Elverktyg slutar fungera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Teelbest

Elverktyg slutar fungera

Inlägg av Teelbest »

hej

har några snabba frågor om ett problem som tillkommit i snickeriet.
Skulle starta en 230v klyvsåg idag men då jag starta den klickade det bara ill med sen surrar den bara o ingen händer. den har fungerat förut i samma uttag,motorn går lätt att snurra för hand och inga konstigheter runt sågen..

iallafall så testade jag då att koppla in ett element i vägguttaget för att kolla så det var kräm i uttaget men elementet vart likadant efter 2-3 påslagningar och ingen av dessa saker fungerar längre ,testat att sätta i annat uttag med samma problem och ta in elementet i huset och det fungerar inte längre,det är som att man saknade en fas och det går på halvfart.
har pratat med en elektriker som ska kolla på detta,det jag själv gjort nu är att mäta med multimeter i vägguttag och mäta i proppskåpet mellan faserna samt skruva åt alla anslutningar i skåpet.

224 volt i alla uttag utom ett som har 220 volt, då jag starta bandsågen på 230 volt för att kolla spänningsfall så sjönk volten ca 5 volt i alla uttag. mellan alla faser ligger volten på 375-380 volt.

inga säkringar är varma, hittade en faskabel som var lös i en kopplingsdosa in till uttagen som är isatt ordentligt nu men dom maskiner som slutat fungera är fortkvarande döda,eller ja surrar bara . vågar man lämna strömmen på inatt eller ska man koppla ur allt/stänga av strömmen.
Användarvisningsbild
säter

Re: Elverktyg slutar fungera

Inlägg av säter »

Kolla så att ingen huvudsäkring har gått.
Har du 3-fasbelastningar påslagna tjuvmatar det baklänges.
Teelbest

Inlägg av Teelbest »

kollat huvudsäkringarna och byt ut dem + dom i proppskåpet för att utesluta det, nej vara 1fas inkopplat så inte det, du tänkte på flytande nolla..?

kan omöjligt vara att både såg och element har gått ur sin tid samtidigt på samma uttag? med samma problem.. som i sågen kunde det varit kolen eller kondensator problem men att elementen gått också..nu har även en glödlampa pajat på samma krets..det kan dock vara slumpartat.

ingen som kommer på ngt konkret o smart?
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Sådana fenomen brukar alltid bero på fasfel på grund av att någon säkring eller liknande gått. Precis som Säter säger. Det finns nästan alltid något som matar bakvägen och strular till det.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Det är inte någon nollspänningsutlösare som släppt som du glömt slå på igen?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Mäter du ~400V mellan alla faserna är det ingen huvudsäkring som gått.

Jag skulle börja med att mäta spänningen i det uttaget du har verktyget anslutet samtidigt som du försöker köra det.
Blir det inget uppenbart spänningsfall då så satsar jag mina pengar på trasigt verktyg! ;)
Stbrus

Inlägg av Stbrus »

Hej !
Du kanske redan löst problemet men vi hade ett liknande strul här på tryckeriet där jag jobbar.
Där kom jag fram till att det var dålig kontakt i själva propphuven.
Så kolla där den ligger an mot proppen så att det inte ser oxiderat ut
Det löste problemet här iallafall
Skriv svar