hur mäter man dioder med multimeter?
-
hur mäter man dioder med multimeter?
Hej
Jag hade en fråga här förut som jag fick väldigt bra svar på. Nu hoppas jag på lika bra respons igen:-)
Jag har en bil stereo. Volvo cr-802.
En stereo jag köpt begagnad. En stereo från ca 1994.
Fick ej med någon kod.
Jag har fått en stöldskyddskod till stereon på Volvo.
Genom att uppge stereons serie nummer kunde Volvo få fram en ny kod.
Naturligtvis fungerar inte koden jag fick på Volvo.
Då är min fundering om det är något fel på stereon.
Innuti stereon sitter det 12 St komponenter som jag tror är dioder. Dom sitter på en numrerad rad.
Jag har googlat och är rätt säker på att detta är dom så kallade dioderna som gör stereons kod.
Min misstanke är att det är något fel på någon av dioderna. Därför tänkte jag mäta dom med multimeter.
Kan någon förklara för en nybörjare hur man mäter en diod fungerar eller inte med en multimeter?
Bifogar en exempel bild på hur dioderna ser ut i stereon.
Har en fin Fluke multimeter. Så jag hoppas det ska gå.
Jag hade en fråga här förut som jag fick väldigt bra svar på. Nu hoppas jag på lika bra respons igen:-)
Jag har en bil stereo. Volvo cr-802.
En stereo jag köpt begagnad. En stereo från ca 1994.
Fick ej med någon kod.
Jag har fått en stöldskyddskod till stereon på Volvo.
Genom att uppge stereons serie nummer kunde Volvo få fram en ny kod.
Naturligtvis fungerar inte koden jag fick på Volvo.
Då är min fundering om det är något fel på stereon.
Innuti stereon sitter det 12 St komponenter som jag tror är dioder. Dom sitter på en numrerad rad.
Jag har googlat och är rätt säker på att detta är dom så kallade dioderna som gör stereons kod.
Min misstanke är att det är något fel på någon av dioderna. Därför tänkte jag mäta dom med multimeter.
Kan någon förklara för en nybörjare hur man mäter en diod fungerar eller inte med en multimeter?
Bifogar en exempel bild på hur dioderna ser ut i stereon.
Har en fin Fluke multimeter. Så jag hoppas det ska gå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: hur mäter man dioder med multimeter?
Bilden lämnar en del åt fantasin, men ja, det kan nog vara dioder. Tycker de ser lite "bulliga" ut i ändarna, det brukar dioder inte vara. Men i alla fall, här är Flukes egen, väldigt uttömmande, beskrivning av hur du gör:
http://en-us.fluke.com/training/trainin ... meter.html
Du har ju turen att ha ett gäng dioder intill varandra -- är det nån som vid mätning avviker från grannarna så är det kanske den du ska misstänka först.
Edit: Språkfel
http://en-us.fluke.com/training/trainin ... meter.html
Du har ju turen att ha ett gäng dioder intill varandra -- är det nån som vid mätning avviker från grannarna så är det kanske den du ska misstänka först.
Edit: Språkfel
Hade exakt samma stereo och utan kod och generade fram ny kod själv med nåt pcprogram i kombination med numrering av dom där dioderna. Va längesen så minns inte exakt men det fungerade för mig. Kan leta i min gamla dator efter programmet om du inte själv har det. Har du hårdvarufel blir det ju lite mer komplicerat.
coolt, jag har också en sådan stereo som jag fick med (löst) en bil jag köpte för läääänge sedan, då kollade jag det med volvo och dom vägrade ta fram kod om jag inte ägde bilen den var såld i eller något sådant, så den ligger nog kvar någonstans.
Intresssant om man kan fixa en kod själv, antingen via uträkning eller flytta dioder.
Intresssant om man kan fixa en kod själv, antingen via uträkning eller flytta dioder.
Knipsar man alla dioder blir kanske koden 0000? Eller 7777?
Det är 12 dioder, min gissning är 4 siffror oktalt (d.v.s. 4-siffrig kod med bara siffrorna 0-7).
Fast det kanske maskas/inverteras/kompletteras baserat på vilken serie stereon kommer från. T.ex. kretsarna tillverkas med en del av koden och sen använder man dioder för resten av koden. Då kan man tillverka 1000 kretsar med samma "baskod" och programmera variationen med dioderna. Sen är nästa omgång på 1000 kretsar programmerade med annan "baskod" vilket ger andra koder.
Det är 12 dioder, min gissning är 4 siffror oktalt (d.v.s. 4-siffrig kod med bara siffrorna 0-7).
