VW Polo -99, ryckig gång. Misstänker tändspolen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

VW Polo -99, ryckig gång. Misstänker tändspolen.

Inlägg av stoffe »

Ja då var det meckdax igen. Min sambos VW Polo -99 rycker till lite ibland och kan emellanåt vara väldigt ryckig på jämn last. Dvs åka på motorväg eller landsväg. Jag har läst lite på olika forum att många haft problem med vevaxelgivaren och/eller tändspolen. Vissa har haft problem med MAFen. Jag har diagnosverktyg med VCDS-lite och där går det att få upp en kurva på varvtalet, när motorn rycker till så får den fortfarande varvtalssignal enligt grafen. Om vevaxelgivaren skulle krånglat så borde jag sett det i varvtalsgrafen, då borde det blivit en dipp med noll varvtal vilket det inte blir. Dessutom ser jag lambdavärdet vilket om än något långsamt uppdateras kontinuerligt (kan vara programmet som är långsamt) så får motorn rätt blandning vid dessa ryck. Inga felkoder finns. Därför misstänker jag tändspolen.

Jag har sett att det finns olika märken på tändspolen att köpa. Några vanliga varianter är

Magneti Marelli, Hüco, Krosno, Janmor, Mobiletron, Bosch och Delphi. Några av märkena är helt okända för mig, t ex kostar den billigaste spolen av märket Krosno endast 150 kr och en Hüco spole 386 kr. Bosch kostar 1062 kr. Det känns som det borde vara skillnad på detta?

En annekdot är att en vän till mig har en vän som hade exakt samma fel med ryckig gång, den vännen bytte tändspole. Först till en Biltemaspole som inte fungerade alls och sedan köpte en begagnad spole på skroten som tydligen fungerade perfekt. Ofta blir det lite förvrängt på vägen när man får höra det i tredjehand men det kanske kan vara någon form av indikation på något sätt i vissa fall.

Vilken tändspole skulle jag i så fall köpa om felet ligger i den? Undrar om det skulle gå lika bra med en vanlig blå gammal klassisk bosch spole..

Som sagt, inga felkoder finns på motorn.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: VW Polo -99, ryckig gång. Misstänker tändspolen.

Inlägg av Icecap »

Har du kollat tändstiften?
Rotorn?
Med för stort gnistgap i tändstiften blir det som du beskriver.
Med för sliten rotor kan det bli samma problem.

Dåliga kablage? Jag har varit med om att motorn hade ett litet hål i kylaren och då släppte ut lite vatten som kom på tändkablarna och gav misständning.

Men annars är en tändspole från skroten oftast helt OK.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

En spole från skroten kan funka, dock är det lika dyrt eller dyrare att köpa en ny. Se dessa priser, de är riktigt bra på tändspolar.
https://bildelar-24.se/sok/tandspole/10250

Fördelare och rotor är ej bytta eller åtgärdade på länge, ej heller tändkablarna. Jag själv tycker det låter lite konstigt att tändspolen är boven. Bilen rycker inte när den är kall, utan bara när den är varm. Ja den blir bara 60 grader eftersom det är fel på termostaten oxå..

Kablagen är svåra att kolla. Jag ska ta en titt på de, kanske går att ohm mäta? Det säger dock inget om det blir överslag i de med dålig isolering. Sprickor är svåra att se, speciellt nära anslutningarna mot fördelare och rotor.

Tändstiften byttes för gissningsvis 6000-7000 mil sedan.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Tändkablarna är väldigt misstänkta
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Vilken motor är det, cylindervolym?
Vissa WV Polo har samma motor som Skoda Felicia 1,6. De har motorkod "AEE".

Det förekommer emellanåt att tändspolar får interna fel att det slår över gnistor inuti tändspolen
så gnistan till tändstiftet uteblir och då måste det nog märkas på motorgången.
Med ökad temperatur så utvidgas saker och ting gäller även innanmätet (lindningarna) i en tändspole.
Det kan medföra fel som inte märks när den är kall.

En kontroll av tändkablar och tändstift är bra att göra som tidigare nämnts.
Faller en cylinder bort så kan bilen göra 40-50 på fullgas & tre fungerande cylindrar, vart ett sånt fel på en Peugeot 309.
Då var det avbrott i en tändkabel efter byte av den felaktiga kabeln så gick den bra igen.
De flesta tändkablar har en viss resistans, på några hundra ohm till kanske något/några kohm.
Mäter man med multimetern och rör på kabeln samtidigt så ska resistansen vara densamma hela tiden.

Finns det en potentiometer till gasspjället? Börjar den bli sliten/ eller fukt i den så kan bilen gasa av
sig självt till viss del. Är smått otrevligt då bilen går i 50-60km/h på 5:an fast man har släppt gaspedalen :)
i stadstrafik är det lite läskigt för då kan man komma alldeles för nära den framförvarande bilen
utan att man har gjort något.

Spricka i tändstiftsisolatorn orsakade ostabil tomgång på en Mazda 626, allt mellan 300 till 1500rpm på motorn i tomgång.
Gick rent på högre varvtal > 2000rpm
Felet var detta:
Fel i isolator på tändstift.jpg
Den violetta urladdningen på sidan, en hårfin spricka på mittenisolatorn. Gick knappt att se för blotta ögat.
Men med vridtrafo och en 10kV 23mA trafo så gick det att få fram felet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

Kolla kablaget mellan tändspole och tändstift. Ta en träpinne eller något isolerande och peta runt bland tändkablarna när motorn går. Jag gissar på att isoleringen på någon tändkabel är skadad och att du ibland får överslag till jord, och ibland inte beroende på att motorn rör sig på gummikuddarna när du kör och gasar och bromsar. Det underlättar att göra detta när det är mörkt, då det är lättare att se en eventuell gnista som leder över mot jord.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Motorkoden är APQ. 1,4 liters 60 hk 8v motor. Nyligen bytt kamrem för övrigt, det har ingen betydelse för detta fel.
Jag är på väg hem från jobbet just nu för att försöka hinna titta på det ikväll. Jag ska köra träpinnetricket och se om det glappar lite någonstans. Det är inte säkert det ger utslag.

