Jag skall fräsa/gravera bokstäver i en trästav, sedan vill jag fylla texten med en färg. Jag har fått för mig att det finns färgpennor eller sprutor eller något liknande för att göra detta.
Har någon något bra tips på lösning?
Färg för ifyllnad efter gravering
Re: Färg för ifyllnad efter gravering
Det brukar ofta vara knepigt att få färgen begränsad till bara spåret.
För namnskyltar har jag använt vanlig målfärg, men då har spåren i regel varit bredare och större.
=> Lackar först skylten flere gånger med klarlack
=> Fräser texten
=> Målar spåret med pensel typ penna, försöker undvika att det flyter upp på ytan, torkar av efter behov
=> Lätt vattenslipning och ytterligare ett lager lack på hela skylten.
På finare gravyrjobb i aluminium eller plast (typ frontpaneler) har jag använt något som heter Indian Ink. Den färgen innehåller kimrök, så det blir helsvart.
Färgen är så vattnig, att man inte kan använda den på trä då den kapillerar och sprider sig i minsta spår eller hålighet.
För namnskyltar har jag använt vanlig målfärg, men då har spåren i regel varit bredare och större.
=> Lackar först skylten flere gånger med klarlack
=> Fräser texten
=> Målar spåret med pensel typ penna, försöker undvika att det flyter upp på ytan, torkar av efter behov
=> Lätt vattenslipning och ytterligare ett lager lack på hela skylten.
På finare gravyrjobb i aluminium eller plast (typ frontpaneler) har jag använt något som heter Indian Ink. Den färgen innehåller kimrök, så det blir helsvart.
Färgen är så vattnig, att man inte kan använda den på trä då den kapillerar och sprider sig i minsta spår eller hålighet.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det finns speciella kritor (som sådana där feta oljakritor) som man använder för att fylla "spåren" med. Allt som kommer utanför torkar man bort med en trasa.
- SeniorLemuren
Dessa kritor kunde köpas här förr i tiden, vet inte om dom har dem i sortimentet fortfarande.
Hmm, inte lätt. Jag funderar på om jag skall prova blanda till epoxy och hälla ner med en spruta i bokstäverna. Mina träbitar skall vara utomhus så texten och trät behöver kunna stå emot väta. Möjligen har epoxyn samma problem som den där "Indian Ink", att den är för kapilär så att den dras ut i trät. Det är teak jag skall gravera/fräsa i.
Frågan är om det är bra att lacka trät när det skall vara utomhus eller om jag helt enkelt bara skall köra på med teakolja.
Frågan är om det är bra att lacka trät när det skall vara utomhus eller om jag helt enkelt bara skall köra på med teakolja.