Video opamp

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
aooa

Video opamp

Inlägg av aooa »

Jag har använt TL072 / TL082 opamp:ar rätt mycket i mina audio-projekt, men nu behöver jag förstärka en kompositvideo-signal.
Som jag förstår det så behövs det en bandbredd på 5 MHz och TL-kretsarna klarar bara 3 MHz.
Är det någon som har något bra förslag på video-opamp? Gärna lätt tillgängligt och billigt :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Video opamp

Inlägg av hcb »

Jag kan tyvärr inte ge några rekommendationer baserade på egna erfarenheter, men t.ex. Electrokit har en egen kategori för videoförstärkare:
http://www.electrokit.com/videoforstarkare.c1386
Elfa och TME har också ett stort antal videoförstärkare.

Är det bara bandbredden du är ute efter eller är det också drivförmåga i 75/50 Ohm?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

AD811 från Analog Devices.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Finns en del intressant läsning här:
http://www.edn.com/design/analog/432566 ... eo-op-amps

MSK0033 (LH0033) verkar vara en trevlig sak. Kanske varken billig eller lätt att få tag i
men det är mer än jag vet. http://mskennedy.com/products/Amplifiers/MSK0033.prod
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ojoj, lh0033, är det inte en sjuttiotalsgrej ?:)

Det är för övrigt ett buffertsteg, så du behöver ingångssteget före, eller driva med en OP och inkludera lh0033 i återkopplingen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vad jag förstod av länkarna så skall man ha god frekvensmarginal på videokretsarna , typ 10 ggr (50 MHz) för att man skall ha så lite grupplöptidsdistorsion som möjligt inom videobandbreddsområdet.

När förstärkare börja rulla av i förstärkning så sticker grupplöptiden också och i alla fall verkar NTSC yberkänslig för detta med krav på lägre än 30 ns grupplöptidsdistorsion inom hela videobandbreddsområdet

Hög grupplöptidsdistorsion ger utsmetning av finare detaljer i bilden och påverkar färgerna.

----

Trodde jag redan hade någon inlägg på vad grupplöptidsdistorsionen kan göra men hittar inte i forumet...

Nedan är exempel på detta - dock mycket beskedligare frekvenser:
allpass_fsk_1.PNG
Schema med 2 allpassfilter i serie och en fsk-generator som signalkälla

allpass_fsk_2.PNG
Frekvens och fasgång för de seriekopplade allpassfiltren, grupplöptidsdistorsionen är ca 1.5 ms mellan 1200 och 2400 Hz

allpass_fsk_3.PNG
Här ser man vad filtret ställer till med på en FSK-signal som har 1 period på 1200 Hz och 2 perioder på 2400 Hz varannan gång och med samma symboltid (1/1200 sekund).

blå kurva (nedre) är är ingångssignalen och röd kurva är utgångssignalen. Man ser att höga frekvensen i stort sett fördröjts i tiden så mycket att den upptar samma symbollucka (1/1200 sek) tidsmässigt som den låga frekvensen i sekvensen och summeras ihop och en FSK-mottagare förstår inte ett jota av signalen.

Detta gäller på mycket annat också inklusive TV-signaler, modemsignaler, etc.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar