Thorpeds 3D-skrivarbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Thorped

Thorpeds 3D-skrivarbygge

Inlägg av Thorped »

Hejsan gott folk (ja det innefattar även dig X-IL, jag har släppt våran "uppgörelse") :)

Tänkte då bli en i mängden av 3D-printare, kanske ska börja med att berätta lite om mig själv. Jag är en f.d. CNC-operatör hos Talurit AB i Göteborg med en hjärna av kugghjul och kedjor. Har CAD'at med Autodesk Inventor i närmare 10 år och är mycket mekaniskt lagd. Mina EL-kunskaper innefattar bara de jag minns från när jag gick EL-linjen (Automation) för 8 år sedan, inte är det mycket och jag tvivlar på att jag kan sätta ihop en likbrygga i dagsläget.

Men eftersom kan har kommit fram till att det inte behövs för mycket lödande och komponent-kopplande när man bygger en 3D-skrivare så ska jag ge mig på detta. Vet inte riktigt vad jag ska ha den till men min kreativa hjärna behöver något att avreagera sig på och för tillfället lejer jag bort allt jobb, hittills flera tusen kronor. Hade haft större användning för en CNC-fräs men en sådan är både dyrare att bygga och kräver en bra lokal. Jag hade inte nöjt mig med något som fräser trä eller plast, för mig är stål, aluminium, brons och titan det enda jag vill arbeta i och det kräver sin man eller kvinna att bygga något som pallar det med hundradelstolerans. Har en sådan maskin på ritbordet men inget som är aktuellt att tillverka. Så det får bli en 3D-skrivare.

Satsar på en hederlig XYZ-printer, kommer dock inte snåla även om det är mitt första bygge. Kommer sätta Extrudern (som "spindeln" väl heter?) på XY-axeln och låta bordet gå i Z. Arbetsytan kommer uppgå till ca 350 x 350 mm. Jag kräver en dual extruder för att kunna skriva med olika material i samma skrivning. Många delar kommer jag låta CNC-fräsa, speciellt upphängningen av bordet i Z samt kopplingen mellan Y och X axeln. Kulskruvar är också ett krav för min pedanta hjärna. Angående design, så vill jag helst ta trådrullarna under printern men eftersom extrudern sitter längst upp blir slangarna för trådarna rätt långa. Det känns som jag skulle ha nytta av att ha trådmatning i båda ändar för att få in trådarna lätt, finns det något sådant?

Kommer bygga inifrån och ut så att jag inte begränsas av en ram. Det mesta kan jag dock CAD'a upp utan större bekymmer och på så vis får en väldigt tydlig prislapp.

Bygger helst runt Megatronics v2.0 styrkort om inte någon har invändningar över det på något vis?

Vad behöves i elektronikväg mer konkret? 3 stegmotorer, drivare för dessa, styrkort, extruders med tillhörande fläkt, nätagg, lite kablar, gränslägesbrytare, heatbed, någon form av trådmatning som jag inte vet något om?, display men behövs verkligen det om den är kopplad till dator?, behövs stegmotorer för trådmatning också?, har jag missat något?

Inköpen drar igång vid löning om inte hojen skulle krångla mer vilket jag tvivlar på. Har en budget på 10-15 tusen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Thorpeds 3D-skrivarbygge

Inlägg av Meduza »

"Jag kräver en dual extruder för att kunna skriva med olika material i samma skrivning."

Om du ska göra det ordentligt, så bör du designa detta så att du har en aktuator av något slag som kan lyfta på den nozzle som inte printar för tillfället, lösningar med två nozzles som man försöker få på exakt samma höjd och printa separata färger/material med fungerar aldrig riktigt bra, vilket är en av de stora anledningarna till att du inte ser så mycket dual-prints på nätet...
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Har sett att det finns extruders för två filament fast med ett munstycke. Kan det vara något Eric eller blir det inte bra att printa olika material i samma temperatur?

