Renovering av Skantic Magnefon
- ebfr
- Kontakt:
Renovering av Skantic Magnefon
Har kommit över en Skantic Magnefon från 1952-53 som jag tänker renovera. Köpte den för 300:- av en samlare som håller på att avyttra sina apparater. det ligger mycket nostalgi i denna eftersom vi hade en likadan i mitt föräldrahem som jag flitigt använde på 60-talet. Spelade bl.a in tio i topp.
Den här apparaten är väldigt fin för att vara över 60 år gammal. Så här ser verket ut. Och radiodelen, ingen FM. Började kolla verket, drivhjulen var lite (!) torra så jag äkte till Kuntze och köpte lite gummi och fixade ny slitbana till hjulen.
Hålsågade med spånskivor på båda sidor om gummit. slipade av halva gamla gummit och limmade fast de nya som jag gjorde lite större och slipade ner med hjälp av borrmaskin och vinkelslip. Nästan slutresultatet. Fortsättning följer.
Den här apparaten är väldigt fin för att vara över 60 år gammal. Så här ser verket ut. Och radiodelen, ingen FM. Började kolla verket, drivhjulen var lite (!) torra så jag äkte till Kuntze och köpte lite gummi och fixade ny slitbana till hjulen.
Hålsågade med spånskivor på båda sidor om gummit. slipade av halva gamla gummit och limmade fast de nya som jag gjorde lite större och slipade ner med hjälp av borrmaskin och vinkelslip. Nästan slutresultatet. Fortsättning följer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ebfr 16 april 2016, 10:41:05, redigerad totalt 1 gång.
Re: Renovering av Skantic Magnefon
Ska bli intressant att följa.
Den ser verkligen fräsch ut, kosmetiskt.
Den ser verkligen fräsch ut, kosmetiskt.
- ebfr
- Kontakt:
40-talsstuket på radiodelen
Funderar på om man ska öppna den gamla lyten och montera en modern inuti?
Vet inte hur otrevligt innehållet är, men att bygga en replika med en modern konding inuti är väl ett alternativ annars.
Intressant stycke från Civilingenjör Holger Marcus artikel om trådspelare 4:e juni 1949:
http://runeberg.org/tektid/1949/0441.html
http://runeberg.org/tektid/1949/0441.html
Förövrigt väldigt fint snickeri. Tur att nån tar hand om kulturarvet!Trådspelaren löser
problemet att få lyssningstid och programval att
sammanfalla, vilket är särskilt välkommet när
man befinner sig inom ett område för
enkelprogram. Denna tillämpning stöter visserligen
för närvarande på lagliga förbud, men då lagar
även tidigare fått anpassa sig efter inträffade
förändringar på kulturella och tekniska områden,
är det en tidsfråga, när denna tillämpningsgren
kan växa fram.
Har du någon tråd att spela?
En tidstypisk grej är ju att ha en FM-tillsats och i ditt fall "grammofon/FM"-omkopplare. Fast en sån omkopplare får väl i ditt fall bli lite extra speciell eftersom den i "FM"-läget bör koppla in FM-tillsatsen både för återgivning och inspelning på tråd, om du tänker använda tråddelen. (Ja, 100% tidstypiskt är det ju inte, men tidstypiskt i form av ett vanligt tillbehör som folk kompletterade med när dessa apparater inte var så jättegamla). När jag tänker efter så var väl kanske en skivspelare som klarar 33/45rpm också ett tidstypiskt tillbehör.
Gorgus: Ja. Garanterat rätt hastighet på trådar inspelade från skivspelare. Däremot går det väl bara att köra 78-varvare (åtminstone om man spelar in på tråd från skiva)
En tidstypisk grej är ju att ha en FM-tillsats och i ditt fall "grammofon/FM"-omkopplare. Fast en sån omkopplare får väl i ditt fall bli lite extra speciell eftersom den i "FM"-läget bör koppla in FM-tillsatsen både för återgivning och inspelning på tråd, om du tänker använda tråddelen. (Ja, 100% tidstypiskt är det ju inte, men tidstypiskt i form av ett vanligt tillbehör som folk kompletterade med när dessa apparater inte var så jättegamla). När jag tänker efter så var väl kanske en skivspelare som klarar 33/45rpm också ett tidstypiskt tillbehör.

Gorgus: Ja. Garanterat rätt hastighet på trådar inspelade från skivspelare. Däremot går det väl bara att köra 78-varvare (åtminstone om man spelar in på tråd från skiva)

Hur ser tonhuvudet ut i en trådspelare?
Det jag tänker på är om anliggningsytan är annorlunda mot bandspelarhuvud.
Det är väl samma princip så de skiljer sig nog inte så mycket (jag har sett en maskin nån gång för typ 30 år sen och minns att jag tyckte den var lik en gammal bandspelare). Tråden ligger väl inte så hårt tryckt mot huvudet men det blir nog lite större slitage än med band (eftersom kontaktytan är mindre).
Jaha. Jag tänkte att det skulle nötas en skåra i huvudet då.
- ebfr
- Kontakt:
Det följde med 4 rullar tråd, har precis fått ljud i apparaten.MiaM skrev:Har du någon tråd att spela?
Här är ett smakprov. https://youtu.be/E_rbxZwyyCo
- ebfr
- Kontakt:
Ja, man kan spela och spela in från 78-varvare. Den modell vi hade i mitt föräldrahem såg identisk ut men den pick-up,en var av gammaldags typ med grammofonstift, den här har något modernare pick-up, även om tonarmen är samma. Det fanns modeller där man kunde spela 45-varvare också.Gorgus skrev:Verket fungerar både som trådspelare och grammofon?
Senast redigerad av ebfr 15 april 2016, 22:27:13, redigerad totalt 1 gång.
- ebfr
- Kontakt:
Har ett par bilder här.Jonyverse skrev:Hur ser tonhuvudet ut i en trådspelare?
Notera de två stålstiften som tråden löper emot på varje sida om spolarna.
- ebfr
- Kontakt:
Det medföljde en del tillbehör 

Smart! Trådspelare såg man ibland på gamla jobbet men ingen som även var grammofon. Kul att få se, tack.