Val av trapetsmutter till trapetsstång

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Val av trapetsmutter till trapetsstång

Inlägg av maha »

Har läst en massa här på forumet redan men hittills inte skrivit ett enda inlägg, men nu är det dags!

Håller som "alla" andra här på forumet på att bygga en liten CNC fräs åt mig och ska nu beställa några trapetsstänger åt mig (diameter 10mm, stigning 3mm). För visst är väl det ändå bättre än vanlig rostfri gängad stång, t.ex. M10? Eller är 3mm för brant stigning? Mina stegmotorer har ett hållmoment på 0,6Nm, med 1,8grader/steg så 0,015mm/steg. Skulle väldigt gärna ha möjligheten att fräsa lite aluminium om det behövs, men i första hand kretskort.

Undrar också vilken typ av mutter jag ska köpa:

- Kort stål
- Kort nylatron
- Lång brons

Bronsmuttern kostar rätt mycket men är den överlägsen så visst. Antar att jag kommer att behöva två per axel ifall jag väljer de kortare varianterna, för att spänna dem mot varandra med t.ex. en fjäder emellan.

Alla åsikter är välkomna!

Kan inte visa några bilder ännu för jag har knappt fått några delar ännu men det kommer säkert senare.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Vad får du ge för stång å mutter? Kulskruv med mutter är väl mycket bättre, så kanske detta kan va ett alternativ: http://www.lowcostcncretrofits.com/Ball ... ision.html Tycker det verkar va ett rätt ok pris för att va en kulskruv/mutter..
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Absolut ett schysst pris för att vara kulskruv men jag tror det blir lite onödigt dyrt för att vara mitt första försök. Men jag ska absolut sätta länken bland mina favoriter för senare behov.

För trapetsstången får jag ge ungefär 100kr/m, de korta muttrarna är ca 60kr/st och den långa varianten ca 140kr/st, så runt en 500kr för det jag behöver.

Men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken mutter jag ska välja... Läste någonstans att plastmuttrar har lägre friktion än bronsmuttrar men jag undrar hur bra de klarar slitage?
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Intressegruppen hakar på.
Var hittar man trapetsstänger och muttrar till bra pris?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Vet inte om de är billigast men rätt okej pris och trevligt utbud.

http://www.mekanex.se/
Skriv svar