Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Jag har som en del av er vet köpt en gammal svarv, tyvärr var inte elen riktigt vad jag ville att den skulle vara. Motoromkopplaren (fram/back med två hastigheter framåt) är allvarligt sliten och glappar och blixtrar hej vilt. Jag vill om möjligt reparera den och det stora problemet är att de mässingsbleck som sitter på omkopplartornet är slitna. Kan dessa hårdlödas med t ex https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... od-214020/ ? Om det är möjligt så kan jag ju bygga upp med material och sen fila ner till ungefär ursprunglig form och storlek. Finns det risk att jag smälter de numer tunna kontaktblecken? Kan jag hårdlöda med en sån här brännare http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/stores/ ... _rn=230904 ?
Blecken går att skruva loss från trumman så de behöver inte lödas och formas på plats.
Blecken går att skruva loss från trumman så de behöver inte lödas och formas på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Det var mig en rejäl pjäs. Visst bör du kunna fixa nytt, är det så att du ska svarva och kapa till lämpliga ½-or?
Ett annat alternativ är ju att bygga om med kontaktorer.
Ett annat alternativ är ju att bygga om med kontaktorer.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8412
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Du kan inte använda mässinglod och gassvets för att hårdlöda mässing. Tillsatsmaterialet har samma smältpunkt som blecken. Använd i stället Kopparfosforbrons (med flussmedel) som har lägre smälttemperatur. eller silverlod (dyrt). Ett annat sätt är att använda den tråd du länkar till och svetsa med TIG. det har jag gjort några gånger.
Jag skulle i och för sig svarvat nya bleck som tecno föreslår. Det är betydligt enklare.
Jag skulle i och för sig svarvat nya bleck som tecno föreslår. Det är betydligt enklare.

Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Det är framförallt de korta blecken (1cm) som är så illa att det blixtrar. Dessa kan jag nog såga borra och fila till nya av mässing också. Allternativ shimsa bakom och slipa ner slitkanten men då är det ju liksom inte så mycket gods kvar, men med min normala användning lär det inte bli ett problem.
De längre är ju också slitna(men inte så att det glappar och gnistrar vad jag sett), men de är inte bara raka band heller. Ska se om jag har någon bild (Såg nu att ett sådant syns längst upp till höger på bilden i originalinlägget).
Anledningen att jag vill laga är att det hela styrs av ett "snyggt" reglage frampå svarven via en snäckväxel så en ombyggnation till annan brytare blir inte så lätt.
EDIT: Det syns ju rätt tydligt på färgen på flera av de korta att de inte mår så bra om man jämför med de långa, gnistbildning antar jag.
De längre är ju också slitna(men inte så att det glappar och gnistrar vad jag sett), men de är inte bara raka band heller. Ska se om jag har någon bild (Såg nu att ett sådant syns längst upp till höger på bilden i originalinlägget).
Anledningen att jag vill laga är att det hela styrs av ett "snyggt" reglage frampå svarven via en snäckväxel så en ombyggnation till annan brytare blir inte så lätt.
EDIT: Det syns ju rätt tydligt på färgen på flera av de korta att de inte mår så bra om man jämför med de långa, gnistbildning antar jag.
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Är det bättre eller sämre med lite silver i fosforkopparlodet? såg att Jula hade en sort med 2% silver i. Även om jag kanske inte kan använda det till detta vore det kul att testa nån gång.SeniorLemuren skrev:Du kan inte använda mässinglod och gassvets för att hårdlöda mässing. Tillsatsmaterialet har samma smältpunkt som blecken. Använd i stället Kopparfosforbrons (med flussmedel) som har lägre smälttemperatur. eller silverlod (dyrt). Ett annat sätt är att använda den tråd du länkar till och svetsa med TIG. det har jag gjort några gånger.
Jag skulle i och för sig svarvat nya bleck som tecno föreslår. Det är betydligt enklare.
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Eller bygg om med kontaktorer i stället.
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
TomasL, som jag skrev tidigare är det nåt jag helst slipper. Lägger gärna ner lite energi på att få denna bra istället. Annars kopplar jag bort den helt och kör på VFD rakt av.
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Nja, du lär knappast få det bra genom reparation.
Möjligtvis att det håller ett tag, sedan får du göra om jobbet.
Att köra en VFD på en gammal motor är ingen bra ide, då isolering och lager troligen inte överlever.
Möjligtvis att det håller ett tag, sedan får du göra om jobbet.
Att köra en VFD på en gammal motor är ingen bra ide, då isolering och lager troligen inte överlever.
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Det där om VFD vet jag att du sagt förr, men min förra svarv (jämngammal) har funkat utmärkt på det viset i många år. Och går den sönder byter jag väl motor också
Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Påbörjade i alla fall en reparation igår. Försöker att ersätta de små punkterna som såg värst ut först. Material fanns hemma och julafräsen ska väl göra nånting nyttigt varje år. Än så länge har jag bara sågat ut råmaterial. 
Edit: var får man tag i små mässingsskruv med maskingänga?

Edit: var får man tag i små mässingsskruv med maskingänga?
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Vilken gänga/längd? Kan ta en titt i mina gömmor.
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Ska kolla när jag kommer hem, gissningsvis M3 med tanke på att biten är 10mm bred, längd ca 7-10mm
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Angående silver i kopparfosforlod så gissar jag på att det har och göra med att det skall bli lite mer flytande, tror dock inte tempen sjunker mot rent fosforlod då silver har en rätt hög smält temp mot det utan det kanske tom höjs en aning men tror inte så värst mycket i så fall. Rena silverlod har sedan inte långt ifrån vatten i flytegenskaper när de är smälta så de flyter ut något helt extremt bra och överallt och i små sprickor och dylikt, kan förstås både vara en fördel och nackdel ibland att de flyter så bra. Men en lätt tillsats till kopparfosfor skadar nog inte, priset blir dock högre.
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Borde det inte hålla lika bra som det gjorde när grejerna var nya om man nu tillverkar nya enl rätt spec ?TomasL skrev:Nja, du lär knappast få det bra genom reparation.
Möjligtvis att det håller ett tag, sedan får du göra om jobbet.
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Just på Jula var det billigare med silver i, dock var nog kilopriset ungefär det samma. Jag köpte en förpackning att testa med, men som synes ovan börjar jag med att försöka tillverka nya bitar till de värst anfrätta delarna.Henry skrev:Angående silver i kopparfosforlod så gissar jag på att det har och göra med att det skall bli lite mer flytande, tror dock inte tempen sjunker mot rent fosforlod då silver har en rätt hög smält temp mot det utan det kanske tom höjs en aning men tror inte så värst mycket i så fall. Rena silverlod har sedan inte långt ifrån vatten i flytegenskaper när de är smälta så de flyter ut något helt extremt bra och överallt och i små sprickor och dylikt, kan förstås både vara en fördel och nackdel ibland att de flyter så bra. Men en lätt tillsats till kopparfosfor skadar nog inte, priset blir dock högre.
EDIT:
Glenn>>> Eller åtminstone hålla tillräckligt för hobbyanvändande. Läste en amerikansk tråd i ämnet där man gjort flera olika lösningar, en del tog kontakter ur relän och snidade till, nån hade lyckats bra med vanligt blyfritt lod osv. Det det skrevs där var väl att det kunde vara t ex beryllium eller nån annan metall i legeringen för att göra det mer långlivat.