Att TPSen glappar eller fungerar dåligt kan jag däremot inte koppla ihop med att motorn skulle gasa av sig själv. Det skulle i min värld endast påverka blandningen av bränslet. TPSen ger signal till ECUn som i sin tur känner av att en kraftig acceleration sker och fetar på extra med bränsle, alternativt motorbroms eller jämn gas. Det påverkar inte spjällets läge då den är helt mekanisk med en vajer. Däremot kan fjädern bli dålig eller att man fått något annat mekaniskt problem om bilen gasar på själv. Kanske att det kan bli så där på riktigt låga varv med lite gas kanske. Nåväl, det gled lite från ämnet egentligen.

Jag har en hel kasse med beg helt ok tändkablar till andra bilar. Någon enstaka har en sådan metallhylsa som originalkablarna har. Borde funka lika bra utan tycker jag. Det verkar vara någon form av avstörning.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Lambdasonden hinner nog inte reagaera då men den kan göra det efteråt då en misständande cylinder skickat in soppa i katten.Desutom kan ju motorlampan tändas sen då den tror katten är kass ett tag.

Hade problem med en bil och det var lite svårhittat med sporadiskt glapp i tändkabel.

Fan va slö den bilen var när man är van vid motorcyklar , sen när den gick i "failsafe limp jhome mode"
så hade den lika många hästar som en åkgräsklippare , man fick månsken i ryggen för o hålla typ 45.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Precis, det verkar logiskt. Ja visst, nästan alla bilar känns slöa när man är van vid motorcyklar. Jag kör själv en GS1000 -80 för onödigt vetandets skull :)

"Limp home mode" innebär i regel att tändningen ställer sig på 10 grader över 300 rpm motorvarv. Under det på 0 grader för att det ska gå lätt att starta motorn. Åtminstone så är det så på EDIS-systemen på Ford.

Nåväl, jag har meckat lite nu och öppnat fördelarlocket. Det borde jag gjort från början innan jag ens skrev här på forumet. Det såg bränt ut på både fördelaren och på rotorn. Så jag börjar med att byta de två delarna först. Jag körde träpinnetricket men det hände ingenting när jag petade på kablarna. Jag tror det stod Trimco på tändspolen, ett VW märke och sedan ett DKW/Audi märke.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Limp home kan ju innebära allt möjligt , typ hastighetsbegränsing 32,5km/t också.
Ibland ser man bilar som inte har punka krypa så längs vägrenen med varningsblinker - sicken missär.

Lägg upp resultatet av felsökningen här sen :tumupp:
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Har du en tändspole som ser ut som den på bilden nedan?
Jag hade samma symptom på min polo med 1,4L MPI motorn. Bytte spolen (som för övrigt hade en spricka i plasten under det där aluminiumhöljet på ovansidan) och allt blev bra.
Köpte den billigaste spolen på ebay.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Bränsletrycksregulatorn kan också ge ryckande gång. Ungefär som accelerationspumpen på en förgasarmotor. Dra loss vakuumslangen och se om det kommer ut bränsle, isåfall är membranet sönder.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Biker - Ja just, det har du rätt i. Syrrans bil Volvo S60 fick någon form av hastighetsbegränsning.

Dennis_F - Nej min tändspole ser inte ut så, jag har fördelare och singelcoil. Du har ett modernare och förmodligen bättre tändsystem än vad jag har. Så här ser min tändspole ut. Jag önskade förstås att jag oxå hade ett tändsystem som saknar rörliga delar. Det är inte så dumt.
Bild

JanErik - Bra tips! Det ska jag oxå kolla. Dock såg det bränt och slitet ut i fördelarlock och rotor. Så jag börjar med att byta de delarna.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag hade problem med en 3-cylindrig polo årsmodell -03. Men den har en tändmodul per cylinder. Har nästan glömt
allt där, men tror felkoderna tydde på tändmodul, tror jag bytte plats på tändmodulerna för att se om felet flyttade sig och det gjorde det.

Köpte nya på ebay från tyskland om jag inte missminner mig. runt 700kr för tre. Symptomen var att den ibland hackade till och inte ville vara med när man gasade. Speciellt när man tryckte till gasen kunde den vägra. Felet blev värre och värre med tiden.

MVH: Mikael
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Tack för alla svar här i tråden. Nu har jag bytt termostat på bilen, under två års tid har ej vattentempen kommit upp till mer än 60 grader. Nu går tempen upp i 90 grader vilket känns mycket bättre. När termostaten byttes så blev ryckningarna betydligt färre, nu har jag även bytt tändstift från NGK till nya Bosch samt bytt rotor och fördelare. Ryckningarna har nästan försvunnit nu men uppkommer ibland. Jag ska mäta upp tändkablarna, kanske även byta dessa. Men det har inte varit några problem med kallstarter eller något liknande vilket är vanligt med krånglande tändkablar. Så varje grej jag byter så blir det lite bättre, men inte helt bra. Räcker det att mäta resistansen på tändkablarna? Jag har en kasse med tändkablar som jag kan skarva lite med. Är det viktigt med en stor aluminiumhylsa över tändstiftet för avskärmning?

Mina gamla tändstift såg förresten ut ungefär så här (lånad bild från webben)
Bild
Skriv svar