Fritidsforskning inom PLC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
KONSTAPEL-MURMEL

Fritidsforskning inom PLC

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Hej! Tänkte börja fritidsforska lite inom PLC!

Jag vill jobba med just plc och vill veta inom vilka system jag bör lägga min tid på. Vad jag har förstått så är Siemens, ABB, Rockwell/Allen-Bradley, Mitsubishi de största/kändaste märkena.

Vilka tror ni är mest förekommande? Vad är bäst att plugga in? Förstår även att det finns helvetes många olika versioner och mjukvaror och så vidare. Är S7 möjligtvis "bäst" för mig?

Min studieplan kommer innefatta timtals tittande av youtube-tutorials och läsning av oförståeliga examensarbeten.
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Fritidsforskning inom PLC

Inlägg av konig7070 »

H.Andersson

Inlägg av H.Andersson »

Jag har sökt en distanskurs på Skövde högskola, kvartsfart hela vårterminen 16.
Tror inte att ansökningstiden löpt ut ännu.
Inga träffar på plats, samt 3 inlämningsuppgifter som jag har uppfattat det hela.

Förhoppningsvis mera strukturerat än att strö-titta på 10-20h yt klipp? (även om det är kul så klart)
//H
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vilka tror ni är mest förekommande?

Det finns säkert marknadsstatistik på det.

> Vad är bäst att plugga in?

Har inte mycket med ovanstående att göra.
Lite lite som vilken bilmodell körskolan använder.
Är man en bra bilförare så kan man köra vilken som helst.
Är man bra på PLC så kan man hantera vilken som helst.
KONSTAPEL-MURMEL

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Tack för alla svar!
sodjan skrev: Har inte mycket med ovanstående att göra.

Ok! Tack för svaret.
Varför är det så viktigt för varje jobbannonsör att skriva vilka system kan ska kunna? I annonser för bilskolelärare står det ju inte att personen måste kunna hantera just en Volvo v70. ;)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det finns väl vissa orsaker till att man ser väldigt få körskolor använda Corvette och Ferrari eller andra motorstarka bilar för övningskörning. Vid halkkörning häver du en sladd på samma sätt om du kör en gammal Volvo, en SAAB 95 eller en Audi Quatro?

Likväl så är det så att när man utbildar på PLC eller andra saker så väljer man PLC efter vissa kriterier om inte kunden har speciella önskemål. Är det grundutbildning så väljer man knappast t.ex Siemens S7 om inte önskemålet specifikt finns.

Det finns en fördel med att välja ett PLC med ett enkelt insteg när man börjar lära ut tekniken. Gör man det kan man gå vidare till ett mera avancerat PLC. På det sättet kan man visa att skillnaden mellan olika PLC finns men att de har olika dialekter fast de bygger på samma grundelement och programeringssätt fast det finns olika varianter.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

KONSTAPEL-MURMEL skrev:Tack för alla svar!
sodjan skrev: Har inte mycket med ovanstående att göra.

Ok! Tack för svaret.
Varför är det så viktigt för varje jobbannonsör att skriva vilka system kan ska kunna? I annonser för bilskolelärare står det ju inte att personen måste kunna hantera just en Volvo v70. ;)
Det är mycket större skillnad på att hantera PLC än att köra bil!
Värdet på det du styr är oftast också många, många, mycket många ggr större med ett PLC!
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Vilket system du bör lära dig beror på vad du är intresserad av att jobba med. Här i norrland sitter det siemens i nästan alla processindustrier (papper, stål osv). Mitsubishi brukar jag mest stöta på inbyggt i maskiner av olika slag.
Morpheuzz
Kontakt:

Inlägg av Morpheuzz »

Hej! Jag jobbar som servicetekniker och kommer i kontakt med en hel del olika system men mest siemens S7 och även gammla S5 system(även om min gymnasie lärare sa att dom var så gammla så att dom inte finns kvar i industrin). När jag gick automation på gymnasiet så började vi med Mitsubishi system och endel festo (trodligen för att skolan fick dom gratis) dom systemen fungerade utmärkt att lära sig grunderna på... Men när jag kom ut i arbetslivet så vart man in kastad i siemens system vilket var ganska skrämmande vid första anblicken men ganska snart när man hade klickat runt i programmet så började man känna igen sig men dom var mycket mer avancerade än Mitsubishi system i skolan var.

Personligen tror jag inte att det spelar så stor roll vad man börjar med så länge man har ett intresse för det. Språken är ju oftast likadana om inte snarlika. Så har man programmerat ett siemens plc så kan du läsa ett program i fanuc eller Mitsubishi. Det som skiljer är väll mer hur man jobbar med minnen, databaser och hur man namnger in och utgångar mm och hur själva programmet är upp byggt som man programmerar i.

Jag tycker absolut att du kan börja med att lära dig S7 finns massa information hur man ska gå till väga. Den största nackdelen där är om du vill köpa dig ett plc och programvara så är Siemens inte billiga nånstans!

Ett alternativ är kanske en siemens loggo system som med programvara och plc kostar nån tusenlapp på elfa så kan man komma igång och att programmera och testa lite. Eventuellt göra något hem automations projekt . Själv vart jag ricktigt imponerad av vad dom små loggosystemen klarar av. Men det ska till läggas att det skiljer väldigt mycket mellan en loggo och S7 men man kan få igång programmerings tänket.

Vet inte om mitt svammel hjälpte eller inte. Men ta ett system och lär dig få en förståelse för hur systemet är uppbyggt så har du grunderna till att med lite intresse klara av alla system som finns där ute och idag med farbror Google till hjälp så brukar man hitta hitta svaren på det man kör fast på.

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag började själv med S7 och kan rekommendera det.

* Mycket bra dokumentation.
* begagnad plc går att köpa för några hundralappar.
* Kabel finns på ebay.
* Step 7 lite är gratis. Proversionen finns i 21 dagars test.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

På jobbet har vi Siemens men även Beckhoff. Sen lite mindre skruttar till portar osv som är från Telemecanique (numera Schneiderägt) modellen som heter SR2 och kan liknas med Siemens Logo.
Skriv svar