmaskin Cylinda DM 560 som dummar sig. Tänkte skulle se om den går att få igång, men behöver hjälp då jag inte är någon diskmaskinsreparatör.

Problemet när jag fick den var att den läckte vatten o stod F2 i displayen och tömningspumpen gick oavbrutet.

Skruvade bort bakplåten och sög upp vattnet, hittade läckan. Slang mellan cirkulationspump o spolarm hade glidit av.
Sög upp vattnet på bottenplåten, blåste snustort med hårfön.
Fick tillbaka slangen på fästet så läckan är borta. :tumupp:
Släkte F2 genom att hålla inne programknappen när jag slog på strömmen och har inte fått tillbaks felkoden igen.

Nu kommer problemet. :cry:
Så fort jag sätter i kontakten så starta tömningspumpen och slutar aldrig gå.
Maskinen tar inte in vatten.
Programverket räknar ner tiden men inget händer mer än att tömningspumpen går för fullt.

Vet inte var jag ska fortsätta leta. :?:
Är det att tömningspumpen går som gör att den inte tar in vatten?
Har någon elektronik (var nu den sitter) fått sig en smäll av läckan så att den tror det står vatten på plåten?
Inloppsventilen som bråkar? Sitter dubbla magnetventiler på den. Verkar som om någon av dom funkar för kör man programmet så rycker det i inloppsslangen som om den försökte ta in vatten men att det tar stopp i inloppet.
Sitter ju en på höger sida (sett framifrån) en stor behållare som inloppsventilen går in i som sedan är kopplad till avhärdaren. Den ser det inte ut att komma in något vatten i så man misstänker ju inloppsventilen. (Hur får man loss den?)
Cirkulationspumpen går aldrig , men det är väl naturligt om det inte kommer in något vatten?

Vet att det här på forumet finns duktigt folk som sitter på massor av erfarenhet och kunskap. Dela med er nu så ska vi se om jag inte kan skaka liv i maskinen. Den är ju dock bara ca 10 år och ser ut som ny.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Glenn »

Jag är ingen expert på diskmaskiner, men jag har bråkat en hel del med min egen (electrolux) och där är det så att om vattensensorn i botten indikerar fukt så går tömningspumpen permanent.

Är du säker på att det är torrt där sensorn sitter ? är du säker på att det inte är en sådan där "skumbrytare" (baserad på ihoppressad tvättsvamp typ) som måste resetas eller bytas efter den löst ut ? (förr brukade man ersätta skumdelen med en sockerbit hehe)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Glenn »

Förresten, "vitvaruguden" Danny (inte skrivet ironiskt, han verkar faktiskt vara allvetande vad det gäller vitvaror) lär ju hitta tråden snart,
och då lär han fråga om numret på typskylten och eventuellt serienummer på maskinen, så du kan ju leta upp det redan nu för att spara tid :)
(på min maskin stod det på sidan av luckan)

:D
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Sforskarn »

Överfyllningsskyddet i den här modellen är en microbrytare med en arm med en frigolitbit på.
Har lyft upp frigoliten och hör hur brytaren klickar. Snustorrt under och runt frigoliten.

Såg typskylten igår på den står det DW70.5 serienumret har jag dock inte i huvudet.

Var inne på Cylinda och hittade sprängskiss o reservdelslista, där står den under DM 560 (DW70.5).
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Danny »

1. Mät upp microbrytaren så den är hel.
2. Bakom sumpen sitter pressostaten(elektronisk) pos405. Händer att det degar igen i
sumpen/pressostaten, så han tror att det finns vatten kvar i maskinen.
3. Kontrollera elektronikmodulen efter brända komponenter/banor.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Sforskarn »

Tillbaka igen!
Solen kom i vägen så jag passade på att njuta istället för att skruva diskmaskin. :vissla:

1.Mätt microswitchen (hel)
2. Plockat bort preostaten. såg fin ut provade att blåsa lite lätt i den och lät som ett membran jobbade.
3. Kollade styrkortet efter brända banor eller komponenter. Såg ut som nytt!

Fler tips?
Alltså, när man sätter i kontakten så startar tömningspumpen oavsett om strömbrytaren är i läge on eller off.
Pumpen går sedan tills man drar ur kontakten.
Indikerar F2 i displayen. Släcks genom att hålla inne programväljare när man slår på strömbrytaren.
Kan då välja program och trycka på start. Tiden räknar då ner men pumpen går hela tiden och inget vatten tas in.
När tiden kommit ner till 1 min så stannar den där, kommer aldrig till end.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Danny »

Troligtvis elektronikfel.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Sforskarn »

Tillägg till felbeskrivningen.

Det klickar flera gånger om den som om microswitchen slår av o till när man startar programmet.
Kan det va den i alla fall trots att jag tyckte den mätte ok?
Är ju ett elände att komma in o mäta på den. :x
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3548
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av breflabb »

Kan det vara så att själva armen till svampklossen har ändrats.
Har haft samma fel på min gamla cylinda som läckte och då fick ja rådet
Att byta även svampen efter att läckan var fixat.
Bara en ide`
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Sforskarn »

Framsteg på repfronten.
Drog helt sonika bort kontakterna på microswitchen och då upphörde pumpens eviga loop. Vilket gör att jag nog får revidera min tes att den var hel. Var ju ganska meckigt att komma åt den får ursäkta mig med det.

Nån som vet vilka sitft man ska kortsluta mellan för att lura den att switchen är ok? Enbart ur fortsatt felsökande naturligtvis.
Antar att logiken måste känna av att det är ok för att gå vidare?

Är det inga andra dyrare fel så kommer jag naturligtvis att byta switchen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Glenn »

ofta står det ju på själva switchen hur den är kopplad, eller är det nån minihistoria ? (minimicro ? :) )
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Sforskarn »

Switchen sitter fortfarande kvar mitt under maskinen.
Bra syn har jag men läsa den upphöjda texten på switchen är inte att tänka på.

Har börjat titta på att få ut den, men är tveksam på hur den sitter fast.
Ser ett snäppfäste i framändan av den, men inget mer. Borde vara något mer som håller den på plats som jag inte ser. :humm:
Vill ju inte bryta sönder något då det ska dit en ny om resten funkar.
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av nsbvzy »

Ett tips är att (om man har) en modernare telefon med kamera använda den som "förlängd syn" genom att helt enkelt pilla in den där det är trångt och sen försöka ta en bild.. inte alltid det går men i bland fungerar det :tumupp:
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Sforskarn »

Följde ditt råd nsbvzy o skickade in mobilen i diskmaskinen.
Fick en bild som jag hjälpligt kunde tyda så jag såg vilka stift jag skulle kortsluta. :tumupp:

Kortslöt dessa och nu snurrar inte pumpen längre och F2 koden dyker inte upp.

Dock så går den nu vidare i programmet och då konstaterar jag att den inte tar in vatten och ger felkod F4 istället. :cry:

Plockade loss inloppsventilen och provkörde den direkt med 230 och den funkar som den ska, så jag antar att problemet trots allt ligger i elektroniken. Hade den borta tidigare enligt Dannys råd och kontrollerade efter brända komponenter eller banor.
Men den såg ut som ny, inget bränt, inga kall lödningar o inga bulliga kondingar vad jag kunde se.
Någon särskild komponent man ska vara uppmärksam på (typ reläerna i Eluxmaskinerna som man ständigt får byta)? :humm:
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Retroperra »

Vår maskin fick fel på spolväxlaren. Det är en vit rund grej som styr om spolvattnet ska gå till övre resp nedre korgen.
Skriv svar