Steppermotor till min SAAB 9000 beter knepigt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner

Steppermotor till min SAAB 9000 beter knepigt.

Inlägg av daspunner »

Igår kväll så började min kära 9000 från 97 skicka in max värme i klimatanläggningen. Tydligen en stepmotor som styr blandningsspjället. Man kan via knappkombination köra självtest på klimatanläggningen vilket jag gjorde. Man får då en en siffra för eventuella fel som man kan koda av i en lista. Märkligt nog fick jag bara en nolla i displayen vilket innebär att inga fel finns.Lärde mej även nyss att de vill ha en fyrkantsvåg (pwm???). Hade förhoppning om att man helt sonika kunde fulkoppla 12volt till motorn men nu när jag har den i handen inser jag att det inte kommer gå då den har fyra ledare.

Hur gör jag nu? Har inget som kan generera fyrkantsvåger. Hur vet jag om motorn är hel för det kan likaväl vara styrdonet (Ac-panelen) misstänker jag. Eller kan det vara så? Saken är den att bilen är utrustad med en likadan motor som styr ett annat spjäll och den funkar som den skall, och jämför man den med den felande så känns de likadana. Båda rullar fint med handkraft trögar inte alls.

Hilfe bitte!

/Dave
daspunner

Re: Steppermotor till min SAAB 9000 beter knepigt.

Inlägg av daspunner »

Okaj, så har man läst på lite till. Motorn skall ha 100ohm emellan faserna. Denna har två, därav sina fyra ledare. Aha-moment vart det där. Såg att man kunde koppla led-diod emellan de två ledarna som gick till samma fas o sen spinna upp motorn för hand o var den ok så skulle den lysa upp. Typ cykeldynamo. Detta för att veta att lindningarna var ok. Om jag nu mätt upp den och får 100 som det står på motorn. Behöver jag då göra ledtestet? Lindningarna är vel hela om jag får mina 100ohm?

/Dave
svanted

Inlägg av svanted »

varför tror du det är fel på motorn?, om motorn öppnar spjället helt.
om det var fel på den skulle den inte snurra alls.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det inte så att armen på motorn snurrar på axeln då ? ..brukar hända på 9-5 vill jag minnas, även om jag aldrig varit med om det själv.
xxargs

Inlägg av xxargs »

brukar det inte vara plastaxlar mm som går sönder i sådana fordon - dvs inge fel på motorn men i kraftöverföringsdelarna
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Farsans 9-5 från -99 vred sönder en arm.

Finns detaljer för att laga det idag:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 04701.html

Bara ett exempel, vet inte om det är samma problem och om denna del passar.
Polytron

Inlägg av Polytron »

Hade exakt samma problem på en Fiat Croma (systermodell t. 9000...) för en massa år sedan.
Minns inte riktigt hur, men konstaterade att felet inte satt i kontrollenheten utan att det var fel på stegmotorn från Bosch.
Köpte hela modulen med bägge stegmotorerna tillsammans på nån plåtvinkel för en 100-lapp på skroten.
Det var ett fasligt pyssel att komma åt att byta men allt funkade sedan så länge jag hade kvar bilen.
Skriv svar