Hallå.
Fick till slut tag på en lämplig fräs som är Mach3 konverterad. Enda problemet är att tidigare ägare skrotat den bromsförsedda orginal Z-motorn och byggt ett eget motviktsystem med ett par nylonrullar och ett kraftigare rep som håller i ett gäng svarvämnen och hantlar för att balansera upp sadeln.
Jag tänkte göra detta lite seriösare med ett par kraftigare löphjul och en solid axel i ett rör.
Det jag sitter och funderar på är vilken typ av vajer man ska använda? Jula har ju en del vajrar i 6-8mm diameter. Men kan man använda dessa till ett sådant system?
Någon som gjort något liknande? Av att glo på befintliga vikterna tror jag det rör sig om ca 100-150kg i sin höjd
Med vänlig hälsning,
/Johan
Lämplig vajer för motviktsystem?
Re: Lämplig vajer för motviktsystem?
Alla fräsar jag sett med motvikt har hängt upp den i kedja så det borde ju vara ett bra sätt.
japp, cykel/motorcykelkedja är nog vettigt om det inte går för fort
Två kedjor kanske. Eller det beror ju lite på vad som händer om kedjan går av.
Man brukar väl behöva dubbla säkerhetsfaktorn om man bara har en upphängning vill jag minnas.
Man brukar väl behöva dubbla säkerhetsfaktorn om man bara har en upphängning vill jag minnas.
Ja det kan ju iofs vara en bra idé. Kedjan blir dock lite känsligare på linjeringen.
Tänkte först åka och köpa denna Gunnebovajer på Jula http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... er-027022/
Den har en brottstyrka på 3200kg. Max hastighet på Z-axeln är satt på 2000mm/min.
Det som händer just nu om repet skulle gå av är att man får palla upp Z då man stänger av maskinen.
/Johan
Tänkte först åka och köpa denna Gunnebovajer på Jula http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... er-027022/
Den har en brottstyrka på 3200kg. Max hastighet på Z-axeln är satt på 2000mm/min.
Det som händer just nu om repet skulle gå av är att man får palla upp Z då man stänger av maskinen.
/Johan
sajos bf 400 har en kraftig kedja modell motorcykel till sådant system den har nog max 4000mm/minut om jag minns rätt, så det bör inte vara några problem
det är först när man blir så snabb att man får ryck i kedjan som det ställer till det på allvar
det är först när man blir så snabb att man får ryck i kedjan som det ställer till det på allvar