Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
Detta är kontrollmodulen till bakluckans upp och nerstyrning.
Är det lönt att jaga tag i transistorn som uppenbarligen är sönder? Isåfall, var får jag tag på den? Har googlat och får sjukt lite träffar.
Är det lönt att jaga tag i transistorn som uppenbarligen är sönder? Isåfall, var får jag tag på den? Har googlat och får sjukt lite träffar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
https://www.infineon.com/cms/en/product ... f052ca01e5
BTS282Z N-kanals mosfet med integrerad temperatursensor.
Verkar vara utgången modell.
Men det bör inte vara några problem att hitta en annan FET som passar.
Om nu inte något annat på kortet strykt med...
BTS282Z N-kanals mosfet med integrerad temperatursensor.
Verkar vara utgången modell.
Men det bör inte vara några problem att hitta en annan FET som passar.
Om nu inte något annat på kortet strykt med...
Re: Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
Ok, skulle du kunna hjälpa mig hitta det? Jag kan löda och vara nogrann, där går gränsen 

Re: Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
Blev postning samtidigt där.
Du är 100 på att det är den komponenten på Elfa?
Du är 100 på att det är den komponenten på Elfa?
Re: Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
Tack. Då provar vi med att byta den. Vad är probability att det kommer fungera? Tänkte på om man vet vad denna gör, och att det gått som det gått, stoppas kretsen eller åker det vidare ström som tar sönder annat kanske?
Re: Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
Kan det vara som så att motorn till bakluckan
har havererat, för det verkar som att det har gått en
Hel del ström genom den.
Den nya kretsen kan gå samma öde till mötes
har havererat, för det verkar som att det har gått en
Hel del ström genom den.
Den nya kretsen kan gå samma öde till mötes
Re: Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
Tja... det första som slår en är ju att en säkring borde ha gått om det ser ut så där.merald skrev:Tack. Då provar vi med att byta den. Vad är probability att det kommer fungera? Tänkte på om man vet vad denna gör, och att det gått som det gått, stoppas kretsen eller åker det vidare ström som tar sönder annat kanske?
Men precis som breflabb säger så är ju risken uppenbar att även en ny pajar om man inte vet orsaken till att den tidigare brann.
Typ om någon höll emot bakluckan när det skedde hade det ju varit en förklaring.
Man borde väl minst göra någon form av kontroll på motorn typ..
Är det en 12V motor borde man väl kunna köra den utan styrningen för att verifiera.
Re: Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
Motorn går nog att testa med 12V, men du får inte
Lägga på spänning direkt på kretskortet,för då kan du förstöra
Andra funktioner.Spänningen går in bakvägen o det kan vara katastrof.
Du skall lyfta på motor tamparna o då gå in med 12V
Lägga på spänning direkt på kretskortet,för då kan du förstöra
Andra funktioner.Spänningen går in bakvägen o det kan vara katastrof.
Du skall lyfta på motor tamparna o då gå in med 12V
Re: Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
Jag skulle gissa på hydraulmotorn.
Även om tryckvakterna är trasiga och någon håller emot bagageluckan så skulle pumpen gå mot överströmmaren.
Kolla även oljan så att den inte är som typ sirap.
Även om tryckvakterna är trasiga och någon håller emot bagageluckan så skulle pumpen gå mot överströmmaren.
Kolla även oljan så att den inte är som typ sirap.
Re: Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
Samtliga kombimodeller tillverkade på den här sidan om millenniet har hydraulisk styrning av bakluckan.
TS skriver dock inte vilken modell det gäller men rent generellt så säljs det mer touring med elektrisk (läs: hydraulisk) baklucka än sedanmodeller.
Hydraulkolven ser ut ungefär som en gascylinder dock lite tjockare och det sitter elmotor med hydraulpump vid hjulhuset som rymmer typ 2 dl olja.
TS skriver dock inte vilken modell det gäller men rent generellt så säljs det mer touring med elektrisk (läs: hydraulisk) baklucka än sedanmodeller.
Hydraulkolven ser ut ungefär som en gascylinder dock lite tjockare och det sitter elmotor med hydraulpump vid hjulhuset som rymmer typ 2 dl olja.
Re: Söndrig komponent på BMW kontrollmodul
Åh tusan, det hade jag ingen aning om - bra att veta, min har börjat krångla lite på senare tid. Tungt i starten pga extrem vinkel då ju och ibland ger den upp precis efter start så jag antar att överströmsskyddet är lite nervigt.