Välja givare til Z endstop/autolevel på 3dprinter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Välja givare til Z endstop/autolevel på 3dprinter

Inlägg av teljemo »

Jag har en printrbot simple metal..
Lagt på en glas skiva nu på bedden..
Saken är den att min autolevel probe känner av metall.. Alltså aluminium bedden..
Löst detta genom att tejpa alutejp på dom 3 ställen som känns av vid autolevel sekvensen och home Z..

Men detta är inte ultimat.. Jag är tvungen att ha 2 st ALU tejp bitar på själva print ytan..

Så.. Funderar på om det finns en liknande givare som kan känna igenom glasskivan.. Som är 4mm tjock..

Det hade varit ultimat.. :)
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: Välja givare til Z endstop/autolevel på 3dprinter

Inlägg av kabelhaerva »

Du kanske kan använda en hallsensor? Leta efter färdiga moduler med logiksignal om du inte orkar bygga själv.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Välja givare til Z endstop/autolevel på 3dprinter

Inlägg av teljemo »

En liten googling tog mig runt på YouTube och tillbaka till sef och verkar som att en hall sensor fungerar bäst på järn eller med magneter..

Jag måste ha nåt som fungerar på aluminium som min bed är gjord av.. Och det måste vara hög precision eftersom det är Z på en 3d printer som ska levla och stoppa..

Jag trodde en vanlig induktiv givare kunde känna igenom glas men så verkar ju inte vara fallet :(

Finns inget annat alternativ sår jag leta reda på nåt mekaniskt istället.. Eller av aktivera autolevel och bara sätta Z stop nån annanstans istället för på extrudern. :(
Skriv svar