Crouzet Millenium 3 vs Siemens LOGO!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Crouzet Millenium 3 vs Siemens LOGO!

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Jag tänkte införskaffa en PLC. Jag har kört tidigare med Crouzet Millenium 3 och det är en ganska OK PLC. Den känns lite B-aktig då dem verkar inte följa IEC-61131-3 standarden för PLC språken. Men det är rätt så likt. Crouzet Millenium 3 är mycket lämpad för dem som vill börja med PLC. Jag har gått kurser inom PLC. Både när Crouzet har används och CodeSyS har används. CodeSyS är ett rätt svårt program och krävs utbildning för.

Men då har jag hittat en PLC som är faktiskt väldigt billig. Man kan hitta dem runt 1000-1500 kr på Svenska sidor som köper från Kina. Eller under 1000 kr om man köper från kinesiska sidor. Om det är äkta eller inte vet jag inte.

Jag har tittat på Siemens LOGO! som har en väldigt fin och tunn grafisk miljö. Det märks att miljön för att utveckla algoritmerna för PLC:n följer IEC-61131-3. Jag hittade nämligen LOGO! Soft Comfort V8 gratis på nätet. Så en affär är redan avslutad.

Men jag skulle vilja veta mer. Hur är en Siemens LOGO!? Är det en bra PLC? Används dem mycket ute på industrin? Vart ska jag köpa en sådan? Kan kinasidor vara OK? Är Ebay bra? Mer info?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Crouzet Millenium 3 vs Siemens LOGO!

Inlägg av mrfrenzy »

Vad trevligt med många trådar on PLC på senare tid :)

Logo är mer "programmerbart relä" än PLC.
Används ofta för enklare uppgifter som att styra några fläktar etc.

Om du vill utveckla dig så leta reda på en begagnad Siemens S7 och beställ en kabel från ebay. Programvaran Step 7 light är också gratis.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag tror jag håller mig till enklare versioner av PLC. Just också pga priset.
Jag tycker inte LOGO! är något "programmerbart relä", utan man kan göra faktiskt rätt mycket saker med den.

Men jag skulle vilja veta mer om den. Jag hade tänkt och göra ett ytterligare ex-jobb på avancerad nivå med PLC + reglerteknik.

Visste du att Controllino har släppts? Det är Arduino i PLC-form där man skriver C++ för att styra. Men det känns fortfarande som en Arduino och inte en riktig PLC.

Denna PLC funderar jag på:
http://www.conrad.se/PLC-styrningsmodul ... 09_0214910

På Ebay:
http://www.ebay.com/itm/6ED1052-1MD00-0 ... xyZwpSVKlC

Produktinformation:
https://mall.industry.siemens.com/mall/ ... 1MD00-0BA6
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Sv: Crouzet Millenium 3 vs Siemens LOGO!

Inlägg av mrfrenzy »

Läs reklamen så ser du vad den brukar användas till:
LOGO! kan användas överallt, t.ex.
· i hus/installationer (belysning, jalusier, åtkomstkontroller, skåp, ventilationssystem osv.)
· Konstruktioner med kopplingsskåp, maskin- och apparatkonstruktioner (pumpar, småpressar, kompressorer, lyftplattformar, transportband osv.)
· Styrsystem för vinterträdgårdar, växthus
· Signalbehandling för andra styrsystem.
Om du ska göra exjobb så planerar du väl en framtid i industrin? Välj då ett system som används där, oavsett om det tillverkas av siemens, mitsubishi eller någon annan.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag är redan maskiningenjör mot automation.

Så LOGO! hanterar mest bara höga och låga signaler? Lite delays, räknare, ON/OFF?

Inge PID?

Alltså med andra ord så är en LOGO! ett styrsystem endast och inget reglersystem?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Enda gången jag råkat på LOGO inom industrin är i en Italien tillverkad slip-line där dom använt en LOGO som ett kluster med tidrelän för att fördröja tillslaget av ett gäng positionerare som använde profibuss och inte tålde att startas upp alla samtidigt.

Tycker inga av dom här mini-PLC är så vanliga inom industrin utan börjar komma mer inom husautomation och enklare styrningar typ fläktar, pelletsanläggningar.

