Hjälp en nybörjare med ett enkelt bygge.

Berätta om dina pågående projekt.
Nordman

Hjälp en nybörjare med ett enkelt bygge.

Inlägg av Nordman »

Hej.
Det var över 10 år sedan jag gick en kurs i elektronik och minns tyvärr väldigt lite från den, därför skulle jag behöva lite hjälp.
Jag vill bygga en led lampa som består av 21 st dioder, jag ska kunna justera hur snabbt dom blinkar och hur ljust dom ska lysa.
Hittade en mycken bra guide som nästan innehåller alla funktioner jag vill ha. http://www.pcbheaven.com/circuitpages/5 ... lsing_LED/
Det som saknas är att den är dimensionerad för bara en diod samt att den går på 5V jag skulle vilja att den går på 12V.
Jag tänker mig att det ska gå bra att använda en PWD Dimming controller mellan dioderna och T2 för att justera ljus styrkan.
Led dioderna jag tänker använda är billiga kinesiska på 3,1-3,2V 20ma, och koppla dom 3 i serie och 7 av dom parallellt.
Jag vet att jag kommer behöva ändra nån resistor, men jag är osäker på vilka värden dom ska ha.
Skulle uppskatta all hjälp jag kan få.
Bild

Mvh
Nordman
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hjälp en nybörjare med ett enkelt bygge.

Inlägg av Icecap »

Jag antar att du vill ha två potentiometer: ett för blinkhastigheten och ett för intensiteten.

Jag hade ju vald en µC (mikroprocessor) men det är jag det ;-)

Med en 555 (eller bättre ICM7555) kan man bygga en PWM-grunka.
Schemat längst ner.

Samma schema fast med andra värden kan användas för blinkningen. Om man kopplar om potentiometern som de två 1N4148 sitter på så att båda dioder tas bort och den ena "kortsluts", då kan man reglera hastigheten med potentiometern.

Samtidig bör 3,3nF kondensatorn ökas en del för att minska hastigheten och potentiometern kan höjas i värde till t.ex. 100k.

Då har du två utgångar som ska "kopplas ihop", den ena styr intensiteten och den andra blinkningen.

Man kan koppla ihop dom med et par dioder, t.ex. 1N4148. Man tar en diod per utgång från ICM7555 och kopplar katoden till utgången (pinne 3) och de två anoder kopplar man ihop. Mellan anoderna och +12V monterar man ett motstånd på t.ex. 10k.

Du har nu ett signal som dels blinkar och dels innehåller ett PWM-signal.

Detta signal ska sedan skickas till en drivtransistor, där vill jag föreslå en N-MOSFET som klarar strömmen. Man kan evt. ta en NPN mellan som buffer så at N-MOSFET'en drar ordentligt.

Sedan var det kopplingen av LED'na.

3 st i serie + ett vettigt motstånd är helt rätt. Motståndet ska väl vara 120 Ohm.
Sedan kan du ta ett antal av dessa 3+1 och montera parallellt.
Nordman

Inlägg av Nordman »

Jag hade tänkt mig att köpa en DC12V LED PWM Dimming Controller för att spara tid.
Tyvärr blir jag inte helt klok på hur du menar att jag ska ta och koppla ihop dom två styrenheterna.
Så här långt har jag kommit.
Ritningen
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu blir det svårt.

1: Din koppling av de "många" LED är helt korrekt! :tumupp:

2: Den PWM-dimmer fungerar ganska säkert OK. Problemet är då hur man ska få den att blinka.

3: I ditt schema är kopplingen med T1, T2 osv inte speciellt vettig! Men du skriver att du vill blinka LED'na men inte på vilket sätt. Är det 50% on och 50% off eller vill du ha ett annat mönster?

Det går såklart att kombinera det hela men då måste man veta hur den dimmer fungerar helt exakt.
Nordman

Inlägg av Nordman »

Länken jag hade i mitt första inlägg visar hur man få gör så man kan justera en leds fade in och ut tid, hur snabbt den ska bli ljus samt hur snabbt den ska dimmra ut.

Jag kanske ska nöja mig med att först få den att fungera och sedan ge mig på PWM delen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men vänta nu - du skrev "jag ska kunna justera hur snabbt dom blinkar och hur ljust dom ska lysa".

Men nu kommer fade in i bilden?

OK, ditt val. Men att ge råd utan att veta vad som ska uppnås är inte min grej.
Skriv svar