Identifiering av små DC-motorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Flog

Identifiering av små DC-motorer

Inlägg av Flog »

För ett tag sedan så räddade jag några dc-motorer från en trasig skrivare. Hade tänkt att använda dem till att bygga en gimbal. Nu råkar jag ha några DRV8825 liggandes och om jag inte förstått fel så går dessa att använda för att driva två dc-motorer istället för en stegmotor.

Problemet är att jag inte vet vad det är för spec på mina dc-motorer. Har googlat lite lätt men hittar inte något på siffrorna skrivna på motorerna. Ni kanske har input på vad de kan ha för spec

Bild

Från vänster till höger är de märkta:
  • QK1-1500, TD437613
  • QK1-3045, 01, JEI1030318, 3H243477
  • QK***43, 01, JEI-10303019, 3H353405, (gissar på QK1-3043)
  • QK1-3849, RN677519, 01
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Identifiering av små DC-motorer

Inlägg av Swech »

Motorerna är högst sannolikt speciellt framtagna för skrivaren i fråga

Swech
Flog

Inlägg av Flog »

Tyvärr så minns jag inte vad modellen på skrivaren, tyvärr är den slängd så jag kan inte heller ta reda på modellen heller.
thewho

Inlägg av thewho »

Vad är det för spec du vill ha reda på? Du kan ju titta på borstade motorer i samma storlek för att få ett hum om var dom ligger.
Flog

Inlägg av Flog »

thewho skrev:Vad är det för spec du vill ha reda på? Du kan ju titta på borstade motorer i samma storlek för att få ett hum om var dom ligger.
Behöver väl egentligen bara veta vad de vill ha för spänning och hur mycket ström de drar. DRV8825 som jag hade tänkt att använda kan ge allt ifrån 8.2-45V och 2.2A. Om de motorerna fungerar med min DRV8825 så hade det varit guld.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Koppla till labbaggregat så får du ju svar på dina frågor ganska så bra.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dessa motorer brukar drivas med en rätt hög spänning på en 32V eller så, men de körs normalt med PWM vilket kan vara en del av orsaken.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har också en drös DC-motorer från skrivare. Som sagt brukar de drivas av PWM relativt hög spänning. Nånstans mellan 24 och 40 volt. Den stora där ser ut som en som har drivit skrivarhuvet fram och tillbaks mha en rem, och de kan gå väldigt sakta men ändå vara starka, just tack vare PWM och hög spänning. Och så en rastertejp med fotosensor som återkoppling till drivningen. :)
Men det är lögn att hitta datablad. Även om man hittar själva tillverkaren, så finns inte modellnumret då de som sagt är special och man får inte ut info fast man ringer eller mailar. Det ska vara om man får tag på den som beställde motorerna hos skrivartillverkaren. Men jag är tveksam.
Flog

Inlägg av Flog »

Testade en av de små och den stora direkt på en gammal atx-psu. Den av de små jag testade drog ca 60mA på 12V. Hoppas jag kan anta att de fungerar fint på 12V då.

Är det förresten någon som vet vad man skall tänka på om man vill driva ett par dc-motorer på en stegmotordrivare? Har varken h-bryggor eller transistorer liggandes. Stegmotordrivaren är en DRV8825, som enligt repraps wiki går att använda för dc-motorer också men jag hittar ingen mer info än så.
Skriv svar