Ersättningstermostat (extern) till kylskåp

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar

Ersättningstermostat (extern) till kylskåp

Inlägg av Oskar »

Detta projekt gjordes i en väldig brådska, så det är lite dåligt med dokumentation annat än en del bilder. Tänkte ändå att det kunde vara kul för folk på forumet att se :)

Jag och familjen åkte bort över en helg och när vi kom hem igen var kylskåpet .. inte kyligt längre. Eftersom det hade en hel del år på nacken började jag med att kolla upp alternativ på nya skåp. Det är ett kombinerat kyl + frys, kylen upptill. Kylen är på 183 L netto, frysen 133. För det första finns inga moderna skåp med samma volymer, eftersom kyl och frys idag är energisnålare och därmed går en ansenlig del av utrymmet bort till extra isolering. Nåväl de alternativ som fanns var beställa på nätet, spendera cirka 4 - 6 tusen och vänta mer än en vecka på hemleverans. Alternativ två, handla "lokalt", innebar spendera 7 till 9 tusen och hämta på ett par timmar. Alternativen var inte så roliga tyckte jag, så jag började felsöka. Kom rätt snabbt fram till att det var termostaten som var felet. Monterade raskt in en vippbrytare som sattes i panelen ovanför kylskåpsdörren, så att man kunde starta kompressorn manuellt. Ihop med en digital termometer inne i skåpet fungerade detta bra under ett par dagar då jag försökte ta reda på var jag kunde köpa en ny termostat. Naturligtvis spann nördhjärnan samtidigt igång och en mikrokontrollerstyrd termostat till kylen skissades upp i mörka utrymmen i skallen. Nåväl, ny termostat hittades och beställdes då jag tyckte att detta var den snabbaste och enklaste vägen att gå.

En vecka senare hade jag fått termostaten, som var av universaltyp och med alldeles för lång givarsnabel jämfört med originalet. Jag monterade in den och snart var det dags för test! Jaha, nu stänger termostaten aldrig av .. den bara gick och gick ner till 3 grader då jag till sist avbröt. Inte bra. Fick spraya termostatens givarsnabel med kylspray för att få den att bryta. Måste ha beställt fel sort ändå. Nog var det väl själva ...

I detta läge hade situationen utvecklats till en personlig uppgörelse mellan mig och kylen. Klockan var nu omkring 15:00 på en söndag, alla var tämligen trötta på den strulande kylen. Jag överlade med sambon och lovade mer eller mindre att jag kunde bygga ihop en lösning innan kvällen så att kylen skulle fungera :)

Jag låste in mig i min nerd-cave och började med att leta fram det jag behövde:
Låda i aluminium
TRACO AC/DC converter, 230V in +-12V 0,4A
3 poligt industrirelä med sockel
Teensy 2.0 med Atmega 32u4
Dallas DS18B20
IEC nätkontaktbrunnar, en för 230V in och en annan för anslutning till ordinarie krets i kylen som bryter strömmen till kompressorn.
2st Ryska indikeringslampor, de snyggaste jag vet, som bestyckades med E10 LEDs
Old-school vippbrytare för ON/OFF
1k potentiometer för inställning av önskad temperatur
3 poligt mini XLR kontaktdon för tempsensorn

Sedan var det bara att planera vart allt skulle sitta och börja borra och fila.
20150823_162158.jpg
Nätkontaktbrunnarna på plats, håller på att planera vart övriga komponenter skall sitta
20150823_164153.jpg
Ovanpå AC/DC convertern satte jag ett veroboard för att kunna montera Teensykort, DC/DC till 5V (hittade ingen 7805), trissa till relät mm.
20150823_171007.jpg
Veroboardkortet tog inte så lång tid att färdigställa. Inga konstigheter, men det råkade bli magisk rök utsläpp ur en trissa på grund av felkoppling.
20150824_005113.jpg
I detta läge kunde jag börja koda och klockan var omkring 22 på kvällen. Återanvände kod för kommunikation med DS18B20 från ett annat projekt, så även denna del av projektet gick snabbt. Funktionen blev enklast möjliga. Ett önskat temperaturområde ställs in via #define H_TEMP och #define L_TEMP i koden. Mikrokontrollern läser via AD omvandlaren av en potentiometer (0 - 5V) och använder det definierade regleringsområdet och potentiometerns position för att räkna fram ett börvärde. Själva regleringen är bara en IF sats och hysteres tas från en annan #define, provade mig fram till att 2,5 grader var ganska lämpligt, tajtare än så behöver temperaturen inte regleras.
Sedan lade jag till en minimal "OFF" tid på 5 minuter, snabbare än så kan man nog inte vara säker på att kompressorn klarar att starta om igen.

Seger! :)
20150824_213237.jpg
Den röda indikeringslampan visar bara att enheten är igång. Den gröna lyser när kompressorn går och blinkar om den uppmätta temperaturen inne i kylskåpet är utanför de definierade lägsta och högsta temperaturerna.

Vippbrytaren som jag började med att sätta in i panelen ovanför kyldörren (syns på bilden ovan) fick sitta kvar som kul detalj och kan fortfarande användas till att "nödköra" kompressorn. Har fungerat utan problem i över en vecka nu och temperaturen inne i skåpet är mycket bättre reglerad än innan. Tidigare kunde skåpet balla ur och kyla för mycket ibland på varma dagar så att grönsaker frös till exempel. Inga sådana problem nu verkar det som.

Jag kunde nästan hålla vad jag lovat min sambo, 01:10 var det klart ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Ersättningstermostat (extern) till kylskåp

Inlägg av Sverige »

:tumupp:
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Vackert. Gillar ditt "hålgörardon"
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ganska basic, men det funkar. Det jobbigaste med projektet var att bearbeta lådan.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Underbart! :tumupp:

P.S. jag "har hört" att nödlösningen annars är att koppla in en såndär billig mekanisk dygnstimer om termostaten är trasig. Praktiska studier visar att det kan vara bra att börja med att köra 15 minuter var 45:e minut och laborera med kortare/längre intervall om man inte når rätt temperatur. :D
Skriv svar