Jahapp.. då skall jag försöka få loss åtta stycken avskjuvade M6 nylonskruvar ur en kylfläns
Värma mejsel o trycka in har jag ju gjort tidigare men jag är rädd att skruvarna sitter för bra och vill inte förstöra möjligheten att använda någon bättre metod..
Några bra förslag på hur jag skall få loss skruvarna?
Som föregående inlägg men borra ett lagom hål, värm sedan en tex insexnyckel eller lämplig skruvmejsel (jag hade gått på insexnyckeln) tryck ner det i hålet och avvakta sedan tills den nått rumstemperatur.
Nu är det bara att börja arbeta, ha på lite silikonspray om de har någon.
Kylflänsen har tyvärr en slits så där sväller skruven ut och hindrar rotation, när man väl drivit in en mejsel oavsett typ så den metoden är no-go
Jag insåg dock en bra sak med nylonskruvar, jag kan ju faktiskt slå ut skiten utan att skada gängorna i kylkroppen,
jag kommer åt att lägga en metallstav i spåret bakom skruvänden.
Återkommer med en ny rapport imorgon när jag provat.
Om du har en dremel så kan du ju avlägsna den del som inte täcks av kylfläns på skruven. Då kan du visst skruva ur den enligt föregående förslag.
Det kanske tom går att ta en sticksåg och försiktigt såga bort (klyva) skruven, såga så pass långt att du inte skadar gängen.
Senast redigerad av orvar-e 14 april 2016, 20:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Bra idé.
Apropå skruvutdragare så håller jag med Säter om att "grispittar" är olämpliga. Bättre med de där fyrkantsprofilerna som i alla fall inte utvidgar skruvstackaren med ju mer man vrider. Men i ditt fall fungerar de nog inte heller så bra.
Annars kan du prova att lägga hela paketet i stark lut. Det borde så småningom lösa upp aluminiumet och då är det bara att borsta rent skruvarna.
Jag hade tagit ett bågfilsblad och skurit ner i plasten genom slitsen. Det hade delat skruven så att den inte kan spänna fast och då hade det varit enkelt att ta bort den.
Borra ur med en tunnare borr än borren som används för att förborra för gängan. Jag menar så här M4 gänga skall ha ett borrat hål på 3,3 mm. Är skruven M4 borra med 3,3 mm l kanske och gänga sedan in en M4 gängtapp och rensa gängorna från nylonskruven. Sedan Får du översätta detta till den skruv och gängdiameter du har.