Hemmabyggd CNC fräs, felsökning, Hjälp!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ulwe

Hemmabyggd CNC fräs, felsökning, Hjälp!!

Inlägg av ulwe »

Hej, min första tråd här.
Läste mycket här förra året medan jag byggde min första CNCfräs med kina-komponenter. Alla prover funkade bra, ska mest fräsa frigolit. Har haft ett uppehåll under vintern, men satte igång nu med en MDF-fräsning.
Gick bra en timme, sen tappade den Z ock gick för långt ner. Inga problem, ny Gkod med mer retract height, startade från början så den gick i luft, OK, går ifrån 5 minuter, kommer tillbaka o spindeln är begravd i bordet. Z-tapp igen.

Detta beror troligen på att jag glömt att flytta filen från usb-stickan, rekommendationen är att ha den på disk, eller hur?

Nu till problemet: Manuellflyttade chucken ur bordet. När jag sätter på strömmen igen uppstår blå blixt i styrskåpet.
- Var börja leta fel nånstans?
-- Spindelmotorn är OK, snurrar mha 9voltsbatteri.
-- Öppnat strömburkarna till drivning o spindel, inga brända komponenter, samma med drivkortet TB6560.
-- Har mätt lite slumpartat på in 230V och ut volt, inga uppenbara kortslutningar.

Är alltså mekanist, hur gör man?? Vad går sönder först?
Tacksam för all hjälp!
// Ulf
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Hemmabyggd CNC fräs, felsökning, Hjälp!!

Inlägg av Uttis »

Det kan väll vara lite vadsomhelst :) är spindeln i bordet är den väll överbelastad = styrningen kan ryka/och motor kan vara paj även om den snurrar med ett 9volts batteri
har man billiga stegmotordrivare så verkar dom vara väldigt känsliga.

Jag skulle koppla ur och prova var pryl försig, spindelmotorn kan man troligtvis mäta upp.
ulwe

Inlägg av ulwe »

Har kollat mera, PSU:n till spindelmotorn smäller säkringen och mittenbenet på en effekttransistor (?) :-? är brunsvart så det får bli aliexpress på en ny strömburk, utan kunskap försöker jag inte reparera (ännu...) men hur letar jag reda på en ny sån, se bilden.
På TB6560-kortet är det samma ohm, när jag kollar pinnarna för stegmotorerna i X, Y o Z, så det har kanske klarat sig då? Om nått skulle va fel där så skulle väl Z-drivningen visa annat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Vad är det för spindel? Det kan ju vara kortis i spindeln som drar massa kräm och smäller säkringar.

Stegmotorkortet kan man nog inte kolla så enkelt. Är det så att du kört ner spindeln i bordet och sen kör x/y axeln så kan ju dom lika gärna pajja.

Jag hade nog kikat på spindeln.
ulwe

Inlägg av ulwe »

Det kan ju vara så, hittade inte enbart PSU så billigaste var spindelmotor + PSU, beställt nu, leverans 15 - 39 dagar. Likadan som jag har nu, enda skillnaden de 2 tomma plintarna vid varvtalsregleringen. Hoppas kastet är lika litet som den jag har nu bara!
Förresten, hittade mosfeten, 30 kronor men 100 kronor frakt, suck..... varför stängde Elfa butiken i Gbg.....
ulwe

Inlägg av ulwe »

Yes, ali igen, free shipping för 1.19 dollar, tog 2, ändå billigare än Elfa!
Skriv svar