T: Skära / fräsa / gnista / stansa ut kopparbleck (löst)
T: Skära / fräsa / gnista / stansa ut kopparbleck (löst)
Undrar om någon här har en maskin som kan tillverka delar enligt ritningar ur 2mm kopparplåt.
16st 20x192,5mm med 6st 8mm hål på 34,5mm c-c.
16st 20x89mm med 3st 6mm hål på 34,5mm c-c.
Delarna ska användas för att koppla ihop batterier.
Vad skulle det kosta?
Pm:a eller skriv i tråden.
16st 20x192,5mm med 6st 8mm hål på 34,5mm c-c.
16st 20x89mm med 3st 6mm hål på 34,5mm c-c.
Delarna ska användas för att koppla ihop batterier.
Vad skulle det kosta?
Pm:a eller skriv i tråden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bearing 19 september 2015, 22:47:10, redigerad totalt 3 gånger.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: T: Skära / fräsa / gnista ut kopparbleck
Lägg till stansa i rubriken 
Haft nån i Kransen eller om det var Huddinge som stansade brickor åt mig för länge sedan, så kolla nån som stansar i din närhet.

Haft nån i Kransen eller om det var Huddinge som stansade brickor åt mig för länge sedan, så kolla nån som stansar i din närhet.
Re: T: Skära / fräsa / gnista / stansa ut kopparbleck
=) jag har lagt till stansa.
Kan dom stansa sånt här utan att tillverka stansverktyg?
Med 16st av varje del känns det som att priset på verktygen blir dyrare än summan av delarna.
Kan dom stansa sånt här utan att tillverka stansverktyg?
Med 16st av varje del känns det som att priset på verktygen blir dyrare än summan av delarna.
Ah, ok, då ska jag se om jag hittar någon sån firma.
Jag fick ett pris på 2000 + material för vattenskärning. Lutar åt att jag ställer mig och kör med vinkelslip och borrmaskin i stativ.
Jag har en 3D-skrivare, och skrev ut 6-håls-blecket i plast, och har varit ute och testat passformen. Det verkar som att batterierna inte har helt jämn storlek. C-C varierar flera mm på några ställen. Ska göra nya ritningar med ovala hål. Behöver nog 4mm mån. D.v.s hålen blir 12x8mm.
Känner ni till något ställe som vattenskär, som jag skulle kunna få lägre ställkostnad på, ifall jag t.ex. mailar en ritning i DXF, eller på annat sätt minskar jobbet för dem?
Känner ni till något ställe som vattenskär, som jag skulle kunna få lägre ställkostnad på, ifall jag t.ex. mailar en ritning i DXF, eller på annat sätt minskar jobbet för dem?
Har inte fått något pm angående tillverkning i maskin.
Jag kommer antagligen kunna få låna en pelarborr för att borra hålen. Finns det något "trick" för att lyckas borra dom här ovala hålen?
Om jag börjar med att borra ett 8mm hål, och sedan försöker borra ett till med 4mm offset, kommer ju borrspetsen hamna precis på kanten, och då kommer väl borren gå av, eller så kommer konan lossna från spindeln.
Jag kommer antagligen kunna få låna en pelarborr för att borra hålen. Finns det något "trick" för att lyckas borra dom här ovala hålen?
Om jag börjar med att borra ett 8mm hål, och sedan försöker borra ett till med 4mm offset, kommer ju borrspetsen hamna precis på kanten, och då kommer väl borren gå av, eller så kommer konan lossna från spindeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
RundfilFinns det något "trick" för att lyckas borra dom här ovala hålen?
Visst, men 144 8mm hål kommer jag inte orka fila 4mm. Då låter i så fall 2000kr mer lockande. Om det finns någon som kan göra jobbet för 1000kr, slår jag nog till.
- SeniorLemuren
Liknande dessa stansade jag ut från plattstål med en enkel exenterpress och en rund standardstans på 10 minuter. Nu har jag inte stansen kvar, den är någon "annansstans".
Känner du ingen meden liten mekverkstad som har en liten exenter. Det går till och med med en handjagare.
Det borde väl gå och få tag i plattkoppar i rätt mått?
Edit: Du kan ju även fräsa ut hålen så slipper du att fila.

Det borde väl gå och få tag i plattkoppar i rätt mått?
Edit: Du kan ju även fräsa ut hålen så slipper du att fila.
Har hittat en firma som kan klippa och sälja remsor ur 2mm plåt för rimligt pris. Finns faktiskt inte 20mm plattkoppar att få tag i annat än 5mm. Jag vill inte ha så tjock, för att batterierna inte ska sitta helt stumt, utan kunna flexa lite, så att inte något knäcks. Vissa har 20x3mm i listan, men enligt flera jag pratat med, finns det inte i Sverige.
Har inte tillgång till annat än en snickarverkstad. I min pappas garage har jag en Myford svarv. Skulle i så fall vara att fräsa med svarven, men jag tror inte riktigt på det. Har inte något vinkelbord, eller vad det kallas, för att kunna spänna fast något vinkelrätt från bädden. Kanske kan improvisera något, men då finns det risk för dåligt resultat.
EDIT:
Sen var tanken med maskintillverkningen från början att få bra kvalitet på kopparblecken, så att det inte blir något problem med batteriglapp senare.
Har inte tillgång till annat än en snickarverkstad. I min pappas garage har jag en Myford svarv. Skulle i så fall vara att fräsa med svarven, men jag tror inte riktigt på det. Har inte något vinkelbord, eller vad det kallas, för att kunna spänna fast något vinkelrätt från bädden. Kanske kan improvisera något, men då finns det risk för dåligt resultat.
EDIT:
Sen var tanken med maskintillverkningen från början att få bra kvalitet på kopparblecken, så att det inte blir något problem med batteriglapp senare.
- tecno
- Kontakt:
Alternativt finns ju fläta, syl för att vidga upp för ett hål.utan kunna flexa lite, så att inte något knäcks.
Känner du nån med en fräs så går det att ta dom i bunt.
Vad är det för bult storlek? går kanske med 10 hål.
Vad är det för bult storlek? går kanske med 10 hål.