Gammal 3.5" diskett station till usb. Möjligt?
Gammal 3.5" diskett station till usb. Möjligt?
På maskinen på jobbet har stordatorn en gammal diskett station.. Systemet är från 1996 och dos baserat..
Skulle göra backup på recepten här om dagen men det bara kraschade..
Funderar på om man kan byta ut detta på nåt smidigt sätt..
De bästa hade ju varit att kunna göra allt över nätverk.. Företaget kollar på det men under tiden så funderar jag på.. Skulle man kunna låta datorn tro att där sitter en diskett station men att man bygger om det till usb.. Alltså.. Använd samma anslutning.. Men till en usb utgång.. Är detta möjligt på nåt sätt?
Skulle göra backup på recepten här om dagen men det bara kraschade..
Funderar på om man kan byta ut detta på nåt smidigt sätt..
De bästa hade ju varit att kunna göra allt över nätverk.. Företaget kollar på det men under tiden så funderar jag på.. Skulle man kunna låta datorn tro att där sitter en diskett station men att man bygger om det till usb.. Alltså.. Använd samma anslutning.. Men till en usb utgång.. Är detta möjligt på nåt sätt?
Re: Gammal 3.5" diskett station till usb. Möjligt?
Du säger att det är ett DOS-baserat system, då kan du nog fullständigt glömma det, eftersom DOS inte stöder USB.
Möjligtvis om datorns BIOS kan emulera en standard-floppy via USB, men inte annars.
Möjligtvis om datorns BIOS kan emulera en standard-floppy via USB, men inte annars.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jag antar att du kan bota upp med en Live CD (USB) Linux och klara ut allt den vägen!
Vad är det som kraschar?teljemo skrev:Skulle göra backup på recepten här om dagen men det bara kraschade..
Är det enbart diskettstationen som vägrar skriva?
Vi vet inte vad det va som kraschade.. Kan ju vara diskett stationen som lagt av.. Kan gräva fram en annan o testa när det finns tillfälle..
Men hade ju varit trevligt att uppdatera till annan media..
Det finns endast maskinens styrsystem på datorn.. Och det är olika kör program som behöver göras backup på.. Så live cd funkar väll ganska dåligt då man isåfall kommer in i ett nytt system.
Finns i get sätt lura en dator att tro att det är diskett station men att det är usb?
Men hade ju varit trevligt att uppdatera till annan media..
Det finns endast maskinens styrsystem på datorn.. Och det är olika kör program som behöver göras backup på.. Så live cd funkar väll ganska dåligt då man isåfall kommer in i ett nytt system.
Finns i get sätt lura en dator att tro att det är diskett station men att det är usb?
Vad jag förstår så är den ebay floppy usb manicken en usb.. Och datorn ser den som en usb?.. Så det funkar ju inte isåfall 

Om inte BIOS kan emulera en standard diskettenhet, så går det inte, USB under dos fungerar helt enkelt inte.
Vad jag vet så går det inte.Finns i get sätt lura en dator att tro att det är diskett station men att det är usb?
Nätverk däremot fungerar.
Det kör jag på mina DOS-maskiner.
Det borde ju fungera.teljemo skrev:Vad jag förstår så är den ebay floppy usb manicken en usb.. Och datorn ser den som en usb?.. Så det funkar ju inte isåfall
Men jag är ändå misstänksam.

Som jag skrev innan USB och DOS är två helt inkompatibla saker, fungerar överhuvudtaget inte ihop.
Däremot kan vissa nya BIOS emulera en USB-enhet som om den vore en diskettstation, CD eller HD, i alla fall för boot osv, huruvida detta fungerar mot DOS har jag inte en aning om. Det beror naturligtvis också på applikationsprogrammet om det använder BIOS-anrop för att komma åt de olika sakerna, eller om dessa accessas direkt.
Däremot kan vissa nya BIOS emulera en USB-enhet som om den vore en diskettstation, CD eller HD, i alla fall för boot osv, huruvida detta fungerar mot DOS har jag inte en aning om. Det beror naturligtvis också på applikationsprogrammet om det använder BIOS-anrop för att komma åt de olika sakerna, eller om dessa accessas direkt.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Även om Linux är ett annat OS går det oftast att se vad som finns lagrat på en disk när man bootar upp med en Live CD.
Jag har en separat CD via USB! Så kan du ta ut det hela som backup. Dock ej köra förstås.
Men det var ju backup du vill ha. Varför inte testa? Det kostar mindre än en halvtimme totalt!
Jag har en separat CD via USB! Så kan du ta ut det hela som backup. Dock ej köra förstås.
Men det var ju backup du vill ha. Varför inte testa? Det kostar mindre än en halvtimme totalt!
Ja, det är det enda sättet, ladda ett Live-OS ansluta lämpliga enheter och på det sättet kopiera de filer man vill ha.
Det enda andra alternativet som existerar är att kopiera filerna vi nätverket, om man har ett sådant.
(man kan iofs också plocka ur disken och ansluta den till ett annat system för att kopiera filerna)
Det enda andra alternativet som existerar är att kopiera filerna vi nätverket, om man har ett sådant.
(man kan iofs också plocka ur disken och ansluta den till ett annat system för att kopiera filerna)
Ok.. Ja. Man vill inte in o rota för mkt i det gamla systemet för att testa.. Det får inte gå sönder..
Kollat på uppgradering av styrsystemet till maskinen.. Men de skulle kosta ett antal miljoner.. Så det är mer lönsamt att börja leta nykomplett maskin..
Får kolla med IT avdelningen om dom kan komma åt filerna via nätverk.. Det är väll det lindrigaste kanske..
Får väll prova att sätta i en annan floppa drive så länge..
Kollat på uppgradering av styrsystemet till maskinen.. Men de skulle kosta ett antal miljoner.. Så det är mer lönsamt att börja leta nykomplett maskin..
Får kolla med IT avdelningen om dom kan komma åt filerna via nätverk.. Det är väll det lindrigaste kanske..
Får väll prova att sätta i en annan floppa drive så länge..