Elektrisk lådbil

Berätta om dina pågående projekt.
JJ

Elektrisk lådbil

Inlägg av JJ »

Long time no see!

För fem till tio år sedan sisådär så hängde jag en hel del på detta forum. I den vevan hann jag köpa en lödkolv och ställa in den i en låda längst in i garaget och glömma bort den. Samt faktiskt fullborda några projekt som tex den här som jag blev riktigt nöjd med:

https://www.youtube.com/watch?v=nVAeWGG ... e=youtu.be

En eldriven lådbil alltså. Motorn är från en hundrafemtikronors uppladdningsbar borrmaskin och motorstyrningen gör att bilen aldrig går fortare än att en pappa kan gå efter och hålla koll. Tyvärr målade jag den svart så man ser inte att det i grunden är en låda i plywood och att rattstången egentligen är en gardindito :)

Motorn PWM-styrs av en microcontroller. Då och då, när drivspänningen är bortkopplad, så mäts spänningen över motorn ("generratorverkan" av att motorn roterar s.a.s.). Denna spänning är ett mått på hastigheten.

Jag skulle vilja säga tack till alla på forumet som hjälpte mig!

Nu har jag letat reda på min lödkolv igen så jag hoppas att vi ses kring nya projekt!
Användarvisningsbild
Platis

Re: Elektrisk lådbil

Inlägg av Platis »

Hehe, cool! :tumupp: En riktig lowrider! :)

Hur har du fixat kraftöverföringen till hjulen?
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Skojigt, jag har planer på att bygga en under våren. Kraftöverföring och samt broms och annan säkerhet är största huvudbryet. Hastighetsbegränsning är väl a och o med en fyraåring bakom ratten.
JJ

Inlägg av JJ »

Det var kul att ni gillad det!

Kraftöverföringen fungerar på så sätt att chucken sitter kvar på borrmaskinsmotorn och den griper tag i axeln på det drivande hjulet. Broms behövs inte, den stannar när man slutar gasa. Längs bak sitter en strömbytare som stänger av strömmen från batteriet. Dessutom brukar jag se till att alltid vara med och då ha en avbitartång i fickan. Det vore inte roligt om någon unge vill undersöka motorn med fingrarna eller så...

Bonus: Miniprojekt
Bilen fick ett blybatteri från Biltema så jag fick borrmaskinsbatteriet med laddare över. Jag fick ett tips på vad jag kunde göra med det; en cykellampa, en rejäl grej som verkligen lyser upp vägen eller stigen man vill cykla på. 12 V halogenlampor passar (nästan precis) att stoppa in i hålen på en "sockerbit" så med en sådan, ett batteri och lite sladd och lite gummiband att hålla fast det hela med kan man bygga en sjysst belysning. Att köpa något som lyste upp lika bra skulle kosta tusenlappar. Detta var alltså för några år sedan, nu finns ju ljusstarka LED-lampor som inte kostar så mycket.
opampen

Inlägg av opampen »

Roligt projekt! För många år sedan byggde vi en liten lådbil där vi använde en gammal startmotor från en skrotad Opel Kadett. Jag som var elektrikern byggde en hastighetsreglering med tio parallellkopplade 2N3055 på en stor kylfläns.

Det var tre lägen låg, medel och hög hastighet som ställdes med en omkopplare. Det gällde att få transistorerna att bottna ordentligt. Det blev ganska stort spänningsfall, men lösningen funkade hyggligt så länge batterispänningen inte sjönk för mycket.

Nej, jag skulle använt någon form av tyristor koppling i stället.

Vi hade en mekaniker som svetsade och utförde de mekaniska lösningarna till bilen.
Repen

Inlägg av Repen »

Jag byggde en bil till mina systerbarn i våras baserad på ett stiga gräsklipparchassi. Jag tog bort B&S motorn och satte i en 5ooW motor från Rull.se, växel lådan är kvar och funkar som hastighets begränsare. Med en nyckelbrytare kan man koppla om mellan 12-24 V för att koppla in en Ctek laddare efter körning.
Skriv svar