Pulsgenerator

Berätta om dina pågående projekt.
Henke_sierra

Pulsgenerator

Inlägg av Henke_sierra »

Hej!
Jag vill börja med att ge er alla beröm för ett snyggt och välskött forum!

Detta är mitt första elektronikprojekt så ni får ha lite extra överseende med dumma frågor. :wink:
Jag ska alltså bygga en pulsgenerator med justerbar frekvens och pulslängd för att styra en solenoid.
Frekvensen behöver vara justerbar mellan 50-250 Hz, pulslängden mellan 0-100 % och den ska fungera på 12 V DC.
Jag hade tänkt bygga efter detta schema:
http://www.rmcybernetics.com/projects/D ... roller.htm

Tror ni pulsgeneratorn i länken funkar till min applikation?
På kopplingsschemat finns en diod (D1) som inte finns med i komponentlistan, kan någon ge ett förslag på en lämplig diod?

Mvh
Henke
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Pulsgenerator

Inlägg av Icecap »

I grunden ska det nog fungera OK.

D1 är dock placerat totalt fel! Den ska sitta över spolen med katoden mot +.
Och vilken typ beror på solenoiden, alltså strömmen den drar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

D1 kan sitta så ...

Alternativ till 555 är olika CMOS-varianter som 7555.

Du beskrev ditt projekt bra. :tumupp:
Henke_sierra

Inlägg av Henke_sierra »

okej, så D1 kan sitta på båda platserna?

Vad skiljer 555 från 7555?

Jag har inte skaffat solenoiden än så tyvärr vet jag inte hur mycket ström den drar men det är en väldigt liten. Är det något problem om jag väljer en för "stor/kraftig" diod?

Det står även i texten att man ska koppla en liten kondensator över lasten om den är induktiv, spolen i soleniden är induktiv antar jag. Så hur beräknar jag vilken kondensator jag behöver?

Oj nu blev det många frågor....sorry :oops:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den är lite mer strömsnål bara vilket kan vara positivt om det ska sparas ström ... vast din solenoid lär väl dra massa mer än så.

Min tanke, om du nu inte redan fått svar var ju att du dels ska kunna reglera pulsbredden och dels justera frekvensen. Spontant och snabbt, eftersom jag ska gå och skaffa lite nattsömn, är att köra med två 555. Den ena kopplar som ren oscillator med justerbar frekvens, den andra som monovippa med justerbar pulslängd .... eller kanske inte.....
Ett annat spontant alternativ är att ta en enkel oscillator med varierbar frekvens och som har riangel eller åsgtandsutgång. Sedan kör man den signalen i en komparator där man kan justera tröskelvärde. På så vis får man reglering av frekvens OCH pulsbredd.

Ett programmerbart chip (Arduino eller PIC) är ju heller inte helt fel ...

G'natt!
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

D1 bör vara en schottky-diod som tål åtminstone den ström som solenoiden drar.

Över spolen skall du ha ett motstånd och en kondensator som ligger i serie.
Motståndets resistans bör vara samma som spolens och kondensatorn skall ha samma kapacitans som spolens induktans.
Senast redigerad av baron3d 20 april 2016, 23:17:11, redigerad totalt 1 gång.
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

Kan inte D1 vara MOSFETens inbyggda parasitdiod och det är därför den inte finns i komponentlistan?
Henke_sierra

Inlägg av Henke_sierra »

Nu har jag äntligen kommit igång lite mer med detta projekt, spolen är uppmätt och den hade en induktans på 28 mH vid 120 Hz och ett motstånd på 4,11 ohm.
I det bifogade kopplingsschemat har jag ritat in en kondensator och ett motstånd, har jag satt komponenterna på rätt ställe baron3d?
I länken i mitt första inlägg står det "Frequency adjustable between 0Hz and 125kHz (C1 must be changed for full range)", och i komponentlistan står det att C1 är 47 nF, så inom vilket intervall kommer frekvensen vara justerbar med C1=47 nF?

//Henke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Henke_sierra

Inlägg av Henke_sierra »

Det dröjde länge men nu har äntligen komponenterna till pulsgeneratorn kommit :D
Dock har jag ett problem som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med, jag vet inte vilka nummer benen på IC2 kretsen ska ha.

//Henke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du väljer bara en av komparatorerna i kretsen, antingen den med pinnumren 1,2 och 3 eller den med numren 5,6 och 7. V- på 4an och V+ på 8an. Såvrare än så är det inte.
Henke_sierra

Inlägg av Henke_sierra »

Okej, va det så enkelt :vissla: tackar

//Henke
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet inte riktigt hur man göra med analoga kretsar om ingångar ska anslutas någonstans, men jag tror du kan låta dem ligga och vifta "i luften". Oanvända ingångar på digitala kretsar ska knytas till nolla eller plus, beroende på.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns väl nästan alltid risk för självsvängningar med öppna ingångar? Sen om de ska jordas eller läggas höga får man nog fundera lite över. Vad drar minst ström t.ex.?

På digitala kretsar är det väl CMOS som har problemet med oanslutna ingångar, eftersom ingången drar ström i "omslagsområdet" (där man riskerar att hamna om man inte lägger den låg eller hög).

Med TTL är så ju ingången en emitter.
xxargs

Inlägg av xxargs »

På en komparator så bör man sätta ingångarna till känt värde och eftersom de ofta har open kollektor som utgång så sätter man '+' ingången till plusmatningen och '-' ingången till jord (kanske via motstånd), i det läget så är utgången satt som stängd/högimpediv i alla lägen och kretsen drar en smula mindre med ström.

Är det oanslutet/fritt hängande så kan ingångarna fånga in tex. 50 Hz och högre frekvenser och utgången står och 'klapprar' vilket kan läcka över och störa andra delar i kopplingen.
Skriv svar