Fråga om differentialspärr
Fråga om differentialspärr
Lite utanför forumet, om än en del som finns här - och var.
Jag skulle behöva låsa denna differential för att kunna göra tyngre arbeten än att klippa gräs.
Till gräsklippning är den väldigt bra, den river upp mindre mängd gräsmatta.
Att skyffla gräsmatta blir den sämre på, liksom att ploga snö.
Visst, jag kan svetsa fast axlarna mot varandra.
Det vore bättre med ett sätt som är något mer reversabelt, åtminstone enklare att växla mellan.
Förslag?
Edit: rubrik förtydligad - hcb
Jag skulle behöva låsa denna differential för att kunna göra tyngre arbeten än att klippa gräs.
Till gräsklippning är den väldigt bra, den river upp mindre mängd gräsmatta.
Att skyffla gräsmatta blir den sämre på, liksom att ploga snö.
Visst, jag kan svetsa fast axlarna mot varandra.
Det vore bättre med ett sätt som är något mer reversabelt, åtminstone enklare att växla mellan.
Förslag?
Edit: rubrik förtydligad - hcb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Differentialspärr... Q
Kan du låsa ena utgående axeln med huset på diffen? Det är väl det enklaste i mina ögon.
Re: Differentialspärr... Q
Jo... Jovars.
Men det sitter kullager där jag tänkte man kunde satt en svets.
Och - hjälper det att fästa ihop hus och ena axeln? Blir det inte fortfarande differentialeffekt, om än sämre?
Minns jag rätt är det så diffarna på Mini-Z ser ut.
Men det sitter kullager där jag tänkte man kunde satt en svets.
Och - hjälper det att fästa ihop hus och ena axeln? Blir det inte fortfarande differentialeffekt, om än sämre?
Minns jag rätt är det så diffarna på Mini-Z ser ut.
Re: Differentialspärr... Q
Blir ena axeln låst mot huset så låser det i sin tur upp alla dreven i diffen.
Vill man göra de lite överarbetat så kunde man svarva en hylsa med splines som man svetsar på ena axeln och ha en annan hylsa som glider på den som sedan låser med någon form av tänder på diffhuset..
Vill man göra de lite överarbetat så kunde man svarva en hylsa med splines som man svetsar på ena axeln och ha en annan hylsa som glider på den som sedan låser med någon form av tänder på diffhuset..

Re: Fråga om differentialspärr
Skruva in och åt för spärr, skruva ut och spänn för diff (alltså en mutter oxå).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fråga om differentialspärr
lite dyrare åkgräsklippare brukar väl ha nån form av diffspärr eller diffbroms, det går inte att transplantera in en sådan då ?
Re: Fråga om differentialspärr
behövs ganska bra inkoppling rent mekaniskt för att det ska hålla, är axlen fri på andra sidan kedjekugghjulet?
då hadde jag monterat på en skiva till där som jag hadde låst mot kedjekugghjulet när jag ville ha låsning
man skulle även kunna göra öppen diffbroms där med
då hadde jag monterat på en skiva till där som jag hadde låst mot kedjekugghjulet när jag ville ha låsning
man skulle även kunna göra öppen diffbroms där med
Re: Fråga om differentialspärr
diffbroms - dvs att kunna bromsa drivhjulen separat och bromsa hjulet som slirar mest, är kanske enklare väg att gå.
Äldre traktorer har ju detta med dubbelpedal som kan spärras gentemot varandra så att båda är aktiva samtidigt. Diffspärr är något som används väldigt sällan (just av anledningen att det knappt går att styra med den driften), men är ofta räddaren när man sitter fast i någon surhål dom få gånger det har hänt mig (det var länge sedan jag körde traktor, inser jag) .
Att få en hållbar diffspärr och inte slås och vrids sönder helt när all kraft hamnar på ena hjulet, kräver ganska så rejäla doningar och är svårt att få in i en diff som inte är byggd eller förberedd för detta redan från början
Äldre traktorer har ju detta med dubbelpedal som kan spärras gentemot varandra så att båda är aktiva samtidigt. Diffspärr är något som används väldigt sällan (just av anledningen att det knappt går att styra med den driften), men är ofta räddaren när man sitter fast i någon surhål dom få gånger det har hänt mig (det var länge sedan jag körde traktor, inser jag) .
Att få en hållbar diffspärr och inte slås och vrids sönder helt när all kraft hamnar på ena hjulet, kräver ganska så rejäla doningar och är svårt att få in i en diff som inte är byggd eller förberedd för detta redan från början
Re: Fråga om differentialspärr
Förutom för långa bultar och ett bakhjul utan luft så har det gått ganska bra.
Det vettigaste känns dock som att borra rakt genom både diffhus, lager och axel.
Det är för lite material för att få till en tillräcklig åtdragning för att hålla fast axlarna.
Alternativt byta hela axeln, hjul å allt då dessa inte går få loss längre.
Alternativt, som någon var inne på, ta bort diffens kugghjul och ersätta de på axlarna med en längd rör med räfflad insida. Var man nu får tag på dylikt rör...
Det vettigaste känns dock som att borra rakt genom både diffhus, lager och axel.
Det är för lite material för att få till en tillräcklig åtdragning för att hålla fast axlarna.
Alternativt byta hela axeln, hjul å allt då dessa inte går få loss längre.
Alternativt, som någon var inne på, ta bort diffens kugghjul och ersätta de på axlarna med en längd rör med räfflad insida. Var man nu får tag på dylikt rör...
Re: Fråga om differentialspärr
Du har inte långt, dessa är trevliga att ha att göra med: http://www.wiberger.se/templates/spa-sph.htm