Rista kretskort med CNC för att etsa sen.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
NULL

Rista kretskort med CNC för att etsa sen.

Inlägg av NULL »

Jag tänkte testa om det går att göra fina mönster med gravering som tar bort färg pålagt på kopparen. Jag orkar inte göra en dedikerad maskin av en scanner och en elektromagnet innan jag vet om det går att göra först, så jag tar fräsen.
IMG_6910.JPG
Fräsen är en Kosy A5 som tar ca X100mm Y300mm Z100mm.
IMG_6909.JPG
I dammsugaruttaget har jag gjort billigast möjliga adapter med diamant-avrivningsspets för bänkslipskivor, M6-skruv, plåtbricka, "V-ring" av silikon, M10-bricka, och en 3D-printad PLA-del för att det ska passa ihop.
IMG_6909b.jpg
Jag har gängat spetsen för skruven som agerar som ett fast stopp neråt, och silikonringen gör stoppet uppåt fjädrande(för att kompensera för ojämn yta).
Styrsystemet till Kosy'n är ganska gammalt, så jag kan bara styra den med en enkel G-kod.
Till att göra kretskortslayouten använder jag DipTrace.
Etstest.zip
Så nu är bara frågan, hur fixar man till konvertering från .dip/.gbr till G-kod?
EDIT: alltså inte "isolation milling".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av NULL 1 april 2016, 01:23:20, redigerad totalt 3 gånger.
elabbe

Re: Rista kretskort med CNC för att etsa sen.

Inlägg av elabbe »

Jag frågade samma sak(?) i den här tråden: Utrustning för att tillverka mönsterkort. Vet dock inte om jag förstår riktigt vad du vill göra, då du pratar om etsning också.

Och fick till svar:
perra_e skrev:Jag kör med Diptrace och Linegrinder för att generera G-kod till fräsen. Tycker det funkar riktigt bra.
http://www.ofitselfso.com/LineGrinder/L ... yStep.html

--Per
AndersG skrev:Alla program skapar väl standard Gerber-filer? Här har du en instruktion för att fräsa från KiCAD:
http://www.instructables.com/id/How-to- ... ll-G-Code/
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag vill att den ska arbeta som en del laser-PCB-skrivare man kan se på YouTube bl.a.
Alltså att fräsen ritar bara streck horisontellt(och kanske vertikalt efteråt?).
Jag ritade en bild som kanske förtydligar, det är som den till höger jag tänkte på, som en gammal tjock-TV fungerade.
IMG_6915.JPG
Som i AndersG's länk; "Step 7: Scratching the paint is a method itself! (pt2)"
Man "diamond-drag"-avlägsnar den ets-tåliga färgen och fräter bort kopparen kemiskt efteråt.
(Tar man bort lite koppar på samma gång är det ju bara till fördel, men jag vill inte ta något på epoxy'n. Det ska vara så bra att det inte syns efteråt vilken metod man har använt.)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Varför inte bara fräsa bort kopparn? Slipper du ju etsa.

Jag har kört ut många sådanna kort. Finns plugin till t ex eagle som löser detta. Blir superbra.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Delvis "Proof of concept", sen vill jag använda ganska tunna dubbelsidiga PCB.

Finns det inget program som gör en "rastrering" på en bild i tex en .pdf?
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Fick PM från tecno som jag tänkte att man kan ta här...
NULL skrev:
Jo, men då vill jag ha igång en smidig metod.

tecno skrev:
Jo det förstår jag fullt ut, har du funderat på att köra med toner transfer?
Jag har redan utvärderat Toner Transfer, och det enda som någorlunda duger är om man använder Pulsar(http://www.pcbfx.com) system med den gröna förseglande filmen efteråt.
Testade i ordning bäst - sämst:
Pulsar: Godkänd resultat, möjligt att när man river bort filmerna kan få bitar som sitter kvar.
Press-N-Peel: Samma som ovan, men mer(lite för ofta) bitar av film som sitter kvar.
Papper i olika kvalitet: Det som gör att pappret släpper bra är om leran som glättningen består av är tillräckligt tjock, ju mer lera desto bättre separering. Bäst är alltså de dyraste modellerna av fotopapper. Eftersom man inte har någon skyddsfilm vid etsningen kan man se i mikroskop att kopparen fräts kraftigt även där tonern var placerad.
Gula kina-papper från ebay: Fungerar inte! Pappret som säljs för det är inte gjort för Toner Transfer, det är film för Water Transfer, alltså såna som man har för vattendekaler för plastmodeller.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Vore kul att komma vidare i det här projektet så jag bumpar, ingen som har en lösning på gerber->G-kod-raster?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Vilket program ritar du mönsterkort i? PCB-Gcode började som ett projekt till Eagle.
Göra ett "frässtål" i diameter som din rits borde fungera.

Annars har jag fått bästa resultat på tonertransfer är med vinylfilm.

/// Marcus
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

DipTrace.
Men jag tror jag förklarade dåligt också. :)
I mina projekt har sällan slagit fast i sten vad slutresultatet ska vara, delresultaten kan ju visa att man kan göra det smartare på annat sätt... men i den här tråden tänkte jag att slutprodukten skulla vara DVD/BlueRay-diod positionerad med hårdvaran från en line feed-skrivare(matris/bläckstråle) och mjukvara i en Arduino.

Men jag tänkte ta det i del-projekt, skulle man ta med PCB-Gcode/Linegrinder, så skulle det bli tre delar:
-1- Isolating routing, finns färdiga program*... om jag skrapar eller fräser är ju ingen skillnad programmässigt.
-2- Line scraping, här skulle man alltså göra gcode som jobbar sig över hela ytan(som en matris-skrivare).
-3- Line laser-ing, här skippar man gcode'n och går från gerber direkt till "line feed"-kod(.../seriel, eller vad man nu ska kalla det), jag vill alltså inte använda skrivarens elektronik, utan styra stegmotorerna/servona direkt från Arduino.

* Där är jag i dag, och jag håller på färgdelen.
IMG_7011.jpg
Skriv svar