liten kamera / ir nightvision

Berätta om dina pågående projekt.
SnoWFreaK

liten kamera / ir nightvision

Inlägg av SnoWFreaK »

Halloj!

Har börjat pilla lite med några saker jag tänkte använda tillsammans som IR nightvision.

Har plockat ut en micro crt ( bildrör ) från en gammal videokamera.
Testkört den med Raspberry Pi på den gula videokabeln ( ut signal )
Funkar felfritt om man jordar videosignalens jord på samma som bildröret, klar och fin bild.
Såhär alltså: http://oi58.tinypic.com/14kffyo.jpg ( även illustrerat att det är exakt likadant kopplat till kameran som inte ger någon bild då ).

Skaffade mig en sådan här kamera som jag tänkte använda till ändamålet ( har även ir leds och drivare men det tar vi senare )
http://www.ebay.com/itm/270880350020?_t ... EBIDX%3AIT

Nu till det jobbiga, får ingen bild bara grå skärm då jag kopplar som jag körde raspberryn.
Skiter jag i den delade jorden får jag en bild men den är kass och flimrar som tusan och går inte ställa in vad jag än ställer in vsync osv på bildröret...

Någon som har någon ide vad det kan tänkas vara eller tips på hur man kan få det att fungera?
Kan det vara kameran som är död?

Även testat dela så kameran använder samma strömkälla som bildröret ifall att det skulle vara någon störning därifrån men samma sak.
Nerre

Re: liten kamera / ir nightvision

Inlägg av Nerre »

PAL/NTSC?
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

Står på kamerans sony handycam ccd-au230_f350 info pdf ( som jag tog mini crt'n från att den är pal colour på första sidan typ) den nya kameran står det både pal och ntsc på om man läser i infon som jag förstår det.
Hur man nu väljer vad eller får just den signalen de vettetusan!
SYSTEM NTSC PAL NUMBER OF PIXEL
NTSC:656(H)×492(V) PAL:786(H)×576(V)

VF-22 heter drivkortet till crt'n också om det hjälper något.

Kameran funkar även att koppla direkt in i tv'n via video komposit ( gul ) så det är rätt knas :S.
Raspberryn funkar ju även så direkt i tv'n och den funkar även i crt'n men inte kameran...
Blir bara snurrig då jag försöker komma på vad felet kan tänkas vara eller hur jag ska få det att funka :P!
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

Får en någorlunda bild om jag håller på jorden och själva kortet på kamerans baksida samtidigt som jag har fötterna på golvet, testat sätta jorden mot baksidan också utan resultat.
Finns 2st hål på baksidan av kameran, en för + och antar den andra är för jord.
Ingen skillnad om jag för jorden mot den utan blir samma grå bild som vanligt då...
Konstigt det kan bli bild om jag använder mig själv som motstånd för jorden!
testat sätta 220ohms motstånd på jorden men ingen skillnad. ska se om det gör någon skillnad med 68ohms också, det är tyvärr de enda jag har hemma så :P!
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

Så om någon har en idé på vad människokroppen är för ohm i motstånd så berätta gärna hah :P
Det hela drivs av 5v, både kameran och crt'n!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det är väl bara att stoppa in mätprobarna i armarna och mäta?
(eller inte... http://www.darwinawards.com/darwin/darwin1999-50.html)
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

Ja hade det vart så lätt så :P.
Ska leta bland alla gamla kretskort jag har liggandes, kanske har nåt 1kohms motstånd där jag kan löda lös!
SnoWFreaK

Re: liten nattkikare / ir nightvision

Inlägg av SnoWFreaK »

Nu har jag fått det funka med 10k ohm resistorer på både jorden och videosignalen, dock kör jag med 5v adaptern som följer med kameran och en adapter till crt'n.
Kör jag via batteri och 5v regulator eller så får jag ingen bild!!
Såhär får jag ingen bild alltså, även om jag kör crt'n på 5v adapter istället för att dela strömmen med kameran.
Bild

dvs 9v batteri till regulator och 5v ut till kamerans ström, sen video och jord som vanligt, även testat med 2 seriekopplade 18650 på 4,2v till regulatorn men ingen skillnad.

Kör jag kameran på adaptern ( 5v 1000mah ) och crt'n på en egen likadan så funkar det.
Ska det vara att det är för låg ampere via batteri eller har någon här en idé på vad det kan vara?

Är ute efter att bygga en sådan här ( dock som ser ut så verklig som möjligt ) kommer att 3D skriva ut själva höljet allt ska huseras inuti!
Kommer även att ha 2st 3w IR dioder med drivare som lyser upp i totalt mörker.

Så tips mottages gärna på hur jag ska få detta funka utan adapter!
Senast redigerad av SnoWFreaK 9 oktober 2015, 16:10:14, redigerad totalt 1 gång.
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

Är som sagt bara kameran som inte funkar på batteri, fundera på använda mig av kabeln från kameran som man kopplar till adaptern och löda in anslutningar på den och se om det funkar med batteri.
Är ju något som är skumt så antar det ev sitter något i förgreningen på kabeln till den eller så.

Kabeln från kameran går till ett y där den senare delar på sig för att gå till strömadaptern och signal.

Edit: Funkade med kabeln via batteri!
Så då blir det att korta upp och löda om och designa allt i cad sen skriva ut!

Får se om jag hinner bygga klart min fräs så kan man fräsa lite detaljer till den!
Mekaniskt sett är den ca 70% klar, har en inneboende just nu 2 dagar till så låter den vara pga det blir lite stökigt :P!
Såhär ser fräsen ut designad i cad, kommer att köras via arduino och grbl.
Kommer mestadels va till att gravera och göra pcb'n och kanske fräsa trä/plast till att börja med eftersom jag kommer använda en multislip som inte är så värst stark :P!
Bild

Over and out!
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

Testat det hela nu och funkar över förväntan i kolsvart mörker, skulle dock nästan fått göra ett pcb för allt istället för att göra någon "tattar" koppling med kablar huller om buller
så att man får ner storleken på det hela avsevärt mkt mer.
Måste ju vara så kompakt som möjligt!
Har dock ingen aning var jag lagt min uv lampa jag brukar framkalla med innan etsning...

Det som kommer ta mest plats är 2 st hållare för 2st 18650 batterier( 1 med 2 batterier till varje diod, och en med 2 battier till crt'n ) och crt'n med adaptern att kika genom.

Sen måste jag fixa någon form av kylfläns att sätta bakom dioderna som inte tar stor plats så det ryms bra inuti allting senare, dom blir fort varma om man kör på högsta läget.
De har 3 lägen och sitter redan på sådana aluminium stjärnor eller vad man ska säga, så blir isåfall att montera med kylpasta och skruvar som klämmer fast dem.
Frågan är bara vad för kylfläns eller så man ska använda som inte tar allt för mkt plats.
Om man bara ska kapa en bit aluminium eller om man rent ut sagt ska kapa till från en gammal cpu kylare.
Bild
Skriv svar