Koppla backljus på varningsblinkers
-
Koppla backljus på varningsblinkers
Tjenare! vill koppla in backljus på släpvagnen och funderar på att gå genom varningsblinkersen för att starta / stänga av dem, läst lite om att koppla in reläer så man kan starta det så jag tog en funderare och kom fram till detta! Är jag helt ute och cyklar eller ser det hyffsat ut?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Koppla backljus på varningsblinkers
Är det inte mycket enklare att koppla det på pinne nr 2 i den 7poliga släpvagnskontakten? Då slår du av och på det med knappen för dimbakljuset.
-
jo men vill kunna ha den efter fler bilar, och alla bilar har väl inte dimbakljuset kopplat till släpvagnskontakten? 

Rätt tänkt, dock backljusen kommer att blinka i takt med varningsblinkersen.
Jag vet ju inte, men jag skulle finna det ganska irriterande att försöka navigera i skenet från ett diskotek
Ser ut som vanliga slutande relän på bilden, jag antar att du hade tänkt tända backljusen med endast ett kort varningsblink för att sedan slå av varningsblinkersen. En till kort blinkning för att släcka osv.
Då behöver det högra reläet vara ett impulsrelä (bistabilt, växlar läge vid spänningspuls).
Men vid användning av varningsblinkers till dess egentliga syfte så kommer backljusen att blinka i vilket fall, kanske lite taskigt?
Fjärrkontroll kanske?
Jag vet ju inte, men jag skulle finna det ganska irriterande att försöka navigera i skenet från ett diskotek

Ser ut som vanliga slutande relän på bilden, jag antar att du hade tänkt tända backljusen med endast ett kort varningsblink för att sedan slå av varningsblinkersen. En till kort blinkning för att släcka osv.
Då behöver det högra reläet vara ett impulsrelä (bistabilt, växlar läge vid spänningspuls).
Men vid användning av varningsblinkers till dess egentliga syfte så kommer backljusen att blinka i vilket fall, kanske lite taskigt?
Fjärrkontroll kanske?

-
Ja jag hade tänkt att slå på det med en kort blink! Ett impulsrelä! Då vet jag
lär jag ha dioder någonstans också? 

-
- Kontakt:
Kan du inte koppla backljuset på pinne 8 (rosa) på släpvagnskontakten? Då går det igång automatiskt när du lägger i backväxeln.
Det förutsätter ju att släpet och samtliga dragfordon har 13-poliga kontakter. Detta är väl mer eller mindre standard på nya bilar, dock är inte alla bilar i det här landet nya...
Jag själv hade nog valt att bygga om både släp och bil till 13-pol, för att sedan använda adapter från 13 till 7-pol vid de få tillfällen annan dragbil används, och bli utan backljus då.
Jag själv hade nog valt att bygga om både släp och bil till 13-pol, för att sedan använda adapter från 13 till 7-pol vid de få tillfällen annan dragbil används, och bli utan backljus då.
- prototypen
Pinne 54G (2) i en 7polig kontakt kan ju användas, men då måste man ju se till att både bil och släp är kopplade "rätt".
Om jag minns rätt så kan 54G användas för typ
- batterispänning (för husvagnar typ)
- "tändning på"
- bakre dimljus
- backljus
- elbroms
..säkert fler saker, men har man kontroll på både släp och bil så är det ju lösbart.
En sak man kan göra är ju att bygga om släpet till 13pin-standard och sen bygga om bilen så den har backljus på pin2 och sen ha en egen adapter som
kopplar ihop bilens pin7 med släpets pin 8.
Då kommer det ju att funka på alla bilar med 13pol, och din egen bil.. dock så vet man aldrig vad som händer på en annan bil med 7pin förstås..
Sen vet jag inte hur det är idag, men för inte alltför många år sen erbjöd de flesta tillverkare valet mellan 7pin och 13pin när man valde till dragkrok, och
då valde de flesta 7pin just efterssom "alla" hyrsläp och de flrsta gamla köpesläp kör 7pin.
Om jag minns rätt så kan 54G användas för typ
- batterispänning (för husvagnar typ)
- "tändning på"
- bakre dimljus
- backljus
- elbroms
..säkert fler saker, men har man kontroll på både släp och bil så är det ju lösbart.
En sak man kan göra är ju att bygga om släpet till 13pin-standard och sen bygga om bilen så den har backljus på pin2 och sen ha en egen adapter som
kopplar ihop bilens pin7 med släpets pin 8.
Då kommer det ju att funka på alla bilar med 13pol, och din egen bil.. dock så vet man aldrig vad som händer på en annan bil med 7pin förstås..
Sen vet jag inte hur det är idag, men för inte alltför många år sen erbjöd de flesta tillverkare valet mellan 7pin och 13pin när man valde till dragkrok, och
då valde de flesta 7pin just efterssom "alla" hyrsläp och de flrsta gamla köpesläp kör 7pin.
Man kör typ databuss och sånt för och bara kunna ha två poler som runt hela bilen bilen och varje enhet (lampa,fläkt eller vad) har en adress som man ger order att utföra en viss funktion.
Lysa starkt,svagt,blinka eller vad som helst.
När kommer släp,huvagn eller trailer in i matchen
Lysa starkt,svagt,blinka eller vad som helst.
När kommer släp,huvagn eller trailer in i matchen

På min bil har 54G konstant 12V,oberoende om bilen är på eller inte
Har egen båttrailer och har aldrig haft problem
I somras använde jag min bil till polarens trailer och
Åke ut på sjön i 12 timmar (Fisketur),kom tillbaka i med nyckeln
Bilen tvärdöd,Batteritorsk.
ORSAK:54G på hans trailer gick till dimljus som lyste konstant
Men det kom vi inte på fören batteritorsk nummer två
Har egen båttrailer och har aldrig haft problem
I somras använde jag min bil till polarens trailer och
Åke ut på sjön i 12 timmar (Fisketur),kom tillbaka i med nyckeln
Bilen tvärdöd,Batteritorsk.
ORSAK:54G på hans trailer gick till dimljus som lyste konstant
Men det kom vi inte på fören batteritorsk nummer två
-
Vart kan man få tag i ett impulsrelä? Funkar det med ett hel/halv ljus relä från en gammal bil? Hur kopplar man in det? 

-
-
Funkar det med ett sådant relä? från en gammal saab 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.