OP741, strömförstärkare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mrhedin
Kontakt:

OP741, strömförstärkare?

Inlägg av mrhedin »

Tjena!

Har kopplat upp en OP741 som en icke inverterande förstärkare enkelt enligt databladet. Hursomhelst...

Jag hörde nån sa att den "vanliga" kopplingen som står i databladet gör 741:an mer inriktad på att förstärka spänning, och att det skulle gå att koppla 741:an på ett vis som gör att den förstärker strömmen bättre?

Stämmer detta och hur gör man i så fall?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja.....jag fattar faktisk inte vad du menar....

En op-amp förstärkar spänning....ingången dra ju "ingen" ström och hur förstärkar man inget?

Men om den kloka personen hade förklarat rätt kan man visst öka op-ampen's strömdrivningsförmåga, detta kan göras på olika sätt men i korthet betyder det att man hänger på lite transistorer efter och tar utsignalen där i stället.

Det blir alltså ett buffersteg....som "boostar" strömmen....alltså ökar drivförmågan då långt de flesta op-amp har strömbegränsade utgångssteg.

Men "förstärkar strömmen" gör det inte.....
mrhedin
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Tackar Icecap!

Vid närmare eftertanke var det precis så han menade, men det var jag som inte klarade av å förklara det igen här =)

Vet du hur man gör det rent praktiskt eller har några snabba länkar till nåt exempel? Jag har inte sökt på det än iofs. SKall iväg en sväng just nu, kommer strax.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Håller med Icecap. Frågeställningen är luddig.

De vanligaste kopplingarna på OP är spänningsförstärkande. Dom förstärker inte strömmen någonting. Däremot kan dom fungera som buffer vilket gör att man kan belasta signalen med mer ström efter OP:n. Det är dock inte alls samma sak som strömförstärkning.

Vid strömförstärkande koppling så är det normalt strömmen som är den "informationsbärande" delen av signalen isf för spänningen och man vill då förstärka den med en faktor x t.ex. Detta kan användas till exempelvis 4-20mA strömgivare och liknande saker.

Det är alltså helt två olika saker och beror på om du har en spänningssignal eller en strömsignal. Sedan kan man även använda en OP till att omvandla en spänningssignal till en strömsignal eller tvärtom.

Det låter som att du har en spänningssignal och snarare önskar buffring av den, ev. i kombination med spänningsförstärkning. Du får helt enkelt tala om mer av vad du egentligen vill åstadkomma!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen länker men en kort beskrivning som kan ge idé om hur man _kan_ göra (fastän inte optimalt eller sånt):

Ta en NPN och koppla kollektor till V+. Ta en PNP och koppla kollektor till GND/V-. Koppla ihop de 2 emittrar för sig och koppla ihop baserna för sig.

Nu kopplar du baserna till utgången av op-ampen och använder de gemensamma emittrar som utgång från op-ampen, alltså ska du låtsas att op-amp utgången finns direkt från kretsen med först på emittrarna ÄVEN med återkoppling osv.

Det är ingen fin metod men till vissa saker duger den bra. Det som är byggd är alltså 2 st. emitterföljare som just utmärks vid att de inte förstärkar spänning men enbart strömmen.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Inte helt säker men jag tycker det låter som att du beskriver ett push-pull-steg men jag kanske är ute och cyklar (rent mentalt eftersom det är skitväder utanför fönstret).
mrhedin
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Tackar hörni!

Icecap, jag skall åka in till labbet nu och göra en test direkt.

Lite info kanske såhär i efterhand är att jag har ett headset från en bärbar telefon, har skalat sladden och kopplat in dom i plattan. Signalen från telefonen till hörluren (ca 300mV) förstärks 3ggr i OP:n och kommer ut som 900mV ca.

Jag kopplar sedan från utgånen på op:n tillbaka till hörlurssladden så det är en enkel lite förstärkare på vägen bara kan man säga. Men den orkar inte riktigt driva hörluren i 900mV, det finns en tendens till att den distar så jag tänkte förstärka strömmen lite också.

Förmodligen är problemet att OP741 är helt j-a fel komponent till ändamålet, men man vill ju ha det att funka lite snabbt och lätt =)
mrhedin
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Nä jag får nog lägga ner 741:an i den här uppkopplingen. Det verkar ju inte bli bra alls. Är det nån som har tips på nån annan liten smidig förstärkare i en kapsel som kan funka i det här fallet?

EDIT: Ta och smaka lite på den här: http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM4917.pdf mm mm mmmm
Skriv svar