Winter is coming (varm bil utan el)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Zatrec

Winter is coming (varm bil utan el)

Inlägg av Zatrec »

Hej!

Har en Volvo S80 2001 och är i stort behov av att värma denna bil från snö och kyla men problemet är att jag har inte tillgång
till EL.

Batteridrivna lösningar är inte tillräckligt bra!

jag tänkt på någon typ av element med liten fläkt som värms upp av gasol eller sprit och en timer funktion.

Behöver jag oroa mig över Co2, vill inte släppa ut all värme direkt.

Är det någon som vet någon existerande produkt som kan lösa mitt problem med kanske lite modifikationer?

Finns det någon som har byggt något liknande det jag söker som vill dela med sig?
Joe

Re: Winter is coming (varm bil utan el)

Inlägg av Joe »

Gasolpanna från en husvagn, helst en utan elektronik.
Har fungerat för skogsmaskiner i 30+ år, drar mindre el än en diesel/bensindriven värmare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Enklaste är ju att helt enkelt starta motorn. Finns många kit att beställa från USA där väldigt många bilar har fjärrstart original.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det finns ju existerande produkter som löser problemet, kallas vanligan "bensinvärmare" eller "dieselvärmare", det är i princip en motorvärmare som drivs av bilens bränsle, ofta kan man få den att starta kupefläkten också så kupen blir varm.

Jag jobbade en gång i tiden på ett företag som monterade sådana värmare från webasto :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är givetvis den bästa lösningen, tyvärr kostar en sådan ungefär lika mycket som bilen är värd vilket förmodligen är anledningen till att TS letar alternativ.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Tja, TS efterfrågade ju förvisso "existerande produkt som kan lösa mitt problem", och det är ju spot on.

Man kan även köpa dessa begagnade eller på skroten om man vill ha ner priset en del (man bör dock undvika gamla bacho/volvo flygmotor-värmare) , faktum är att folk ofta köpte en sån värmare till en bil, och när dom bytte bil behöll dom värmaren, alltså innan dom lämnade ifrån sej bilen lät dom oss montera ur värmaren, och näår dom fick den nya så monterade vi in den i den nya, arbetskostnaden blev ju en del, men mycket billigare än att köpa nytt.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Är det en dieselmotor i bilen är det sannolikt redan fabriksmonterat en dieselvärmare då de hr svårt att få värmen från motorn att räcka till kalla dagar.
För ~3500kr fixar Volvo ny programvara med tidur i färddatorn.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

och letar man lite på blocket kan man få tag i billiga begagnade diesel / bensinvärmare
pinch

Inlägg av pinch »

Jag köpte min diesel Webasto på returbilen för 600kr, kan nu njuta av varm bil hela vintern :D
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

xxargs

Inlägg av xxargs »

Sådana improviserade lösningar, dock oftast i gamla uttjänta husvagnar, ser man allt oftare i Sverige bland de som väljer ett liv utanför samhället (uteliggare/A-lagare) och våra fattiga turister från ungern... och marknivån i skogarna runtom dessa boplatser blir fullständigt renplockade på allt brännbart vilket i förlängningen påverkar både flora och fauna... man skall inte tro att de köper sin ved utan det bryts ned både ett och annat för att mata sina ineffektiva värmelösningar...

Dessutom är sådana lösningar synnerligen ineffektiva eftersom isoleringen är närmast obefintlig vilket gör resursförbrukningen väldigt stor och förbrukar ved för motsvarande en större energieffektiv villa men ger värme motsvarande från en fotogenlampa i värmestrålning och eldar för kråkorna till största delen...
vette461

Inlägg av vette461 »

Hej.
jag har funderat på samma sak fast mera på att hålla
kylarvätskan varm så att värmen kommer direkt vid start av motorn.

Tänkte på att bygga något men sedan hitta jag denna färdiga produkt.

http://golfstream-nsk.ru/products
http://www.autonahodka.ru/catalog/a0004834
I sista länken finns det tom web shop men allt På ryska och jag kan ju intet ett ord ryska,
Med google translate har jag förstått att de skickar utomlands de har en lista med olika länder (på ryska).
Hittar ingen info om denna produkt på annat språk :( .
De har en variant som bara är en termos och en annan som en har ett värme element.

Toyota prius hade något liknande i USA mella 2004-2008 den höll värmen 1-3 dagar.
http://priuschat.com/data/attachment-fi ... 1nzfe9.pdf

Annars en sådan här som vämer kupen man får köra med 12-220v konvertering eller bygga om till 12V.
Använder 220v för styrning och parafin för att värma.
http://www.leroymerlin.es/fp/14563976/e ... cha=490202
Joe

Inlägg av Joe »

Blir det så kallt i Madrid?

Såg på Trafikmagasinet för en massa år sedan om att spara värmen, tror det var SAAB som höll på med detta..
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Glenn skrev:Tja, TS efterfrågade ju förvisso "existerande produkt som kan lösa mitt problem", och det är ju spot on.

Man kan även köpa dessa begagnade eller på skroten om man vill ha ner priset en del (man bör dock undvika gamla bacho/volvo flygmotor-värmare) , faktum är att folk ofta köpte en sån värmare till en bil, och när dom bytte bil behöll dom värmaren, alltså innan dom lämnade ifrån sej bilen lät dom oss montera ur värmaren, och näår dom fick den nya så monterade vi in den i den nya, arbetskostnaden blev ju en del, men mycket billigare än att köpa nytt.

Jag var lite otydlig med färdig produkt, menade något som jag sökte efter en gasol/sprit element med timer funktion.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Förr vet jag att det fans gasoldriven fordonsvärmare (om det var bosch...) och med P2012-tub som bränslebehållare, främst för dieselfordon. Men det innebär fortfarande att det skall göras fast installation - separerad rökgassidan och ventilation etc. och troligen måste installationen besiktas. Med gasol och dagens regler så finns det risk för problem att gå igenom besiktningen med sådant idag (annat var det på slutet av 70-talet).

Man skall tänka på att brännare på flera kW (AC i bilen ligger kring 3-4.5 kW i kylkapacitet i maxläge - när det gäller värme, ännu mera...) också förbrukar väldigt mycket syre/luft, att släppa ut avgaserna inne i kupén är inte att tänka på och dessutom skulle det fukta ned våldsamt då gasollåga har en daggpunkt på ca 53 grader C på sina avgaser. Till detta har man CO-risken, även om gasollåga oftast brinner väldigt rent så finns det ändå ett antal ppm med CO2 i avgaserna...

vanlig stearinljus ger också lite CO men dess kapacitet är så liten (under 50 Watt) att i normala rum med normal ventilation är det inget problem
Skriv svar