Vad är detta för laserdiod?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Nusse

Vad är detta för laserdiod?

Inlägg av Nusse »

Jag har ett gäng trötta laserdioder som behöver bytas ut. Märkning: 9FMM, B287. Tips på hur jag ska hitta rätt.

Antagligen en TO38 kapsel. Med ~3 V och 100 mA så lyser de, men för "trötta" för att fungera i maskin.

Skulle kunna vara denna: http://www.ebay.com/itm/Opnext-638nm-63 ... 1e9f6e3ec7

Funkar detta för att bestämma våglängd? Annat tips mottages tacksamt, annars. Min bror har någon diod med känd våglängd som kanske skulle kunna funka som referens? http://physics.stackexchange.com/questi ... er-pointer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Re: Vad är detta för laserdiod?

Inlägg av xxargs »

vad används dom till, hur säker är du på att det är 'trötta' - på bilden verkar de lysa ganska skapligt,

Är det någon mer optisk system i strålvägen som kanske skulle vinna på en rengöring?? - då sådant kan vinna mer på än att byta själva lasern.
Nusse

Inlägg av Nusse »

"vad används dom till, hur säker är du på att det är 'trötta' - på bilden verkar de lysa ganska skapligt,

Är det någon mer optisk system i strålvägen som kanske skulle vinna på en rengöring?? - då sådant kan vinna mer på än att byta själva lasern."

De sitter i en Orbotech Symbion P36 SPI (Solder Paste Inspection). Ska kolla med min kollega som är expert på hårdvaran om det sitter något i vägen (speglar/linser mm). Jag vet att när vi använde dessa maskiner på Ericsson så fick vi köpa nya dioder för dyra pengar då (väl?) dioderna försämras över tid. Efter byte fungerade maskinerna igen. Bolaget har konkat, så det går inte att få tag på grejer längre.

Utrustningen fungerar bättre stående. :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vet inte vilken generation av laserdioder det är i dessa - det sägs att tidiga generationer laserdioder kunde falna med tiden, men idag tror jag inte just detta är ett problem längre.

Utrustning, förvisso laser av IR-typ för telekommunikation som jag känner till har varit igång både 10 och 15 år i 24h/365d drift utan att falnande laserdioder har varit ett märkbart problem, och då mäts sådant hela tiden kontinuerligt och larmar om det avviker för mycket (max typ 1 dB avvikelse).

Därav undran att kanske titta på strålgången att inte imma från lösningsmedel i tex. använda pastan eller skit har satte sig på linserna.

Det ironiska var att jag köpte en USB-laddare på biltema (84814) för ett halvår sedan - normalt brukar det sitta vanlig lysdioder i dessa som indikering att den är strömsatt men exemplaret har helt klart en röd laserdiod i sig som indikeringslampa med den välkända vandrandre prickfältet runt omkring punkten som lyser och dessutom ganska intensivt för att vara en enkel lysdiod......

nu passar förmodligen inte en sådan enkel lysdiod för ditt fall då strålvinkel är fel samt att din förmodligen har en mätuttag för lasereffekten (och återkopplad till strömdrivaren för laserdioden så att uteffekten hålls konstant) vilket lite bättre Laserdioder brukar ha.

det du egentligen skulle behöva få koll på är om laserdioden verkligen har falnat i ljusstyrka och det bästa hade varit om detta hade mätts upp på ett kontrollerat sätt och hade jämförelsesiffror och se om nivån verkligen har minskat eller om det är ett annat problem.
Skriv svar