Min plan var att fräsa en bana på en MDF-skiva och tejpa koppartejp längs det frästa spåret som då ska ge ström till bilarna.
Eftersom jag inte har lust att uppfinna hjulet helt från början så tänkte jag göra banan kompatibel med Scalextric digital-bilar.
Jag tänkte alltså göra min digital, vilket betyder att jag kommer att kunna styra 6 bilar individuellt även om de kör i samma spår. Jag kommer dock att ha två spår och till en början inte ens möjligheten att byta spår, men planen är att även bygga växlar.
Nuvarande status:
Jag har fått en microprocessor skänkt till mig av en av mina forumfavoriter, Magnus_K. Tack Magnus_K!

Han skickad mig en PIC16F1789 som jag tänkte utgå från. Det har nu senare visat sig att jag troligen kommer att använda en PIC16F1829 som är som klippt och skuren för jobbet.
Programmet har jag skrivit i C och kompilerar med XC8.
Programmet kan idag växla mellan Digital och Analog mode. Den analoga moden ger då PWM:ad utsignal. I Analog mode är det möjligt att växla polaritet på koppartejpen, vilket i praktiken innebär att man kan köra både medurs och moturs.
Den digitala moden har stöd för programmerings-mode där man tilldelar en bil-ID till en kontroll.
Kontrollen kan styra 6 bilar oberoende av varandra, och begränsningen till 6 ligger i protokollet.
Jag kan använda standardkontrollers från scalextric digital.
PIC:en är kopplad till två kraftiga H-Bryggor, en till varje spår. På ebay heter modulen IBT-2 och använder sig av två BTS7960-kretsar. Modulen klarar 43A och 27V. Borde räcka långt. Varje spår kommer att ha separat spänningsmatning. Jag kommer att använda gamla överblivna laptop-adaptrar á 18,5V 3,5A.
Tidiga tester visar att 18,5V in i en Scalextric Digital-bil skala 1:32 är i överkant. Vid fullgas med bilen "på rygg" så slungas gummit i däcken ut så att radien på hjulen ökar markant

Jag har också ritat ett eget kretskort som jag ska beställa vilken dag som helst. Just nu känner jag mig nöjd, men jag kommer troligen på något som behöver ändras igen

3mm notfräs, koppartejp och diverse skruv är inköpt.
Det kommer bilder etc. lite senare.