Rubiks kub
Rubiks kub
Hej!
Nu åker jag och hämtar 6 st nema 17 stegmotorer på posten, har även fått stepstick drivare idag. Arduino Uno har jag sedan ett par veckor...
En motor per kub-sida, 2 webbkameror kopplade till PC program som läser av färgerna, beräknar en lösning med Kociembas algoritm, skickar lösningen (en sekvens av vridningar på olika sidor) till Arduinon som styr stegmotorerna.
Jag är programmerare men nybörjare med elektronik, har gjort alla projekt i Arduino starter kitet. Så räkna med många frågor!
Nu åker jag och hämtar 6 st nema 17 stegmotorer på posten, har även fått stepstick drivare idag. Arduino Uno har jag sedan ett par veckor...
En motor per kub-sida, 2 webbkameror kopplade till PC program som läser av färgerna, beräknar en lösning med Kociembas algoritm, skickar lösningen (en sekvens av vridningar på olika sidor) till Arduinon som styr stegmotorerna.
Jag är programmerare men nybörjare med elektronik, har gjort alla projekt i Arduino starter kitet. Så räkna med många frågor!
Re: Rubiks kub
Vad är målet? Snabbast på att lösa?
Se om du klarar få ihop det?
Eftersom det har gjorts kan du ju inte gärna bli först menar jag..
Lycka till oavsett anledning

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jättekul.
Att ta elektronik och stoppa in det på vanliga grejor är den häftiga vägen till Robotisering.
Men vad jag saknar bilder, grepp på kuben anslutning, skiss på lösning.
Så släpp loss nu
Att ta elektronik och stoppa in det på vanliga grejor är den häftiga vägen till Robotisering.
Så släpp loss nu

Tydligen är väldigt många sådana lösningar på youtube fusk, det är helt enkelt en "robot" som batra blandar kuben, och sen kör man filmen baklänges.
Men det går ju att göra, absolut, dock över min nivå

Jag har precis börjat men visar bilder löpande. Ursäkta att det är nybörjarnivå men jag är faktiskt nybörjare! Och kul är det!
En bild från igår efter att ha fått stegmotorerna från elektrokit, i bakgrunden ses en av tjugotalet kuberna i hemmet.