Fast det kanske maskas/inverteras/kompletteras baserat på vilken serie stereon kommer från. T.ex. kretsarna tillverkas med en del av koden och sen använder man dioder för resten av koden. Då kan man tillverka 1000 kretsar med samma "baskod" och programmera variationen med dioderna. Sen är nästa omgång på 1000 kretsar programmerade med annan "baskod" vilket ger andra koder.
Senast redigerad av Nerre 2 juni 2016, 09:34:15, redigerad totalt 1 gång.
Om det är så enkelt att det är dioderna som sätter koden kan man ju tänka sig att dioderna sitter i grupper om 3 eller 4 dioder (beroende på vilken kod TS fått). Säg att det är 4 siffror i koden, då kan man tänka sig att det är grupperat som 4 stycken binära grupper där man kan sätta siffra 0-7 (normalt använder man ju knapparna för snabbvalet till att mata in koden och Volvo kör väl med 6 snabbval vilket låter rimligt, dvs. siffra 1-6 och 0 och 7 används ej).
Dioderna kan ju användas för att sätta hög eller låg så man får gissa sig till vilken siffra som faktiskt är satt, om man tittar på bilden så sitter dioderna enligt nedan:
011 111 101 100 alt. 100 000 010 011 för hög eller låg funktion på dioderna eller 001 101 111 110 alt. 110 010 000 001 (beror på från vilket håll man tittar/läser). Detta skulle kunna innebära dessa kombinationer: 4573 alt. 3207 eller 6751 alt. 1026 och om man antar att man inte kan använda siffra 0 och 7 så faller tre av alternativen bort, kvar blir då koden 4573.
Det skulle vara intressant att få veta vilken kod du fått från Volvo, då kan man också enklare se om min teori stämmer och då kanske robertr81 kan lista ut vilken kod hans stereo har...
Edit: Nerre och jag är inne på samma spår...
Dioderna kan ju användas för att sätta hög eller låg så man får gissa sig till vilken siffra som faktiskt är satt, om man tittar på bilden så sitter dioderna enligt nedan:
011 111 101 100 alt. 100 000 010 011 för hög eller låg funktion på dioderna eller 001 101 111 110 alt. 110 010 000 001 (beror på från vilket håll man tittar/läser). Detta skulle kunna innebära dessa kombinationer: 4573 alt. 3207 eller 6751 alt. 1026 och om man antar att man inte kan använda siffra 0 och 7 så faller tre av alternativen bort, kvar blir då koden 4573.
Det skulle vara intressant att få veta vilken kod du fått från Volvo, då kan man också enklare se om min teori stämmer och då kanske robertr81 kan lista ut vilken kod hans stereo har...

Jag tror jag använde programmet för en äldre version cr-705, för att få fram min kod. Men funkar säkert som ni skriver ovan med egna uträkningar. Enligt denna tråden bekräftas även att man får en kod om man klipper dioderna. Se sista inlägget. (Tyvärr verkar länken till programmet vara bruten men tror jag har det sparat någonstans, ska leta)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=17624
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=17624
Om jag hittar min stereo vore det ju intressant att dels räkna ut koden mha programvara, och sedan titta hur dioderna sitter, man BORDE ju kunna lista ut hur dom matchar om man har flera exempel.
3614 borde det bli om det följer den länkade tabellen.
Kod: Markera allt
0111 1110 1100
0 1 1 011 3 3
1 1 0 110 6 6
1 1 1 111 7 1
1 0 0 100 4 4
Jag kanske missförstod men jag tycker att 4573 innehåller en 7a iaf...PeterH skrev:Om det är så enkelt att det är dioderna som sätter koden kan man ju tänka sig att dioderna sitter i grupper om 3 eller 4 dioder (beroende på vilken kod TS fått). Säg att det är 4 siffror i koden, då kan man tänka sig att det är grupperat som 4 stycken binära grupper där man kan sätta siffra 0-7 (normalt använder man ju knapparna för snabbvalet till att mata in koden och Volvo kör väl med 6 snabbval vilket låter rimligt, dvs. siffra 1-6 och 0 och 7 används ej).
Jag har varit med om modeller där man trycker så många gånger som behövs på knapp 1-4 (för 4-siffrig kod) för att stega upp till rätt värde.
Så fyra knappar kan ändå ge värden från 0-9.
/ Tomas /
Så fyra knappar kan ändå ge värden från 0-9.
/ Tomas /
Helt rätt, jag som missat i all hast... Vet ju faktiskt inte hur det kodas utan bara lite tankar jag slängde uppShimonu skrev:
Jag kanske missförstod men jag tycker att 4573 innehåller en 7a iaf...