Centrera arbete i cnc fräs.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Centrera arbete i cnc fräs.

Inlägg av NeoTech »

Så, behöver borra ut ett bälthjul för ett lager på två sidor. Men o ja funderar på alternativa sätt att centrera arbetet.

Har en ide om att svarva en kona med en 15mm axel, som ja kan enkelt hålla i en hylschuck eller en borr chuck.
Därmed jogga ner maskin i hålet som skall borras ut o använda konan för o centrera arbetet kring chucken snarare än o mäta mig in till center.
Och sedan bara knacka in G54 vart nu maskinen är ngnstans, samt spänna fast hjulet medans spindeln håller den på plats.
Z kan sedan sättas genom att ta bort verktyget o jogga ner "kontakt" ytan av spindeln mot arbets stycket.

Varför kan man fråga, well för min edge finder duger till typ o hitta kanten på skruvstycket, men e ungefär där den slutade visa sig praktisk.
O hitta två kanter i ett hål räkna ut mellan skillnaden och därmed kalkylera centret i två riktningar känns som de skulle ta för lång tid.

Ngn som har en åsikt om huruvida detta är en jätte dålig idé?
Användarvisningsbild
säter

Re: Centrera arbete i cnc fräs.

Inlägg av säter »

Jag sätter alltid i en vippindikator i spindeln och klockar upp hålet.
När du snurrar spindeln för hand ska klockan inte röra sig.
Därefter läser du av koordinaterna och matar in på G54.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag skulle skaffat en sån "coaxial indicator"
Den finns med på min inköpslista.
P1010262.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Se till att sidorna på ämnet i så fall är bearbetade och helt parallella annars blir det inte centrerat.
Om det finns någon avfasning i hålet måste även den vara helt lika runt om för att det ska fungera hjälpligt.
Det är kanske bättre att svarva till ett rakt dorn som passar med trög glidpassning i hålet (om det är bearbetat)
att centrera med istället om du inte kan/vill indikera hålet med vippindikator.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ah ska jue borra ur båda sidorna därför lättjan slog till rätt hårt.. ;)
Men ja jag får väl gräva fram en vipp indikator låter de som o trä i en borrchuck o ratta runt de på de viset.
E nog mest tillförlitligt trots allt. =)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Gäller ju bara att centrera runt rätt yta så att säga. Fördelen med att centrera med klockan är ju att du faktiskt kan se på klockan om det är nån deformation som gör att hålet inte är helt runt. Då kan du bortse från den deformationen vid centreringen.

Sätter man klockan på en arm så kan man ju dessutom centrera mot hjulets ytterdiameter (anläggningsytan för bältet).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

NeoTech skrev:Men ja jag får väl gräva fram en vipp indikator låter de som o trä i en borrchuck o ratta runt de på de viset.
E nog mest tillförlitligt trots allt. =)
Jag får lägga in en liten brasklapp här.
Du som har justerbart vertikalhuvud i din maskin, man måste vara noga med att huvudet är perfekt riktat före indikering.
Står huvudet det minsta snett, då får du ett fel när du indikerar som ökar ju längre ut från spindeln klockan sitter.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ja, det justerbara huvvet sitter där det sitter just nu. Det ska säkert vara justerbart men kan inte för mitt liv komma på hur, det va inte bara o lossa två skruv, de sitter ngn låsning som jag inte får röra på sig öht. =)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det låsningen drar man 'bara' utåt.
Skriv svar