Skyddsmekanismerna är betydligt mer avancerad än vad man slänger ihop enkelt hemma.
bl.a så har man en helt oberoende mätkrets som styr mosfet-trissor som bryter strömmen till batteriet om spänningen blir för låg eller för hög - eller att strömmarna går över en viss nivå.
Laddelektroniken skall ha en strömmätare som stänger av strömmen helt till batteriet när laddströmmen gått ned till typiskt 5% - 3% av C1 på batteriet och också strömbegränsande med en ytterligare sats mos-fet trissor helt oberoende av trissorna i förra meningen. Till detta bör man ha en timer-krets som stänger av laddningen inom rimlig tid även om strömmen aldrig skulle sjunka under 3-5% i laddström. dvs. det får inte ladda 'för evigt'. I flesta fall betyder det att det är mer eller mindre reglerkretsar med maskprogrammerade processorer i sig och man skall inte lura sig av att dessa kanske bara har 6 eller 8 ben på sin kapsling - de är väldigt specialiserade för sitt syfte.
Somliga USB Powerpac har seriekopplade celler i sig för högre laddeffektivitet och även när de används (jag känner till en sådan) - dock inkluderar den typen av laddsystem cellbalanserare etc. vilket inte är så svårt om man hittar rätt sorts laddkretsar
Skall man ha energieffektiv laddkrets så skall utöver detta ha en switchad omvandlare som gör om inkommande 5 Volt till mer ström vid 3.5 - 4.2 Volt med bra verkningsgrad - somliga av dessa laddkretsar använder samma drossel/induktans både vid laddning och urladdning när den skapar 5 Volt av 3.5 -4.2 Volt från batteriet.
Idag är mer eller mindre standard att powerpack laddas med 1.5 - 2.1 Ampere (powerpack strömbegränsar sig själv självmant då många USB-laddare kan ge 3 ampere) liksom att många powerpack med större kapacitet kan ge 2.1 + 1 Ampere (två utgångar) och andra med 10 - 15 Ah kapacitet ofta har 2 * 3 amperes utgångar.
En USB-powerpack där man verkligen har ansträngt sig med högeffektiva laddkretsar och urladdningskretsar med överlag bra totalverkningsgrad och lite värmebildning under laddning och urladdning är tex.
http://www.clasohlson.com/se/Vattent%C3 ... Ah/38-6264 medans en annan powerpack som verkligen blir varm under laddning är
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... 000035109/ (denna har förvisso bra prestanda vid urladdning, men tyvärr är det avbränning av effekt vid laddning) - sådan är speciellt viktigt att titta på om man laddar powerpack med tex. solceller i tex. friluftsliv/vandring under längre tid och det är ont om ström. Den första från Clas i sjön är dessutom helt vattentät när luckan är stängd och skall tålas att sänkas ned i 1 meter vatten (har dock ej provat just detta)
Var ute i helgen med kvarvarande spillrorna av vårt försvar och med hällregn och läckande tält etc. under flera dagar, det fuktar och immar under regnkläderna och det rinner in i trosspackningar etc. så kan jag säga att det behövs, det räcker inte med bara en plastpåse om powerpacken då förr eller senare slarvar man att stänga och tejpa påsen ordentligt vattentät och finner den senare i botten på den halvt vattenfyllda väskan efter att en nedbuktad pressening/tältduk tömt sig i väskan och de mer hurtiga gängen kanske blir avsatta där man börja med att vada i midjehögt med vatten...
Till skillnad från vanliga torrbatterier som börja korrodera/rosta i ändarna när de blir blöta - så tvärstannar powerpacken om det kommer lite vatten på omvandlarkretsarna och även om det finns kräm kvar i LiIon-cellerna så får man inte ut effekten och dessutom kommer cellerna att förstöras inom kort då de bottenurladdas av kryptrömmarna.