Simatic S5 problem i Samband med Sinumerik 8mc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
maskinteknik

Simatic S5 problem i Samband med Sinumerik 8mc

Inlägg av maskinteknik »

Har haft en svarv stående något år i väntan på tid att starta upp den. Svarven är en Voest-Alpine WNC 500 S x 1600 MT från 1987 och styrningen Sinumerik 8MC e z2.
20160414_153335.jpg
20160415_131644.jpg
20160415_131726.jpg
20160415_131807.jpg
Har ägnat lite tid åt att försöka få igång styrningen, till att börja med så fick jag inga tecken på displayen och endast några röda lampor på styrning och manöverpanel samt PLCer.
När jag ändrade brytare på PLC1 till stop läge (kort:6ES5 921-3wb13) och sedan tryckte reset på sinumerik styrningen så släcktes pc fault på styrning och fault på manöverpanel samt displayen vaknade till liv.

På PLC1 lyser grön och röd diod på PLC2 lyser bara röd diod ändrar jag läge på PLC1 till run så tänds röd diod pc fault och fault på manöverpanel.
20160412_065756.jpg
Hur funkar det här vad betyder det att både röd och grön lampa lyser samtidigt, kan det vara så att EPROMen sm sitter på kort 6ES5 921-3wb13 behöver läsas in då maskinen varit avstängd länge, batteri som sitter på strömförsörjning av PLC verkar vara 6 veckor (tror att jag läste det i ngn manual).

Vet nästan ingenting om PLCer men nu verkar det vara dags att fatta något om det skall bli någon svarvning!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
maskinteknik

Re: Simatic S5 problem i Samband med Sinumerik 8mc

Inlägg av maskinteknik »

Lägger till en bild från Ebay på kort 6ES5 921-3WB13
6ES5 921-3WB13.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa

Inlägg av persa »

Så nu är det äntligen dags :)

Tror nog inte många på forumet kan hjälpa till med detta. Eventuellt att Säter har lite erfarenhet när han vaknar till

En duktig servicekille på Siemens på Voest-Alpine är Niclas Bratterud på NB-service i Västerås. Han brukar hjälpa Maskinpartner när dom inte reder ut sina maskiner
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Eventuellt att Säter har lite erfarenhet när han vaknar till
Jag kan nästan ingenting om dessa styrningar.

Jag har ett Siemens 8M-sprint, inkl. en del reservkort.
Om det har några likheter med 8MC vet jag inte.
Jag har även en del dokumentation.
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

När nu displayen har vaknat till liv så ser jag att det inte finns några maskin parametrar kvar, skall starta med att försöka föra över de från en dator och se hur det påverkar PLC erna. Nästa steg blir alltså att försöka ladda mp från dator något jag inte gjort tidigare.

Tack Persa för tips om tekniker Niclas, skall prova lite själv först.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Om systemet startar när du stoppar plc-enheten så tycker jag (högst amatörmässigt, har aldrig grejat med det systemet) att det låter som att plc't sätter resten i halt. Hur lagras programmet i plc't? Något batteri i plc't som kan vara slut och då få plc't att generera fault så länge det inte byts?

Edit: Såg sen att det var just plc't som du lagt in bild på. Där syns ju inget batteri, och programmet bör väl ligga på epromen i nedre insticksmodulen? Är övre insticksmodulen ram?

Edit2: Det kan inte vara något in till plc't som saknas som genererar halt? Nödstoppslinga eller liknande?
Joe

Inlägg av Joe »

Batteriet sitter inte i CPU modulen på dessa.

Step5 finns att ladda ner på div sidor och ett TTY interface är inte svårt att göra, då kan man läsa ut I och B stacken för att se vad som är fel.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är alltså en standard Siemens PLC som sitter inbyggd?
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Hur omfattande dokumentation har du på maskinen?
Personligen så hade jag valt att lägga tiden på systembyte snarare än att ge mig på att få liv i ett S5-system (även om det är mindre än ett år sedan jag "väckte en död" senast...)
Joe

Inlägg av Joe »

Standard S5 skulle jag inte påstå, men likväl S5.
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

På bild med båda PLC erna kan man längst till vänster se de båda nätaggregaten den lilla lådan på dessa är batterier. jag tror att jag läste ngn stans att dessa varar i 6 veckor. Det kan vara så att nätag. som varit avstängd i ett år gjort att batteriet laddat ur. Man kanske måste föra över data från eprom till ram, hur det går till vet jag inte då jag inte har manual på plcn. Båda kassetterna innehåller eprom 6 i varje kassett 2764.

Plc korten heter: 6ES5 921-3WB12 (PLC2) och 6ES5 921-3WB13 (PLC1)jag tror att WB betyder att de är avsedda för styrningar till verktygsmaskiner??, har sett andra kort med bokstäverna UA.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Har du bytt batterierna? Kanske vägrar starta om spänningen är för låg på dom?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Undrar om det är samma batterier som jag bytte i mitt system?
Det var laddningsbara NiCd.
maskinteknik

Inlägg av maskinteknik »

Skall mäta spänning och kolla vad det är för batterier, de är liksom inlåsta bakom ett skydd.

För att koppla upp sig verkar det behövas ett AS511 kort och en kabel anpassad till Simatic S5 skall kolla på ebay.

Frågan är om PLC erna måste startas i ngn viss ordning?
Skriv svar