Hej
Jag har en tänkte bygga en motorstyrning till en rätt stor motor.
Motorn är en DC-servo på 160V och 20A
Jag köpte ett kit från electrokit som jag har löt ihop tanken är att jag ska byta ut själva
kraftdelen i kretsen så istället för att bara kunna styra en motor på max 36V och 6,5A. Så vill jag
kunna styra min dc-motor på max 160V och 20A . Jag vet på ett ungefär vilka delar jag ska byta ut men inte alls hur stora och vilka värden delarna skall ha.
R8, R9 och R10 Resistorerna behöver jag byta ut dom är nu på 0,22 ohm och 5W
T2 Transistorn behöver jag byta ut det är en Buk9535-55 nu
D4 dioden behövs också bytas.
länk till styrkortet http://www.electrokit.com/dc-till-pwm-modul.48291
Hur räknar jag ut detta? Var kan jag hitta info?
Om man lyckas med detta kan man ju göra en rejäl dc-dc motordrift för bara några 100 lappar.
Tacksam för alla tips:)
Elfordons projekt, DC till PWM modul
Elfordons projekt, DC till PWM modul
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Elfordons projekt, DC till PWM modul
Välkommen till forumet.
SG3525 Kan inte matas med 160V, alltså måste du sänka den spänning till rätt nivå. Detta betyder ju att D3 måste tas bort eller kompletteras av en spänningsreglering. Att minska 160V till 15-20V är inte helt enkelt, speciellt inte om man vill ha någon form av verkningsgrad.
Vilken frekvens vill du köra med? Drivningen av T2 är inte anpassat till snabba omslag, detta vill betyda att förlusten i T2 blir kännbar (= VARM), alltså bör det finnas en riktig drivkrets som kan styra T2.
Så allt i allt: du är inte värst mycket hjälpt med det kretskort.
Jag hade tagit en µC som ger PWM ut, klämt PWM-signalen genom en MOSFET-drivkrets som sedan ville driva en redig MOSFET.
Var det viktigt att ha 0-10V som styrspänning ville jag koppla en spänningsdelare till en A/D-ingång. Inställningar för min. PWM och max. PWM osv sparar man i µC'n.
Mjukstart & överströmsbegränsning kan enkelt lösas med samma µC och man kan enklare lägga in parameter för uppstartslägen osv.
SG3525 Kan inte matas med 160V, alltså måste du sänka den spänning till rätt nivå. Detta betyder ju att D3 måste tas bort eller kompletteras av en spänningsreglering. Att minska 160V till 15-20V är inte helt enkelt, speciellt inte om man vill ha någon form av verkningsgrad.
Vilken frekvens vill du köra med? Drivningen av T2 är inte anpassat till snabba omslag, detta vill betyda att förlusten i T2 blir kännbar (= VARM), alltså bör det finnas en riktig drivkrets som kan styra T2.
Så allt i allt: du är inte värst mycket hjälpt med det kretskort.
Jag hade tagit en µC som ger PWM ut, klämt PWM-signalen genom en MOSFET-drivkrets som sedan ville driva en redig MOSFET.
Var det viktigt att ha 0-10V som styrspänning ville jag koppla en spänningsdelare till en A/D-ingång. Inställningar för min. PWM och max. PWM osv sparar man i µC'n.
Mjukstart & överströmsbegränsning kan enkelt lösas med samma µC och man kan enklare lägga in parameter för uppstartslägen osv.
Tack för svaret:) En frekvens på 4khz skulle lätt kunna räcka. Sg3525 verkar ju ha en utfrekvens på 500khz max. Transistorn isäg är ju ingen begränsning i det fallet. Blir nog att jag behåller kretsen som den är och bygger en kraftkrets på ett annat kort utanför. Kopplar mosfet transistorn där utgången till motorn skall vara eller hittar en färdig solidstate lösning. Har du nåt tips på c krets och mosfet transistor?
Mitt råd är att du börjar med att få ner de 160V till vettiga spänningar för elektroniken. Det borde ge en del att tugga på.
Transistor och "c krets" är väl din avdelning, det finns en hel del att lösa i.o.m. 160V. Men jag förstår att du inte vill ha någon intelligent styrning i.o.m. att du vill hålla fast i det kretslopp vilket såklart är OK.
Transistor och "c krets" är väl din avdelning, det finns en hel del att lösa i.o.m. 160V. Men jag förstår att du inte vill ha någon intelligent styrning i.o.m. att du vill hålla fast i det kretslopp vilket såklart är OK.
- ViktorSigg
Jag sysslar just nu med en styrning för 380vdc, och har upptäckt att isolerade dc-dc convertrar är en bra uppfinning. Kan du snappa upp lägre spänning någonstans ifrån att köra elektroniken på? Då är det bara en isolerad dc-dc omvandlare från 5v på tex arduino till +-12vdc, samt en optotransistor och ett motstånd för att driva högspänningssidan oberoende av all fulspänning som blir av motorn.