Tänkte kolla om det finns någon här inne som har jobbat med Arduino kommunikation samt fail safe?
Tänkte om jag loggar och skickar ett PUSH request till min server för varje puls jag får från en pinne, typ var 100ms.
Om kommunikationen inte kan genomföras så vill jag logga det till ett SD kort som sedan pushar upp detta till servern när den har anslutits igen.
Någon som är möjligt?
Alternativt har jag kollat på att köra Raspberry PI med Node JS.
Arduino Logging backup / fail safe?
Re: Arduino Logging backup / fail safe?
låter mest som en mjukvarufråga.
Svagheten med hallonpajen är att har man lite otur när stömmen försvinner plötsligt, kan den skriva sönder sdkortet,
men med stabil strömförsörjning och "snygga" nertagningar är den lika stabil som någon annan plattform.
Svagheten med hallonpajen är att har man lite otur när stömmen försvinner plötsligt, kan den skriva sönder sdkortet,
men med stabil strömförsörjning och "snygga" nertagningar är den lika stabil som någon annan plattform.
Re: Arduino Logging backup / fail safe?
OT, men UPS till Raspberry finns faktiskt. Köpte en UPiS från m.nu för halvtannat år sen o dockade med en av mina Raspberries som jag har i husautomationen.SweLogan skrev:Sätta en lite UPS brevid
Ökningen i strömförbrukningen för två veckor sedan beror på tillkomsten av en Arduino Nano som kommunicerar med min fjärrvärmeväxlare (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=79853). Totalförbrukningen är nog i högsta laget vilket till största delen beror på en USB ansluten SSD disk där jag har min MySQL databas lagrad. Skrev sönder två SD-kort innan omplaceringen; uptime nu > 365 dagar...
LiPo-batteriet laddas c:a var tredje dag.
UPiS har en mycket buggig firmware. Sök på hemsidans forum så får ni se mina o andras våndor, men problemen till trots går UPSen in vid strömavbrott o håller databas och mätbuss (1-wire) igång några timmar innan den (tyvärr bara) ibland gör en snäll shutdown.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.