Gillar du LOGO´n så titta på xLogic, det är nog en kopia av Siemens LOGO men till ett bättre pris. Finns en Svensk återförsäljare men kommer inte på adressen just nu men det går nog att Googla fram.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Hittade återförsäljaren till xLogic! Det verkar vara nästan som LOGO!. Jag tror jag ska kika lite mera på xLogic. Man får lite mera för samma pris som en LOGO!.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Det hintades lite tidigare att LOGO (mfl) egentligen inte är PLC.
Låt mig utveckla varför så att du inte blandar ihop begreppen.

Du och många andra ser allt programmerbart på > 24V som ett PLC då det rent teoretiskt är en programmable logical controller.
Skillnaden mellan dessa små enheter är att de är gjorda för fåtalet styrningar, nästan uteslutande av digital natur. En LOGO kan alltså ersätta gammaldags relälogik där man tex hade 10 relän för att skapa en funktion. Att de sedan även har vissa analoga ingångar och kanske en höghasthetsingång är pga att man kanske vill se en position på en motor eller ställdon samt en temperatur eller nivå.

Så ska man utföra beräkningar och regleringar eller hantera ett stort antal I/O så krävs kraft av en processor som har en fördefinerad förutsedd given cykeltid som klarar av att hantera all data på ett driftsäkert sätt.

Inom Siemens ser hierarkin ut som följande (svagast till kraftigast serie):
LOGO (Smart relä)
S7-1200 ("Brick PLC", ersätter gamla S7-200)
S7-300
S7-1500 (Kommer att ersätta 300 samt 400)
S7-400
PCS7 (Chiptrimmad S7-400, kommer inte att ersättas av 1500)
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Al_Bundy skrev:Hittade återförsäljaren till xLogic! Det verkar vara nästan som LOGO!. Jag tror jag ska kika lite mera på xLogic. Man får lite mera för samma pris som en LOGO!.
xLogic är i mitt tycke ett klart bättre val än LOGO!

De kan kommunicera med Modbus som är ett öppet protokoll. Bra support.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag funderar på denna PLC.

http://www.xlogic.se/webshop/product_in ... hr42kevmp0

Det är en kinesisk PLC, men jag tycker att den uppfyller de krav till ett bra pris. Jag passar på att köpa en mellanstor PLC till att börja med då jag brukar göra projekt som kräver många utgångar.
Den har 8 digitala ingångar och 8 analoga ingångar på 0-10 volt. Och 2 som höghastighet/pulsingång (60Khz). Är det PWM eller?

Utgångarna är 10 stycken transistor av sorten PNP. Jag undviker relä.

Då är mina frågor:
Kan jag programmera displayen så man får förfrågningar om vilja värden man vill sätta t.ex. temperatur och tid samt antal?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför tar du inte ner den fria programvaran och läser på lite!
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

En fråga med utropstecken? :) Jo. Det har jag gjort. Men det är inte så att man kan lära sig allt på under en kort tid. För mig är xLogic fortfarande grekiska för mig.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tids nog så lär väl du dig xlogic grekiskan.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Att tänka på är att programmeringen av dom här mini-PLC systemen typ LOGO, Alpha, XLogic, Millenium har väldigt lite gemensamt med "riktiga" industrisystem. I alla fall om du använder mini-PLC block system programmering, det blir lätt riktigt rörigt om man proggar lite mer invecklade styrningar. Lägga till och ändra funktioner är minst sagt frestande på humöret många gånger men som Tecno sa, ladda hem ex xLogic och lek lite. Lär du dig ett så är dom andra väldigt lika.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Al_Bundy skrev:Jag är redan maskiningenjör mot automation.

Så LOGO! hanterar mest bara höga och låga signaler? Lite delays, räknare, ON/OFF?

Inge PID?

Alltså med andra ord så är en LOGO! ett styrsystem endast och inget reglersystem?

Jag har nyligen avslutat ett projekt med LOGO
Styrde pump med analog signal, via frekvensomriktare
Läste av analoga signaler (temperatur)
Gjorde ett menysystem som visades på textdisplay men kan ansluta till LOGO
Logo är en liten plc men mer än ett programmerbart relä
Skriv svar