Fråga om upphettningskrets

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Wyldstorm

Fråga om upphettningskrets

Inlägg av Wyldstorm »

Jag försöker bygga om mitt robotikprojekt till att använda nylonmuskler, men är lite kass på elektronik ibland och har beställt fel sorts transistorer..

Vad jag söker efter är:
1. Nån krets som kan snabbt hetta upp en tråd till 150-ish grader, och generellt reglera temperaturen rätt stabilt upp/ner.
(testade brute-force med stora mosfet's & ett nätagg till dator, inte succé.. Testade vanligt lab-agg men 6A 30V är inte nog effekt..)
2. Nån isolerad värmetråd, eller dylikt att hetta upp.. Magnet wire är relativt kass då den leder jättebra, kanthaltråd är bättre, men den måste isoleras på nåt sätt som inte saboterar dess värmeegenskaper.
3. Allt måste vara så billigt som möjligt.

Tips, snälla?
Måste hitta nåt som funkar, snarast. (behöver ha prototyp klar inom 2 veckor)
jpalsson

Re: Fråga om upphettningskrets

Inlägg av jpalsson »

Du menar nåt liknande det här ?:
https://www.disneyresearch.com/publicat ... c-muscles/

Det verkar som att de använder ledande nylontråd som både agerar "muskel" och värmelement.
Wyldstorm

Inlägg av Wyldstorm »

Japp, likt nåt sånt.
Jag använder annan ledande tråd (har fan inte fått tag i vettig variant av silvercoatad nylontråd), men det jag behöver lite assistans med är en krets som jag kan använda för att värma upp sagda tråd, som inte direkt har nåt motstånd..
En billig sån & kanske en som inte tar mycket utrymme..

Där går mina kunskaper bet, iaf lite.
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

Du får nog ta och räkna på det :)
Med den uträkningen ser du hur mycket energi du måste putta in för att det ska bli varmt.
Wyldstorm

Inlägg av Wyldstorm »

Jao..
Har testat med lab-agg och 6A, 24V är inte ens nästan tillräckligt.
Men jag vet inte hur jag ska rejigga en krets som inte dör av en nära kortslutning..
Finns ju kiln-kretsar, men då blir det ju dyrt & omständigt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är nylonmuskler ett krav eller proof of concept eller dylikt? Annars hade elektromagneter kunnat varit ett val som är lika tyst men som det gått att få ut bra med kraft ifrån och betydligt snabbare med om det behövts.

Finns billiga MOSFETar som klarat stora strömstyrkor på tex 100A som hade kunnat funka för att värma en sådan tråd. PWM till det hela och du kan reglera tempen till ett visst område.
Wyldstorm

Inlägg av Wyldstorm »

Det är lite av ett proof of concept. (mestadels för att min ekonomi inte tillåter voice coils eller dylikt.)
Har fet mosfet, men när jag pwmstyr den kretsen så lägger nätagget (från dator) av.

Därav min fråga om nån krets som kan rädda nätagget från kortslutningsskydd, utan att ta effekt från trådarna.
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

Jag antar att det här är nån form av skoluppgift ?
Nånstans misstänker jag att du är tror att det här ska fungera
utan egen insats ?
Vad säger handledaren då ?

Annars finns det väl tre vägar att gå enligt vad jag kan se,

1. Räkna ut hur mycket effekt du måste tillföra.
Men, det kräver ju att du har lite data om själva tråden, om du har
köpt den på Panduro kan det ju bli svårt.

2. Gör praktiska tester och mät.
Ta en mindre bit tråd och se hur mycket du kan värma upp den med de aggregat du har, då
ser du om du måste anpassa storleken på muskeln till de grejer du har tillgängliga.

3. Ändra approach.
Jag visste inte ens om att det fanns nåt som hette nylonmuskler innan jag såg din fråga.
Några nätsökningar senare ser jag ju att det finns massvis med information om dem, inte
minst från folk som byggt egna.
Kanske du skulle lägga ner lite mer tid på och få idéer av att titta på det som faktiskt fungerar och
som folk byggt ?
Wyldstorm

Inlägg av Wyldstorm »

Ingen skoluppgift & nej, var bara lite förbryllad över saker som kräver massiv ström i pwm.

Jag har dock hittat en lösning.
Slakta en micro!
(och bara linda några varv på andra sidan transformatorn)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, låg spänning och hög ström är lite speciellt, men just att bara linda ett fåtal varv som sekundär är rätt bra. Jag gjorde en frigolitskärare så, en toroid med 2-3 varv 4-kvadrat kopplingstråd genom och sen till en pianotråd.
Skriv svar