Första tanken jag fick var att man skulle bygga ett roterande extruder-magasin där endast den extruder som pekar nedåt är aktiv. Vad tror du om det?

Är extrudern bara det som trycker tråden? Isf menar jag ett magasin med hot ends eller heta munstycken som jag vill kalla det.

Då hade man faktiskt kunnat bygga in flera stycken, typ 4 eller 6, men då hade någon fått modda om styrkortet för det klarar max 2.
Och ska man modda om kortet kan man få lägga till ett uttag för encoder till magasinet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Roterande blir väl inte helt enkelt då du kommer bryta av eller trassla in filamentet om du roterar för långt, men det skulle absolut gå att göra en variant med 2-4st nozzles längs en cirkelbåge där du vinklar om huvudet 15 grader eller något för att få fram nästa nozzle, så gör bland annat Robox vars huvud ser ut så här:

Bild

Varianterna med två filament och ett munstycke lämpar sig inte för olika material, utan bara för olika färger av samma material.

Ang terminologi så används extruder väldigt slarvigt för hela kedjan, även om det ofta egentligen syftar på själva matardelen. Jag föredrar själv Ultimakers terminologi där ordet extruder i princip inte används för själva hårdvaran, utan där kallas mataren för feeder så att det inte blir någon förvirring.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Man får givetvis ha ett end-läge så man inte kan rotera varv efter varv. Men den behöver ju inte vara helt cirkelformad. Ska klura lite på det ikväll efter jobbet.

Brukar man placera feedern vid rullen eller munstycket? Placerar jag feedern vid rullen får jag runt en meter i spill. Placerar jag feedern vid munstycket får jag ett jäkla jobb med att trä in filamentet plus att det kräver mer plats runt munstycket. Eller så har man två feeders i varje ända, vad hade du föredragit Eric?
Ett fjärde alternativ hade varit att placera feedern i bakkant av printern mitt emellan munstycke och rulle. Det krävs ändå någon slags mellanstation för slangarna där.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den här från lulzbot verkar funka tillfredsställande enligt James Bruton iaf.
Justerbar mot skrivarbädden.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag ogillar att den är så stor och att den är begränsad till två munstycken, jag hade gärna haft fyra även om det kräver ett annat styrkort men då är det lika bra jag bygger för fyra stycken men bara sätter i två. Jag tror på en vagga, däremot måste jag bygga en mekanisk lösning för att hålla varje munstycke i vinkel, litar inte på att stegmotorn gör det.

Måste man ha feedern precis innan heatern?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Om du behöver fyra munstycken kanske The Kraken från e3d är något för dig.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Ja men Meduza är inte så positivt inställd till att ha 4 munstycken nere samtidigt och jag förstår honom.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Om du vill bara blanda färger men inte material så finns Diamond hotend att tillgå.

/// Marcus
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det svåra är att få alla munstycken på exakt samma höjd. Annars är det alltid något som skrapar i det som redan skrivits ut.
Det räcker med bara 0,1mm fel så kommer man se märken.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Bygger jag en vagga kommer jag under 0,05 mm det skriver jag under på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag skrev inte att det är omöjligt. :)
Det är klart det går om man ger sig fan på det.
Jag tror också en trimbar vagga är vägen att gå, utan att göra det allt för komplext.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Det är just det, trimbar eller justerbar så man kan få höjden exakt. Jag tänker att jag gör klämman som ska hålla skrivarhuvudet 0,5 mm tunnare än vad spåret är brett. Sen kör jag ner varje munstycke mot bordet och justerar in alla munstycken med passbitar. 0,5 mm borde räcka att spela på.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Frågan som ingen tycks vilja svara på:

Måste man ha feedern precis innan heatern?

Fan det smartaste är nog att rita upp hur jag vill ha konstruktionen av vaggan inkl inbyggd feeder men att sedan bara stoppa en heater för att skriva ut alla delar själv, det blir klart billigast. Dessutom är det kanske smart att börja med en istället för fyra. :roll:
Skriv svar