Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan
Inlägg: 428
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av okhan »

Hej!

Jag är ny i forumet och hoppas att jag har skrivit detta inlägg på rätt ställe. :)
Det är så att jag skulle vilja ha ett oscilloskop för felsökning av gitarrförstärkare och effektpedaler. Vad skulle ni rekommendera?
Jag undrar även om det går att mäta skick på elektronrör med detta verktyg?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av ensten »

Välkommen!

När det gäller felsökning av audio så funkar i princip vilket gammalt analogt oscilloskop som helst. Gärna 2 eller fler kanaler så du kan jämföra signaler direkt.

Om det går att testa rör med ett oscilloskop så är jag rätt säker på att det inte går, men här får någon annan kommentera som vet mer i ämnet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av Icecap »

okhan: Som ensten skriver duger snart sagt vilken gammal häck som helst när det är audiofrekvenser. Så ett bättre begagnad borde kunde fås till en liten peng via annonser eller liknande.

En rörtestare ingår inte i ett oscilloskop - men en testkoppling kan mätas med oscilloskopet och ge svar på en del, dock måste testkopplingen nog anpassas till varje rörtyp så det kan bli en del.
opampen
Inlägg: 1795
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av opampen »

Välkommen!

Det finns en hel del bra scop att få tag på bättre begagnade som t.ex. Philips (senare Fluke) PM 3050 (Bandberdd 60MHz.). Andra exempel kan vara Tektronix. Men se upp med de allra billigaste "udda" märken som kan vara svårt att få tag på reservdelar till. Titta så det går att dra upp ljusintensiteten tillräckligt, annars kan bildröret vara slutkört, eller problem i högspänningsdelen. Om vi nu talar om scope med CRT, vilket är att föredra när det gäller lite äldre begagnade scope då de tidigare med LCD skärm inte var bra i början. Det ska vara två kanaler.
okhan
Inlägg: 428
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av okhan »

Tack för era svar! Har kollat runt lite och hittat en Philips PM3217 för en femhundring utan prober. Är det ett klipp?
Finns inte mycket scope till salu så jag har dålig koll på värde.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av Glenn »

okhan skrev:Tack för era svar! Har kollat runt lite och hittat en Philips PM3217 för en femhundring utan prober. Är det ett klipp?
Finns inte mycket scope till salu så jag har dålig koll på värde.
2ch 50MHz, det är väl ungefär vad dom borde kosta tycker jag, men det går nog att hitta ännu billigare om man orkar vänta på tillfället.

prober kan man köpa i princip gratis från kina, fast det klart att om man kan hitta kvalitetsprober är det ju att föredra.

(Jag ska f.ö ha rätt många uppsättningar philips originalprober med tillberhörskit men utan manual liggandes, minns inte vilken max bandbredd dom klarade dock.)
RFC420
Inlägg: 161
Blev medlem: 13 december 2012, 10:28:33
Ort: Stockholm

Re: Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av RFC420 »

Jag har ett Philips 3335, har du lämpliga prober till det är jag intresserad. Jag har ett par kinaprober som funkar okej men för att växla mellan x1 och x10 används någon extern pinne bredvid bnc-uttaget som ska känna av det, och jag har inte hittat något sätt att ställa in det manuellt eller fulhacka.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4125
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av adent »

Skulle det vara så att du bor nära Göteborg rekommenderar jag varmt denna auktion på lördag. Ovanligt många scope i katalogen i år.
Ett analogt kan nog gå för 200 kr om du har tur.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 86&start=0

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska du mäta i rörförstärkare får du skaffa en 100:1-probe för att inte elda upp osloskåpet.

Det finns en bra bok: TUBES and CIRCUITS av Bruce Rozenblit. I den finns en del enkla rörtestare.
opampen
Inlägg: 1795
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av opampen »

okhan skrev:Tack för era svar! Har kollat runt lite och hittat en Philips PM3217 för en femhundring utan prober. Är det ett klipp?
Finns inte mycket scope till salu så jag har dålig koll på värde.
Är det 15 eller 20 MHz bandbredd? Du bör titta på att det inte är glapp i omkopplare mm. också. Men 500 kr. kan nog vara rimligt för det scopet om det inte är allt för risigt.
opampen
Inlägg: 1795
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Tips på oscilliskop för felsökning i förstärkare

Inlägg av opampen »

RFC420 skrev:Jag har ett Philips 3335, har du lämpliga prober till det är jag intresserad. Jag har ett par kinaprober som funkar okej men för att växla mellan x1 och x10 används någon extern pinne bredvid bnc-uttaget som ska känna av det, och jag har inte hittat något sätt att ställa in det manuellt eller fulhacka.
Det är samma konstruktion som på den modernare PM3050 som jag har. Dumt att dom gjorde den lösningen då man är beroende av Philips egna probar. Men i övrigt ett mycket bra scope!
Skriv svar