Optisk sensor för att mäta 0-60mm, ner till 100-delar
- Magnus_K
- EF Sponsor
Optisk sensor för att mäta 0-60mm, ner till 100-delar
Hej,
Vad skulle ni rekommendera för optisk sensor för följande önskemål?
- Sensoravstånd till material: 20-30mm
- Mätspann: 0-60mm
- Upplösning: Krav ±0,1mm, Mål ±0,01mm
- Hastighet: Bör kunna uppdateras med en hastighet av >100Hz
- Elektrisk data: Inga fler krav än relativt strömsnål, målet är batteridriven handhållen enhet med drifttid >1h
- Budget: <300:-/sensor
Har säkert missat något men jag har "konceptet" klart så kan säkert svara direkt.
Tack på förhand!
Vad skulle ni rekommendera för optisk sensor för följande önskemål?
- Sensoravstånd till material: 20-30mm
- Mätspann: 0-60mm
- Upplösning: Krav ±0,1mm, Mål ±0,01mm
- Hastighet: Bör kunna uppdateras med en hastighet av >100Hz
- Elektrisk data: Inga fler krav än relativt strömsnål, målet är batteridriven handhållen enhet med drifttid >1h
- Budget: <300:-/sensor
Har säkert missat något men jag har "konceptet" klart så kan säkert svara direkt.
Tack på förhand!
Re: Optisk sensor för att mäta 0-60mm, ner till 100-delar
Du är nog lite optimistisk vad gäller priset. Optik med kvalitet brukar kosta en del.
Annars finns det lasemätare med pulsreflex nästan i den prisklassen, men de brukar ha en onoggrannhet på några mm.
Trianguleringsgivare finns med bätttre noggrannhet men kostar antagligen lite mer.
Kanske går det det att hitta, om inte annat begagnat.
Annars finns det lasemätare med pulsreflex nästan i den prisklassen, men de brukar ha en onoggrannhet på några mm.
Trianguleringsgivare finns med bätttre noggrannhet men kostar antagligen lite mer.
Kanske går det det att hitta, om inte annat begagnat.
Tror priset drar iväg... räkna med 30-40000 för en bra lasertrianguleringssensor. Ska du mäta så noggrannt börjar det bli viktigt med temperaturer med mera.
- lillahuset
- Gått bort
Handhållet med den upplösningen? Ska du mäta hur darrig du är?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Hehe, njae
Läste mer om det här igår och insåg också att mina önskemål inte går att uppfylla utan att hosta upp ganska många tusen.
Jag får tänka om igen. Mycket av det nu tycker jag...
Om man ändrar onoggrannheten till ±1mm (men ändå ett önskemål med ±0,5mm) och minskar mätavståndet till 0-20mm. Det aktiva mätavståndet kan börja mellan 10-20mm från själva sensorn.
Ska kika vidare under kvällen på trianguleringsgivare men risken är väl som ni hintar om; att det drar iväg kostnadsmässigt!

Läste mer om det här igår och insåg också att mina önskemål inte går att uppfylla utan att hosta upp ganska många tusen.
Jag får tänka om igen. Mycket av det nu tycker jag...
Om man ändrar onoggrannheten till ±1mm (men ändå ett önskemål med ±0,5mm) och minskar mätavståndet till 0-20mm. Det aktiva mätavståndet kan börja mellan 10-20mm från själva sensorn.
Ska kika vidare under kvällen på trianguleringsgivare men risken är väl som ni hintar om; att det drar iväg kostnadsmässigt!
Kolla på Keyence IL-030... 5 mikrometers repeternogrannhet. Fungerar kanonbra, du kanske hittar någon på Ebay, den möter inte riktigt dina ursprungliga krav men nästan...
-
- EF Sponsor
VL6180 kan möjligen klara någon millimeters noggrannhet med lite medelvärdesbildning.
http://www.mouser.se/new/stmicroelectro ... ght-sense/
Eventuellt klarar även ISL29501 det, har inte testat ännu.
https://www.intersil.com/en/products/op ... 29501.html
http://www.mouser.se/new/stmicroelectro ... ght-sense/
Eventuellt klarar även ISL29501 det, har inte testat ännu.
https://www.intersil.com/en/products/op ... 29501.html
Om man nu bortser från ditt krav på max 300:- mm så kan jag tipsa om ett femtosekund-lasersystem som jag läste om som kan mäta sub-mikrometerprecision noggrannhet över flera km avstånd! 
Tyvärr behöver man nog lägga till otrevligt många nollor till prislappen.

Tyvärr behöver man nog lägga till otrevligt många nollor till prislappen.
- lillahuset
- Gått bort
- Magnus_K
- EF Sponsor
@jako:
Tackar för tipset men det där kommer bli för dyrt.
@thepirateboy:
Det här var intressant! Inte för att jag kan något om det här men dessa sensorer verkar använda IR som sändare och därmed inte så hög frekvens med mera på mottagaren/processorn. Nackdelen blir omgivande ljus och onoggrannhet.
Väldigt intressanta kretsar och ska läsa vidare lite under kvällen. Tack!
Tackar för tipset men det där kommer bli för dyrt.
@thepirateboy:
Det här var intressant! Inte för att jag kan något om det här men dessa sensorer verkar använda IR som sändare och därmed inte så hög frekvens med mera på mottagaren/processorn. Nackdelen blir omgivande ljus och onoggrannhet.
Väldigt intressanta kretsar och ska läsa vidare lite under kvällen. Tack!
Bara nyfiken, finns det någon billig som är snabb(<0,02ms)?
- lillahuset
- Gått bort
thepirateboy: VL6180 verkar klart intressant. Två mm brus är ju som sagt hanterbart om man inte har för bråttom. Har du någon praktisk erfarenhet? Drift över tid och temp?
sparkfun säljer dom där med lite lullull omkring så det är enkelt o testa: https://www.sparkfun.com/products/12785
-
- EF Sponsor
Just ett sånt kort har jag testat med Arduino och det är enkelt att få igång. Finns hos Lawicel också
http://www.lawicel-shop.se/prod/ToF-Ran ... 68/SWE/SEK
Drift över tid och temp vet jag inget om då jag inte varit intresserad av noggrannheten utan mer fokuserat på hur långt den kan mäta.
Det första man märker är att mätvärdena varierar ±2-3mm även vid en "statisk" mätning så någon form av medelvärdesbildning måste användas vid krav på hög noggrannhet.
Normalt har den också ett offsetfel som måste kalibreras bort. Speciellt känslig för omgivande ljus är den inte, möjligen i solljus men har inte testat detta.
Det lustiga är att det finns en mängd "hemliga" odokumenterade register som med tweakade inställningar gör att man t ex kan mäta tre gånger så långt, upp till 50-60 cm.
http://www.lawicel-shop.se/prod/ToF-Ran ... 68/SWE/SEK
Drift över tid och temp vet jag inget om då jag inte varit intresserad av noggrannheten utan mer fokuserat på hur långt den kan mäta.
Det första man märker är att mätvärdena varierar ±2-3mm även vid en "statisk" mätning så någon form av medelvärdesbildning måste användas vid krav på hög noggrannhet.
Normalt har den också ett offsetfel som måste kalibreras bort. Speciellt känslig för omgivande ljus är den inte, möjligen i solljus men har inte testat detta.
Det lustiga är att det finns en mängd "hemliga" odokumenterade register som med tweakade inställningar gör att man t ex kan mäta tre gånger så långt, upp till 50-60 cm.
- lillahuset
- Gått bort
Odokumenterade register känns ju lite "sådär".